از آنجایی که سیم‌ها در انواع مختلفی طراحی و تولید می‌شود، هنگام خرید سیم باید بدانید که برای چه کاری می‌خواهید از آن استفاده کنید؛ بنابراین هر نوع سیم تولید شده باتوجه به مشخصات خود کاربرد خاصی دارند؛ به طور کلی سیم مسی در انواع مختلفی مانند سیم، مفتول، سیم لاکی، سیم نیمه هادی، مفتول نازک مسی، مفتول مسی ضخیم، مفتول روکش دار، سیم بدون روکش و … طراحی و تولید می‌شود.

هر کدام از این سیم‌ مسی به نوبه خود کاربرد خاص خود را دارند؛ به عنوان مثال، به دلیل انعطاف‌پذیری زیاد و فضای کمتر، معمولاً در سیم کشی ساختمان‌ها از سیم اسپیسر استفاده می‌شود، اما سیم سیم‌ها بیشتر در تابلوهای برق استفاده می‌شود؛ بنابراین شکل و فرم این نوع سیم مسی بسیار راحت و سبک و دارای پهن است. 

سیم‌های نیمه افشان سیمی با مشخصات سیم و سیم افشان است و ساختاری شبیه سیم دارد، اما انعطاف‌پذیر نیست و از مقاومت الکتریکی بالاتری نسبت به سیم پخش کن برخوردار است.

جهت مشاهده محصولات سیم و کابل، به دسته‌بندی سیم و کابل سیمیا مراجعه نمایید.

کاربرد سیم مسی

C opper که به عنوان مس مشهور است، دارای ساختار کریستالی مکعبی در مرکز صورت است. از نظر ظاهری قرمز مایل به زرد است و هنگامی​که صیقل داده می​شود درخشندگی فلزی روشن ایجاد می​کند. برای عبور جریان الکتریکی از فلزات، منبع انرژی باید در برابر مقاومت مقاومت کند. هرچه سطح مقاومت کمتر باشد، رسانایی الکتریکی یک فلز بیشتر است. و از آنجایی که سیم مسی دارای سطح مقاومت پایینی است، یک رسانای الکتریکی فوق العاده است. مس نیز یک ماده فوق العاده انعطاف پذیر است. کانکتورها و سیم کشی های برق باید بارهای زیادی از برق را در یک زمان تحمل کنند، اما اکثر فلزاتی که این بارها را تحمل می​کنند به راحتی خم نمی​شوند. از سوی دیگر، مس دارای سطح ایده آل ضخامت برای رسیدگی به سطوح برق خانگی است، در حالی که هنوز قابل مانور است. به طور کلی از سیم مسی در صنعت برق کشی ساختمان و تجهیزات صنعتی، خطوط نفت و گاز، سیستم های گرمایشی و سیستم های آب و فاضلاب استفاده می​‌شود. ویژگی​‌های شگفت انگیز مس باعث شده این فلز کاربردهای وسیعی در صنایع مختلف داشته باشد. از جمله کاربردهای سیم مسی می​‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

✔️ خطوط انتقال نیرو
✔️ کاربردهای معماری
✔️ انواع تجهیزات برقی خانگی
✔️ انواع تجهیزات روشنایی
✔️ سیم کشی برق، کابل و شینه
✔️ سیم کشی برق فشار قوی
✔️ مبدل های حرارتی
✔️ لوله های تبرید

به طور کلی میزان کاربرد سیم مسی به صورت سالانه در صنعت به صورت زیر است:

✔️ صنعت ساختمان – 47%
✔️ محصولات الکترونیکی – 23٪
✔️ حمل و نقل – 10٪
✔️ محصولات مصرفی – 11٪
✔️ ماشین آلات صنعتی – 9%

با توجه به این آمارها انواع مختلفی از سیم مسی در برندهای مختلف تهیه و تولید می​‌شوند که در دو گروه بزرگ انواع سیم و کابل تخت و انواع سیم و کابل گرد با ساختارهای مختلف طبقه بندی می‌​شوند.

خرید سیم مسی

نمره‌بندی سیم مسی

سیم مسی با توجه به انواع مختلفی که دارند در نمره بندی‌های متفاوتی هم روانه بازار می‌شوند. انواع نمره‌بندی سیم مسی به صورت زیر است.

