تفاوت سانترال و voip: در سال‌های گذشته با پدید آمدن تکنولوژی و اینترنت، انقلاب بزرگی در حوزه ارتباطات به وجود آمده است. امروزه همه‌ی کسب و کارها در زمان خرید سیستم‌های تلفنی، با دو واژه‌ی سانترال و VoIP مواجه می‌شوند. آشنایی با تکنولوژی سانترال و ویپ برای شرکت‌هایی که نیازمند ارتباط با کارمندان و مشتریان خود هستند بسیار ضروری است. داشتن تلفنی که قابلیت وجود تلفن ثابت و چند خط داخلی را به طور همزمان فراهم کند، از نیازهای اساسی و مهم در ادارات و کارخانه‌ها و ارگانها می‌باشد. در این مقاله سعی داریم که دو تکنولوژی سانترال و voip را معرفی کرده و به تفاوتهایی که آن‌ها باهم دارند بپردازیم تا افراد با توجه به خواسته‌ی خود و ویژگی سیستم مربوطه، خرید نمایند.

تفاوت تلفن سانترال و تلفن ویپ

تلفن ویپ (voip)

همانگونه که گفته شد قبل از دسترسی به اینترنت همه‌ی تماس‌های تلفنی برروی ابزاری به اسم (PSTN) که یک شبکه‌ی عمومی تلفن بود انجام می‌گرفت. ولی برقراری تماس از این روش هزینه‌های خیلی زیادی داشت. با دسترسی به اینترنت شرایط عوض شد وتلفن‌هایی که تکنولوژی ویپ داشتند ظهور کردند. به این صورت که سیستم زیرنظر شبکه، که تکنولوژی انتقال صدا می‌باشد، بر روی بستر شبکه فعالیت دارد طوری که تماس تلفنی روی شبکه‌ای به نام (IP) انجام می‌شود.

در اصل در این مدل می‌توان بدون سیم کشی از مقدار زیادی شماره‌های داخلی استفاده کرد. کلا به خاطر ماهیت دیجیتالی سیستم ویپ (voip) پردازش و پیاده‌سازی هرگونه عملیاتی برروی آن به‌صورت ساده و راحت انجام می‌شود و به همین دلیل بسیار زیادی شرکت‌های تولید کننده‌ی تلفن‌های سنتی به ارتباطات مربوط به شبکه دسترسی پیدا کرده‌اند تا بتوانند بوسیله‌ی پروتکل‌های خاص با سرویس‌های شبکه‌ی دیگر ارتباط داشته باشند. راه اندازی و نصب ویپ دو مرحله دارد. مرحله اول به صورت فیزیکی و مرحله دوم به صورت نرم افزاری می‌باشد. در حالت فیزیکی ویپ روی دستگاه‌هایی که برند تجاری پاناسونیک دارد و یا روی یک دستگاه به صورت رکموند و…قابل استفاده است.

در این روش دیگر لازم نیست که پایداری و امنیت بررسی شود، چون اگر ویپ بوسیله‌ی برندهای تجاری تولید شود، برای آن تمام مسائل امنیتی لحاظ می‌شود، ولی اگر از روش دوم یعنی حالت نرم افزاری ویپ استفاده کنید باید نرم‌افزار را برروی سرور جداگانه‌ای نصب و راه اندازی کنید، به همین علت نیاز است تا تمام مسائل مرتبط با پایداری و امنیت ویپ با دقت مورد بررسی قرار گیرد.

تلفن ویپ viop

تلفن سانترال

سانترال که به آن مرکز تلفن نیز می‌گویند دستگاهی است که همانند یک مخابرات کار می‌کند. این سیستم به صورت فیزیکی تولید می‌شود. تلفن‌های سانترال مثل تلفن‌های معمولی از یک زوج سیم برای ارتباط برقرار کردن بهره می‌گیرند. یکی از کاربردهای تلفن‌های سانترال، بهبود ارتباطات بین مشتریان و کارمندان شرکت‌ها است زیرا هرشرکتی به یک تلفن سانترال نیاز دارد تا بتواند ارتباطات داخلی و خارجی خود را به خوبی مدیریت کند. دستگاه‌های سانترال بوسیله‌ی کامپیوترها تنظیم می‌شوند. چند دهه می‌گذرد که از این دستگاه‌ها در کشورمان ایران استفاده می‌شود و کاربرد آن بیشتر برای پیاده‌سازی تلفن گویا و ارتباطات داخلی سازمان‌ها می‌باشد.

سانترال‌ها در بازار دارای مدل‌ها و برندهای متنوعی مانند: اریکسون، پاناسونیک، کارین و…هستند که با توجه به نوع بزرگی و کوچکی و نیاز سازمان یکی از برندهای کم ظرفیت ویا پر ظرفیت استفاده می‌شود. سیستم آنالوگ در این تلفن‌ها، سیستم ارتباطی قابل استفاده در آن‌هاست. تعدادی پورت بر روی تلفن سانترال وجود دارد که با توجه به مقدار آن‌ها، می‌توان ارتباط داخلی برقرار کرد. ولی تلفن سانترال محدودیت‌هایی برای تعداد پورت‌های موجود برای برقراری ارتباط دارد. هرچه تعداد پورت‌ها افزایش یابد، تعداد برقراری ارتباط داخلی نیز بیشتر می‌شود.

