High Dynamic Range یا به اختصار HDR، یکی از فناوری‌های نوینی است که امروزه در صفحه‌های نمایشگر و تلویزیون‌ها، استفاده زیادی از آن می‌شود. تلویزیون‌هایی که از این فناوری استفاده می‌کنند، ترکیب رنگی بیشتری را برای ارائه به تماشاچیان دارند و در نتیجه، در نشان دادن جزئیات بسیار پرقدرت‌تر از باقی نمایشگرها عمل می‌کنند. HDR در تلویزیون باعث می‌شود تا در نور بسیار کم و یا بسیار زیاد، باز هم جزئیات تصویر به نمایش در آورده شوند و کیفیت تلویزیون بالا برود؛ کیفیتی که محدودیت نوری نمی‌تواند مانع آن شود.

فقط به خاطر اینکه یک تلویزیون برچسب HDR دارد به این معنی نیست که شما هر گونه افزایش در عملکرد را دریافت می‌کنید. در صورتی که شما عکاس ماهری هستید، ممکن است قبلا اسم HDRرا شنیده باشید، اما باید بدانید HDRدر ویدئو با عکس متفاوت است. در تلویزیون HDR در ویدئو‌ها اساسا یک محدوده پویا بین سیاه‌ترین و روشن‌ترین سفیدپوستان ایجاد می‌کند، با تفاوت‌های ظریف‌تر در تناژ رنگی بین هر دو سوژه. اگر برایتان سوال است که آیا HDR ارزش خرید دارد؟ باید بگوییم قطعا ارزشش را دارد! و دلایل زیادی برای این پاسخ وجود دارد که در ادامه آن‌ها را برسی خواهیم کرد.

تلویزیون HDR

تکنولوژی HDR چه تاثیری بر روی تصویر می‌گذارد

در تلویزیون HDR این امکان را فراهم است که هر تصویر را با رنگ اصلی‌اش مشاهده نمایید و این باعث می‌شود شما شاهد صحنه‌هایی زنده و بسیار شبیه به واقعیت باشید. جالب است بدانید کنتراست قوی موجود در تصاویر موجب نمایش تاریک‌ترین قسمت رنگ مشکی و روشن‌ترین بخش رنگ سفید شده و باعث ایجاد تضادی بسیار بالا، در سطحی عالی خواهد شد و این در نهایت موجب وضوح بیشتر تمامی رنگ‌ها در صحنه می‌شود.

همه به خوبی می‌دانند که رزولوشن بالاتر تصویر، یعنی صحنه‌ها با جزئیاتی بیشتر و همچنین کیفیتی بالاتر ایجاد خواهد شد، اما این را نیز بدانید که کنتراست قوی‌تر در دید بهتر صحنه‌ها تاثیر مثبت‌تری خواهد گذاشت. به اندازه‌ای که اگر تلویزیونی با رزولوشن بالا را با یک تلویزیون دارای کنتراست قوی‌تر مقایسه کنید، تلویزیون دوم قطعا تصاویر را دقیق‌تر در عین زنده بودن پخش خواهد کرد. فناوری HDR با ایجاد طیف رنگی‌ای گسترده در تلویزیون سبب می‌شود نقاط مختلف در تصویر را با رنگ واقعی خود ببینید. با به وجود آوردن تضاد رنگی‌ای مناسب در بین اجزا تصویر امکان مشاهده تصویر با تمامی جزئیات فراهم می‌شود.

عملکرد HDR در تلویزیون برای تولید رنگ‌های طبیعی

این تکنولوژی در تلویزیونHDR اوایل از طریق کاهش میزان نور در پس زمینه یک تعادل رنگی به وجود می‌آورد و اینگونه رنگ‌ها را به نمایش می‌گذاشت. اما اکنون و در تلویزیون‌های به روز‌تر چنین قابلیتی تنها از طریق بیشتر کردن روشنایی تنها در برخی قسمت‌های تصویر فراهم خواهد شد. این باعث می‌شود کل قسمت‌های تصویر با رنگ کاملا طبیعی به نمایش در آمده و بتوان همه جزئیات تصویر را به خوبی دید. البته این را هم بدانید امکان دارد در برخی شرایط مقدار روشنایی در صحنه‌ها پایین باشد، در چنین حالتی مقدار روشنایی نمایشگر هم به طبع پایین خواهد آمد. در اصل هر صحنه با هر مقدار روشنایی و رنگی به وسیله این فناوری به طور دقیق و کاملا طبیعی ایجاد می‌شود در نتیجه شما قادر به دیدن تصاویری هستید که شبیه به تصاویر سه بعدی هستند.

تکنولوژی HDR چه تاثیری بر روی تصویر می‌گذارد

دسترسی به محتوای HDR

دسترسی به محتوای HDR تجربه‌ای است که می‌تواند فیلم دیدن شما را به طور کامل دگرگون سازد. تماشای مناظر طبیعی و یا صحنه‌ای از یک فیلم ترسناک، زمانی که با استفاده از محتوای HDR باشد، قابلیت غرق کردن شما را در خود دارد؛ تنها کافی است تا این فناوری را در تلویزیون خود فعال کرده و از آن لذت ببرید. این فناوری با تولید دوباره تمامی رنگ‌ها، شکل و ظاهری جدید به آن‌ها می‌بخشد، این شکل و ظاهر باعث می‌شود تا رنگ‌هایی که بسیار به یکدیگر نزدیک هستند، به راحتی از هم قابل تشخیص باشند و طیف رنگی متصاعد شده از صفحه‌های تلویزیونی را به راحتی چند برابر کنند.