سیم نمره ۱۶
هر متر از این سیم تقریبا وزنی برابر ۱۴۴ گرم است که در سیستم ارت کاربرد بسیار زیادی دارد. در ساختار این سیم ۷ رشته سیم مسی به‌هم تابیده شده‌اند.

سیم نمره ۲۵
این سیم هم آن دسته از تجهیزاتی هستند که برای راه اندازی و اجرای چاه ارت استفاده می‌شود. وزن این سیم برای هر یک متر حدود ۲۲۵ گرم است.

سیم نمره ۳۵
سیم مسی نمره ۳۵ از مس خالص تولید می‌شود که روکش آن بایستی بسیار مرغوب باشد و برای ساخت آن از مواد بی‌کیفیت استفاده نشده باشد. در حقیقت وزن هر یک متر آن حدود ۳۱۵ گرم است.

سیم نمره ۹۵
وزن هر یک متر آن تقریبا ۸۵۵ گرم است که در ساختار داخلی آن‌ها حدود ۱۹ رشته سیم استفاده شده است. سطح مقطع در نظر گرفته شده برای این سیم حدود ۹۵ میلی‌متر است.

سیم نمره ۱۲۰
وزن در نظر گرفته شده برای این سیم حدود ۱۰۸۰ گرم است که به دو صورت روکش‌دار و بدون روکش ساخته می‌شوند. این سیم می‌توانند دمایی بین -۳۰ تا +۸۰ درجه سانتی‌گراد را به‌خوبی تحمل کند.

سیم نمره ۱۵۰
زمانی که به سیم ارتی با ضخامت بالا و محکم نیاز باشد از این سیم استفاده می‌شود که وزن هر یک متر آن ۱۳۵۰ گرم است.

سیم نمره ۱۸۵
این سیم سطح مقطع بالایی دارد و با توجه به انعطاف‌پذیری بالای آن به راحتی حمل و نقل می‌شود.

سیم نمره ۱۹۰
انعطاف‌پذیری این سیم بالا است و در عین حال نقطه ذوب کمی دارد.

سیم نمره ۲۴۰
ضخامت این سیم زیاد است و حدود ۳۷ رشته به‌هم تابیده شده در ساختار آن وجود دارد.

👈🏻 جهت مشاهده و خرید انواع مدل های تلفن سانترال با ما تماس بگیرید : ۰۲۱۳۳۹۳۳۸۷۸ 📞

انواع سیم مسی

سیم مسی انواع مختلفی را شامل می‌شود، که در زیر به معرفی و توضیح هریک پرداخته‌ایم:

سیم مسی لاکی

سیم‌های لاکی حجم عایق آن‌ها بسیار نازک است، به همین دلیل در سیم پیچی‌های موتورها و ترانس‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. سیم لاکی فضای بسیار کمی را اشغال می‌کند و متریال آن از مس است. لایه بسیار نازکی از لاک را به عنوان عایق روی آن می‌کشند اما اگر عایق آن پلاستیک باشد به یک سیم مسی معمولی تبدیل می‌شود که با این وجود فضای بیشتری را هم اشغال می‌کند.

سیم لاکی قدرت تحمل گرمای بیشتری نسبت به سیم‌های معمولی دارد. یک ویژگی بسیار مهمی که در سیم مسی لاکی وجود دارد این است که هر چقدر سیم‌ها با هم برخورد کنند و یا این که کنار هم باشند برای آن‌ها مشکلی پیش نمی‌آید به همین دلیل برای تولید ترانس‌ها و موتورهای الکتریکی گزینه‌ای بسیار ایده‌آل خواهند بود.

معمولاً روی سیم‌های لاکی یک یا سه نوع لاک استفاده می‌کنند که این نوع لاک با توجه به طراحی و کاربرد ماشین الکتریکی تعیین می‌شود. برای مثال می‌توان به لاک‌های AL+PEL اشاره کرد که به منظور افزایش استحکام مکانیکی مورد استفاده قرار می‌گیرد. لازم است بگوییم هادی این سیم‌ها ممکن است تخت و یا گرد باشد، که معمولاً با توجه به کاربرد و نیاز از آن‌ها استفاده می‌شود. در حقیقت باید بدانید که ملاک نرم‌ بودن و یا خشک‌ بودن این سیم با توجه به آزمون‌های استقامت کششی، درصد افزایش طول، زاویه برگشت فنری تعیین می‌شود.