تلفن سانترال

تفاوت تلفن سانترال و تلفن ویپ

• یکی از ویژگی‌های کاربردی سیستم ویپ، اتصال به شبکه است. دیگر برای متصل شدن به تلفن‌های سانترال نیازی به کابل کشی ندارید و از همان کابل می‌توانید به کامپیوتر متصل شوید، که این باعث صرفه جویی در هزینه‌ها می‌شود.
• قیمت گوشی‌های تلفن در سیستم ویپ و سانترال اختلاف زیادی ندارند و هیچ کدام از آن‌ها برتری نسبت به دیگری ندارد.
• تکنولوژی ویپ برای اداراتی که نمی‌خواهند از اول به تعداد زیاد گوشی فراهم کنند و هزینه‌های زیادی متحمل شوند، تلفن‌های نرم افزاری ویندوزی عرضه می‌کند که فقط با نصب نرم‌افزار برروی سیستم پرسنل و داشتن یک هدفون می‌شود همه‌ی امکانات گوشی را بدون کوچکترین کم وکسری برروی سیستم پیاده کرد.

• جابجایی میزکار در سیستم ویپ به راحتی انجام می‌شود به این طریق که اگر پرسنلی قصد جابجایی میز کار خود را داشته باشد فقط تلفن خود را برداردو به میز جدید منتقل شود. این زمانی اتفاق می‌افتد که نصب زمانبر و مجدد شماره داخلی شخص با جابجایی سیستم سانترال امکان‌پذیر باشد.
• امروزه بسیاری از سازمان‌ها فعالیت خود را به صورت مشاغل دورکار انجام می‌دهند، بنابراین سیستم ویپ برای سازمان این امکان را مهیا می‌کند که پرسنل بتوانند در منزل به تمام تماس‌ها پاسخ دهند ولی سیستم تلفن سانترال در این مورد هیچگونه عملکردی ندارد.

مزایای voip نسبت به سانترال

• نصب و راه اندازی ساده
سیستم‌های ویپ دارای رابط کاربری برپایه وب هستند که بوسیله‌ی آن در هرجا روی شبکه برای انجام تغییرات به سیستم وب می‌توان دسترسی داشت در حالی که در سیستم سانترال برنامه‌ریزی باید از طریق کدهای مخصوص و نرم افزارهایی که روی تلفن هستند انجام پذیرد.
• ویژگی صف انتظار
مشتری می‌تواند در صورت اشغال بودن داخلی مربوطه تا زمان برقراری ارتباط منتظر بماند و تماس را نگه دارد تا وقتی که خط آزاد شد تماس برقرار شود.
• پشتیبانی از ویژگی IVR
برای ارتباط بین بخش‌های مختلف خود این امکان را فراهم می‌کندکه به سازمان‌هایی که دارای چند بخش هستند یک منوی صوتی ایجاد کنند. به طور مثال: اگر سازمانی از بخش‌های آموزش، مالی و پشتیبانی تشکیل شده است، مشتری باتماس با مجموعه بتواند با گرفتن شماره داخلی موردنظر ارتباط برقرار کند.
• ضبط مکالمات و گزارش گیری
در سیستم ویپ ضبط تمامی مکالمات امکان‌پذیر است. بدین وسیله سازمان مربوطه می‌تواند همه‌ی تماس‌ها و مکالمات را مدیریت نماید.
• امکان برقراری ارتباط از طریق کنفرانس
برای برقراری ویدئو کنفرانس از راه دور، استفاده از سیستم ویپ بسیار مقرون به صرفه است.
• افزایش بازدهی کیفیت خدمات به مشتریان
سیستم‌های ویپ از بستر (IP) استفاده می‌کنند و به راحتی می‌توانند با نرم‌افزارها و سرورهای دیگر ارتباط برقرار کنند، به طور مثال: سیستم‌های ویپ به سرویس‌های ERP، CRM و… می‌توانند متصل شوند.
•‌عدم محدودیت در استفاده از برندی خاص
برای حفظ کارایی در سیستم‌های سانترال پیشنهاد می‌شود که اجزای سیستم مثل گوشی کاربران و سیستم‌های مکمل دیگر از همان برند سانترال تهیه شوند ولی در سیستم‌های ویپ برای انتخاب برند هیچگونه محدودیتی وجود ندارد. چون همه‌ی تجهیزات مربوط به این سیستم براساس استاندارد SIP ساخته می‌شوند. شما می‌توانید ابزار و تجهیزات مرتبط با این سیستم را (سرور، تلفن، گیت‌وی و…) را از مدل‌ها و برندهای مختلف فراهم کنید در صورتی که هیچ تغییری در کارایی سیستم شما بوجود نیایید.
باید گفت که شرایط در سازمان‌های مختلف کاملا با یکدیگر تفاوت دارد و مزایای سیستم تلفنی ویپ به شرایط سازمان مربوطه بستگی دارد.

سخن نهایی

تفاوت سانترال و voip را بررسی کردیم امیدوارم که به اطلاعات کامل و جامعی رسیده باشید و بهترین انتخاب را داشته باشید. حتما برای خرید این محصولات به فروشگاه‌های معتبر مراجعه کنید تا از اصل بودن آن‌ها مطمئن شوید. فروشگاه اینترنتی کوشا الکتریک ارائه دهنده بهترین تلفن‌های سانترال، رومیزی و بی‌سیم است و رضایت مشتری را در اولویت کارهای خود قرار داده است؛ بنابراین با اطمینان خاطر مراجعه کنید.

تاریخ انتشار 1401/09/09

دیدگاهتان را بنویسید