امروزه اکثر تلویزیون‌های تولید شده و برخی از مانیتورها، از قابلیت HDR بهره‌مند هستند. این نکته را نیز باید در نظر داشت که این فناوری، به داده‌هایی نیاز دارد که مستقیما برای آن نوشته شده باشند؛ این حرف بدان معنی است که حتی اگر HDR در تلویزیون شما وجود داشته باشد، صرفا می‌توانید محتوای تولید شده در فناوری HDR را در آن تجربه کنید و باقی رسانه‌ها، به همان کیفیت قبلی خود بر روی صفحه تلویزیون ظاهر می‌‎شوند.

عملکرد HDR در تلوزیون

درگاه اتصال مناسب

احتمالا برای استفاده از تلویزیون HDR به کابل‌های جدید نیاز ندارید. حتی اگر به کابل‌های جدید نیاز داشته باشید، آن‌ها بسیار ارزان هستند. کابل HDMI با سرعت بالا می‌توانند HDR را حمل کنند مخصوصا کابل HDMI کوشا الکتریک. دستگاه منبع شما و تلویزیون باید هر دو با HDR سازگار باشند، بدون توجه به اینکه از چه کابل‌هایی استفاده می‌کنید. اگر شما از یک گیرنده استفاده می‌کنید، آن گیرنده نیز باید با HDR سازگار باشد، تا بتوانید سیگنال‌ها را از منبع به تلویزیون منتقل کنید.

اگه کابل را به تازگی تهیه نمودید احتمالا سازگار با HDR است اما اگر مطمئن نیستید، شماره مدل در گوگل قرار دهید و ببینید چه اتفاقی می‌افتد. خوب است بدانید نسل بعدی اتصال HDMI ۲.۱ نامیده می‌شود و تعدادی از ویژگی‌های جدید اضافه می‌کند، از جمله برخی از بهبودها در نحوه مدیریت HDR. این چیزی است که برای خرید بعدی باید به خاطر داشته باشید.

تصور اشتباه در مورد فناوری HDR

تصور اشتباه در مورد فناوری HDR، تصوری غیرممکن نیست و اغلب افراد تصورات اشتباه زیادی درباره آن با خود دارند. این تکنولوژی بر خلاف تصور عموم، تاثیر مستقیمی روی کیفیت تصاویر ارائه شده دارد و تنها مربوط به کنتراست رنگی دستگاه نمی‌شود؛ بافت‌های ریز تصویر در کنتراست رنگی است که مجالی برای نشان دادن خود خواهند داشت. کیفیت فیلم‌های ضبط شده و طیف رنگی آن‌ها، بعد از اختراع این فناوری به طرز چشم‌گیری افزایش پیدا کرد. تاثیر HDR بر روی ساخت فیلم غیرقابل چشم‌پوشی بوده و نمی‌توان دستاوردهای آن در زمینه فیلمسازی را انکار کرد؛ این تکنولوژی در پرداختن به فضاسازی و بافت‌های فیلم، کمک شایانی کرده است.

وقتی که لوکیشن‌های فیلم محل‌های تاریک و کم‌نور هستند و یا اتفاقات فیلم در شب روی می‌دهند، HDR در تلویزیون بیش از پیش خود را نشان داده و می‌تواند رنگ‌های مختلفی را از دل این تاریکی، برای بینندگان تشریح کند. HDR یکی از ایده‌های جذاب و راهبردی انسان‌ها در زمینه تکنولوژی به شمار می‌رود؛ این اختراع، توانسته تا چشم انسان را به رنگ‌های جدیدی عادت داده و تصاویری واقعی‌تر را برای طرفداران تکنولوژی، به ارمغان بیاورند.

سخن نهایی

بیشتر کارشناسانی که با انها صحبت کرده‌ایم می‌گویند قطعا ۴K و ۸K خوب هستند، اما HDR و WCG بسیار جالب‌تر هستند. اکنون که چند نسل از HDR TV‌ها را در حال رفع اشکالاتشان دیده‌ایم یک بهبود کلی در کیفیت تصویر صورت گرفته است. تا اینجای کار قطعا متوجه شده‌اید درخرید چنین تلویزیونی اصالت کالا و کیفیت اهمیت بالایی دارد چیزی که کوشا الکتریک با سابقه فروش و محبوبیت در بین مشتریان آن را تضمین می‌کند. فروشگاه اینترنتی کوشا الکتریک ارائه دهنده بهترین کابل‌های اچ دی است و رضایت مشتری را در اولویت کارهای خود قرار داده است؛ بنابراین با اطمینان خاطر مراجعه کنید.

تاریخ انتشار 1401/10/14

دیدگاهتان را بنویسید