در حقیقت عایقی که در این سیم استفاده می‌شود، لحیم‌ پذیر است و به راحتی ذوب می‌شود و سپس یک لایه لحیم روی هادی قرار می‌گیرد. البته همانگونه که قبل‌تر اشاره کردیم، سیم‌های معمولی در اثر گرما پلاستیکش ذوب می‌شود. در صورتیکه، سیم لاکی قدرت تحمل گرمای بالاتری دارد. لازم به ذکر است، زمانی که از این سیم‌ها استفاده می‌کنید، نباید در هنگام استفاده دچار تنش شوند.     

مزایای سیم مسی

جهت مشاهده محصولات و خرید انواع سیم و کابل افشان، کلیک کنید.

سیم مسی مفتولی

یکی دیگر از انواع سیم مسی که می‌توان به آن اشاره کرد سیم مسی مفتولی است که متشکل شده از یک رشته سیم مسی است. سیم مسی مفتولی بسیار منعطف و نرم است و علاوه بر انعطاف پذیری بالایی که دارد بسیار مستحکم و مقاوم است و به راحتی شکسته نمی‌شود. این سیم مسی در صنعت برق، صنایع دستی، کشاورزی، صنایع چوبی، نجاری و… مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 نا گفته نماند که سیم مفتولی را با نام سیم خشک و نصب ثابت هم می‌شناسند. عایقی که در این نوع سیم استفاده می‌شود، آمیزه پلیمر PVC است که از نوع پلیمر PVC/C است. از این سیم در سیم کشی داخلی تابلو برق‌ها و توزیع کننده‌های برق استفاده می‌شود. کاربرد دیگری که برای این سیم وجود دارد زیر گچ و یا داخل لوله‌ها است. اغلب این سیم‌ها بر اساس ولتاژ نامی به دو دسته تقسیم می‌شوند که دسته اول سیم‌های مفتولی با ولتاژ نامی 300 الی 500 ولت هستند و دسته دوم سیم‌های مفتولی یا ولتاژ نامی 450 الی 750 ولت هستند.

لازم است بدانید که بسیاری از سیم‌ها زمانی که در برابر رطوبت و یا نم قرار بگیرند، قطعاً دچار فرسودگی و زنگ زدگی می‌شوند، اما سیم مفتول با توجه به ویژگی‌های خاصی که دارند در برابر رطوبت و نم بسیار مقاوم و مستحکم هستند. ویژگی و مزیت دیگری که در این سیم دیده می‌شود، طول‌عمر بالا و مفید آن است و از سطح یکدست و صافی برخوردار است. سیم‌های مفتول در انواع مختلفی همچون مفتول فابریک، سیم مفتول فابریک که از نازک کردن میلگرد 6/5 تولید می‌شود، سیم مفتول گالوانیزه، سیم مفتول غیر فابریک، سیم مفتول غیر فابریک که از تسمه‌های فلزی ساخته می‌شود. می‌توانید انواع سیم ‌مفتول را با کیفیت و قیمتی مناسب از فروشگاه کوشا الکتریک خریداری کنید و از خرید خود مطمئن باشید.

سیم مسی افشان

سیم مسی مفتولی

سیم مسی افشان یک نمونه دیگر از انواع سیم مسی است که از تعداد بسیار زیادی رشته‌های نازک مسی انعطاف پذیر تشکیل شده و این رشته‌ها در قطرهای مختلفی تولید می‌شوند. این نوع سیم مسی متشکل شده از یک هادی و یک عایق یا روکش است که هادی استفاده شده در آن مسی است و عایق آن از جنس PVC است.

اساساً با توجه به روکشی که در این سیم‌ها استفاده می‌شود، لازم است بگوییم که روکش آن‌ها نسبت به کابل آسیب پذیرتر است و به همین دلیل استفاده از آن بدون حفاظ را توصیه نمی‌کنیم. این سیم‌ها را در صنعت در داخل لوله‌ها، ابزار آلات صوتی تصویری، ساختمان سازی و… مورد استفاده قرار می‌گیرد. سیم‌های افشان را با نام NYAF هم می‌شناسند که کاربرد عمده این سیم در صنعت ساختمان، به منظور برق رسانی به پریزها و سیستم‌های روشنایی است.

در رابطه با ساختار این سیم باید بگوییم که هادی آن از جنس مس آنیل شده با خلوص بسیار بالا از نوع گروه 5 است که هادی آن مطابق با استاندارد ملی ایران ISIRI 3084 و استاندارد بین المللی IEC 60228 ساخته می‌شود. سیم افشان بر اساس ولتاژ نامی به دو گروه تقسیم بندی می‌شود که گروه اول سیم افشان با ولتاژ نامی 300 الی 500 ولت است و گروه دوم سیم افشان با ولتاژ نامی 450 الی 750 ولت است. این سیم در طی مراحل زیادی همچون: نازک کاری، آنیل کاری، پانچ، عایق‌کاری، روکش‌زنی، بسته‌بندی تولید می‌شود. زمانی که این سیم را خریداری می‌کنید  به هادی آن بسیار دقت کنید که آنیل شده است یا نیست.

سیم مسی نازک

یکی دیگر از انواع سیم مسی، سیم مسی نازک است. این نوع سیم یا کابل دارای قطری برابر 6/4 میلی‌متر است که چیزی در حدود 0/25 اینچ است. این کابل بسیار نرم و انعطاف پذیر است، به همین دلیل استفاده از آن هم بسیار آسان است و می‌‌توان گفت که در تمام شبکه‌‌ها مورد استفاده قرار می‌‌گیرد. در واقع شبکه‌‌هایی که از این کابل استفاده می‌کنند، کابل به صورت مستقیم به کارت شبکه متصل می‌‌شود. نوع نازک این کابل، ادر است که سیگنال‌‌ها را تا فاصله تقریبی 185 متر ارسال می‌نماید.

این کار به صورتی انجام می‌‌شود که سیگنال دچار تضعیف نشود. می‌توان گفت که این کابل جزء خانواده RG-58 است که از آمپدانس 50 اهم برخوردار است. تفاوتی که بین این دو کابل دیده می‌‌شود، هسته مسی است که در مرکز آن قرار می‌‌گیرد. لازم است بدانید که این هادی می‌‌تواند که به صورت یک مفتول مسی و یا به صورت چند تار بهم تابیده مورد استفاده قرار بگیرد که برای شبکه‌‌های کامپیوتری و سیستم‌های رادیویی همچون انتقال بی‌‌سیم نظامی مناسب است.

همچنین، برای سیستم‌‌های کنترل از راه دور و انتقال تصاویر دوربین مدار بسته گزینه مناسبی نخواهند بود. این کابل‌ها بسیار انعطاف پذیرند و قیمت آن‌ها بسیار ارزان است. در واقع با توجه به میزان انعطاف پذیری‌ای که دارند معمولاً نصب و راه اندازی آسان و راحت‌تری دارند و اطلاعات کمتری را نسبت به نوع ضخیم حمل می‌کنند. در صورتی که کابل‌های ضخیم نصب و راه اندازی پیچیده‌تری دارند.

سیم مسی ضخیم

این نوع سیم یا کابل یک مدل از کابل‌های کواکسیال است که بیشتر اوقات به نام اترنت استاندارد هم شناخته می‌شود. قطر این کابل چیزی حدود 1/26 سانتی‌متر است. از این جنبه که اولین نوع کابل کواکسیال بوده که در معماری شبکه استفاده شده است، به نام اترنت استاندارد هم شناخته می شود. باید بدانید که هادی یا همان هسته این کابل ضخیم‌تر از نوع نازک است و در حال حاضر، سیم مسی ضخیم به ندرت مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما در بسیاری از موارد به استثناء به عنوان ستون فقرات شبکه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اساساً به هر اندازه‌ای که هسته سیم ضخیم‌تر باشد، سیگنال‌های موجود مسافت‌های طولانی‌تری را طی می‌کنند. در واقع هر چه هسته ضخیم‌تر باشد، سیگنال‌های موجود بدون تضعیف تا مسافت 500 متر می‌توانند فرستاده شوند. بنابراین می‌توان گفت که کابل ضخیم می‌توانند که انتقال داده‌ها را در مسافت‌های طولانی پشتیبانی کنند و از آن‌ها به عنوان ستون اصلی در جهت اتصال شبکه‌های نازک Thinnet کوچک‌تر به یکدیگر مورد استفاده قرار می‌گیرند.

به منظور اتصال Thinnet به شبکه کابل ضخیم از وسیله‌ای به نام ترنسیور استفاده می‌شود که این وسیله دارای یک Vampire tab است که اتصال از ترنسیور به کارت شبکه کامپیوتر از کابل فرستنده گیرنده ایجاد می‌شود تا رابط واحد پیوست اتصال پورت بر روی کارت ایجاد شود. پورت اتصال AUI برای کابل‌های ضخیم یا Thicknet با نام زیراکس دیجیتال اینتل شناخته می‌شود. می‌توانید این محصول را به صورت اینترنتی خریداری کنید و در زمان و هزینه‌های اضافی رفت و آمد خود به اندازه قابل توجهی صرفه جویی کنید. 

سیم مسی لاکی

سیم مسی روکش‌دار

یک مدل سیم دیگر از انواع سیم مسی، سیم مسی روکش‌دار است که از هادی مسی برخوردار است. این سیم متشکل شده از تعدادی رشته فلزی است که این رشته‌ها مسی هستند و در نتیجه در یک بدنه پلاستیکی به عنوان روکش کنار هم قرار می‌گیرند. روکش‌دار کردن سیم‌های مسی یک راه بسیار خوب برای جلوگیری از آسیب‌های فیزیکی است که در واقع این روکش در جهت جلوگیری از تداخلات الکترومغناطیسی هم مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سیم‌های مسی روکش‌دار در دو نوع کلی افشان و مفتول طراحی و تولید می‌شوند که معمولاً در رنگ‌ بندی‌های بسیار متنوعی موجودند و در کلاف‌های 100 متری به بازار عرضه می‌شوند. لازم است بدانید که گاهی اوقات یک طیف فرکانس رادیویی می‌تواند که به وسیله یک منبع خارجی و با القای الکترومغناطیسی روی جریان الکتریکی تاثیر بگذارد و باعث ایجاد تداخل شود که در این صورت لازم است از سیم روکش‌دار مسی استفاده شود.

از این نوع سیم برای عبور سیگنال‌ها استفاده می‌شود که معمولاً این سیگنال‌ها از قدرت یا ولتاژ پایینی برخوردارند. در واقع این ولتاژ ممکن است که در حد 24 ولت و یا 1000 میلی‌آمپر مورد استفاده قرار بگیرد. لازم است بدانید که سیم روکش‌دار یک نوع سیم الکترونیکی است که نسبت به سیم‌های بدون روکش بسیار ضخیم‌تر و محکم‌تر هستند و هنگام کارکردن با این سیم‌ها به مراقبت بیشتری احتیاج است.

این کابل‌های روکش‌دار معمولاً در محیط‌های تأسیساتی و صنعتی که احتمال وجود یا تولید تداخلات الکترومغناطیسی وجود دارد، استفاده می‌شوند. در واقع تمام داده‌هایی که در این کابل‌ها انتقال داده می‌شوند از این تداخلات در امان هستند. استفاده از این کابل در مرکزهای داده، محیط‌های صنعتی، تجهیزات برقی و… رایج‌تر است.

سیم مسی بدون روکش

همان گونه که قبل تر اشاره کردیم، از آن جایی که سیم‌ها در انواع مختلفی طراحی و تولید می‌شوند، زمانی که قصد خرید سیم را دارید باید بدانید که برای چه کاربردی می‌خواهید آن را مورد استفاده قرار دهید، لذا هر نوع سیمی که تولید می‌شود با توجه به مشخصاتی که دارد، از کاربرد خاصی هم برخوردار است. بنابراین سیم مسی بدون روکش در سیستم‌های ارتینگ به وفور مورد استفاده قرار می‌گیرند.

این سیم و کابل‌ها دارای سایزهای مختلفی هستند که در واقع از 16 تا 20 میلی‌متر طراحی و تولید می‌شوند. لازم است بدانید که این سیم‌ها دارای انعطاف پذیری بالایی نیستند و به همین دلیل در تابلو برق‌ها، مخابرات، سیستم‌های ارتینگ، کارخانه‌های کابل سازی و غیر به وفور به کار برده می‌شوند. این سیم‌ها معمولاً دارای ضخامت‌های مختلفی هستند که جریان‌های گوناگونی را از خود عبور می‌دهند. اساساً فلز مس دارای قدرت الکتریکی بسیار بالایی است که به همین دلیل می‌تواند که جریان‌های الکتریکی را به خوبی انتقال دهد.

معمولاً سیم مسی بدون روکش به صورت کیلویی و یا متری به فروش می‌رسد. معمولاً سیم مسی بدون روکش را در چاه ارت مورد استفاده قرار می‌دهند، به صورتی که تا سطح بیشتری از آن در تماس با خاک باشد و در نهایت باید بگوییم که سیم مسی مفتولی و سیم آلومینیومی مفتولی دارای سطح مقطع های  ۹، ۱۶ ، ۲۵ ، ۵۰ ، ۷۵، ۹۵ و ۱۲۰ میلی‌متر مربع است.

قیمت سیم مفتولی اغلب بر اساس وزن آن‌ها تعیین می‌شود و قیمت این سیم وابسته به قیمت روزانه فلز مس است.

 

قیمت سیم مسی

سیم مسی چاه ارت

سیستم ارتینگ برای محافظت از شما در برابر شوک الکتریکی استفاده می‌​شود. این کار با ایجاد یک مسیر (یک​هادی محافظ) برای جریان خطا به زمین انجام می‌​شود. استفاده از سیستم ارت باعث می‌​شود که دستگاه محافظ (اعم از قطع کننده مدار یا فیوز) جریان الکتریکی را به مداری که دارای خطا است قطع کند. سیم مسی ارت پس از اتصال به بدنه تجهیزات الکتریکی داخل چاه ارت هدایت می​‌شود و به صفحه مسی چاه ارت متصل می​‌شود.​

هادی سیم چاه ارت معمولا از جنس مس است. سیم مسی چاه ارت در سایز​های مختلف عرضه می​‌شود. سایزهای رایج آن 16 با 7 رشته سیم، 25 با 7 رشته سیم، 35 با 7 رشته سیم،50 با 7 رشته سیم،70 با 19 رشته سیم، 95 با 19 رشته سیم و 120 میلی​متری با 37 رشته سیم است که در سیستم برقگیر استفاده می‌​شود. سایزهای بزرگتر تا نمره 240 نیز دیده می‌​شود که از 37 رشته تشکیل شده اند و وزن بیشتری نسبت به نمونه​‌های دیگر سیم ارت دارند. سیم مسی چاه ارت از مهم​‌ترین تجهیزات چاه ارت محسوب می‌​شود و باید دارای کیفیت مناسب، سایز مناسب و دوام کافی باشد.

تعداد رشته‌​های سیم مسی چاه ارت نیز از اهمیت به سزایی برخوردار است چرا که میزان قدرت و تحمل جریان را مشخص می​‌کند. سیم مسی چاه ارت رسانای بسیار قوی جریان است که انتقال و هدایت جریان به زمین را با سرعت زیادی انجام می​‌دهد. از این رو هدف از راه اندازی آن جلوگیری از بروز حادثه ناشی از نشتی جریان فاز یا نول به بدنه است. سیم مسی چاه ارت عموما به صورت بدون روکش ارائه می‌​شود. هرچه دهنه چاه ارت بیشتر باشد، نیاز به صفحه مسی بزرگتر و بنتونیت بیشتر است. برای اتصال سیم مسی ارت به صفحه مسی از کابلشو و در برخی مواقع از جوشکاری استفاده می​‌شود.

سیم مسی چاه ارت

مشخصات سیم مسی

سال‌های زیادی است که از مس، به دلیل رسانایی خوب و غلطک‌پذیری آسان آن برای کاربردهای متفاوت استفاده می‌گردد. بیشترین کاربرد سیم مسی برای سیم‌کشی داخلی وسایل الکتریکی، سیم‌کشی داخل ساختمان و تابلو برق است. امروزه سیم‌های مسی با توجه به نوع کاربرد آن‌ها با مشخصات متفاوتی طراحی و تولید می‌شوند. معمولا یک یا چند هادی و یک روکش عایق به دور آن‌ها، ساختار سیم‌های مسی را تشکیل می‌دهد. وجود عایق به عنوان پوشش محافظ بر روی سیم‌های مسی به طور چشم‌گیری از بروز خطرات و تلفات اتصالات جلوگیری می‌کند. سیم مسی به دلیل ویژگی‌های خوبی از جمله انعطاف‌پذیری مناسب، برخورداری از مقاومت الکتریکی کم، رسانایی خیلی خوب، مقاومت در مقابل انواع فرسایش و خوردگی و همچنین قابلیت استفاده در تمام مصارف الکتریکی، مورد استقبال فراوان قرار گرفته است. مشخصه‌های دیگر سیم‌های مسی، سطح مقطع و اندازه آن‌ها است که با توجه به نوع استفاده و کاربرد، متفاوت بوده و معمولا در سایزهای استاندارد تهیه می‌شوند.

به عنوان مثال سیم‌های مسی افشان ولتاژ نامی بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ ولت دارند که سطح مقطع‌های آن ۰.۵، ۰.۷۵ و ۱ میلی‌متر مربع هستند. برای سطح مقطع‌های بیشتر از ۱ میلی‌متر مربع نیز سیم‌های مسی با ولتاژ نامی بین ۴۵۰ تا ۷۵۰ ولت تولید و به بازار ارائه می‌شود. نوسانات ناگهانی و بدون پیش‌بینی قیمت مس در بازار، تنها عاملی است که استفاده از مس به عنوان هادی را محدود می‌کند. فلز مس رسانایی خوبی دارد، اگر با توجه به قیمت‌های جهانی، توجیه اقتصادی برای مصرف آن باشد، رقیب ندارد. سایزهای مختلفی از سیم‌های برق با هادی مسی از ۰.۵ تا ۱۲۰ و در برخی موارد بیشتر، در کلاف‌های ۱۰۰ متری و برخی از آن‌ها ۵۰۰ متری به تولید می‌رسند. پر مصرف‌ترین سایزهای سیم مسی ۱.۵ و ۲.۵ هستند که از آن‌ها به فراوانی در صنعت سیم‌کشی ساختمان استفاده می‌گردد.

مزایای سیم مسی

از جمله مزایای سیم مسی می‌​توان به موارد زیر اشاره نمود:

رسانای خوب جریان
سیم مسی تقریباً برای هر چیزی که در خانه به برق مربوط می​شود استفاده می​شود زیرا رسانای خوبی برای الکتریسیته است. خواص فلزی آن باعث می​‌شود تا جریان الکتریکی بیشتری را به ازای هر قطر سیم مسی حمل کنند. یک سیم مسی گرد می​‌تواند در شرایط آب و هوایی شدید مقاومت کند و به دلیل اینکه از مواد شیمیایی مطلوب ساخته شده است، عمر طولانی تری دارد. انعطاف پذیری آن باعث می​‌شود که کشش بیشتری داشته باشد. جای تعجب نیست که بسیاری می​گویند مس مطمئن​ترین گزینه برای سیم کشی خانه​‌ها است.

مقاومت بالا در مقابل دمای زیاد
با توجه به خواص شیمیایی آن، سیم مسی می​تواند جریان را از مکانی به مکان دیگر منتقل کند، حتی زمانی که دما از ولتاژ کم به ولتاژ بسیار بالا تغییر می​‌کند.

سازگاری با سایر تجهیزات الکتریکی
استفاده از مس در سطح جهانی اولین اولویت نسبت به عناصری مانند طلا و نقره است. در سرتاسر دنیا از سیم‌های مسی استفاده می‌شود، زیرا با اکثر سازه‌ها و وسایل ساختمانی سازگار هستند. علاوه بر این، آنها راحت هستند، به راحتی در دسترس هستند و توسط چندین شرکت در سراسر جهان تولید می​‌شوند.

مقاومت بالا در مقابل خوردگی 
خوردگی گالوانیکی یک فرآیند الکتروشیمیایی است. زمانی که هر دو فلز در تماس الکتریکی قرار می​گیرند و در الکترولیت غوطه ور می​‌شوند، یک فلز ترجیحاً به فلز دیگر خورده می‌​شود. اما مس از این قاعده مستثنا است و مقاومت بالایی در مقابل خوردگی دارد.


قابلیت بازیافتی بالا
تا به امروز بیش از 80 درصد از کل ذخایر مس، به بهره برداری رسده و مس استخراج شده آن استفاده شده است. خوشبختانه مس عنصری قابل بازیافت و استفاده مجدد است. به همین دلیل مس یکی از عناصر دوستدار محیط زیست محسوب می‌​شود.

نوشته شده در تاریخ 1401/07/14

دیدگاهتان را بنویسید