کابل‌های شبکه در انواع و اقسام مختلفی وجود دارند و اغلب برای ارتباط تلفن و راه‌اندازی شبکه‌های اترنت استفاده می‌شوند. در واقع دو نوع کابل شبکه به عنوان UTP (بدون روکش) و STP (روکش‌دار) طراحی و به وارد بازار می‌شوند. زوج سیم‌های روکش‌دار و بدون روکش با توجه به ساختار خود، وظیفه دارند داده‌ها را انتقال دهند. ساختار به هم پیچیده سیم‌ها برای محافظت کابل از نویزهای زوج سیم مجاور و همچنین تداخل محیط پیرامون صورت گرفته است. در اینجا تفاوت کابل شبکه utp و sftp را با بررسی اجزاء تشکیل دهنده هر کدام به صورت جداگانه می‌توانیم درک کنیم.

نحوه نام‌گذاری کابل‌های شبکه

در همه کابل‌های شبکه برای مشخص کردن نوع پوشش هر کدام از زوج‌ها به صورت مشترک از حروف TP (Twisted Pair) استفاده می‌شود که به معنی زوج سیم به هم تابیده نامیده می‌شود. لایه‌های حفاظتی برای پایین آوردن میزان نویز و تداخل خطوط به کار می‌رود که در حقیقت با توجه به نوع کاربرد این لایه‌ها، تنوع کابل مشخص می‌شود. علاوه بر آن، اینکه جنس هسته کابل شبکه از چه نوعی باشد، تاثیر زادی روی کیفیت کابل می‌تواند بگذارد که حتما باید مورد توجه قرار داده شود.

به طور مثال کابل شبکه Cat5 با کابل شبکه Cat5 متفاوت است. این حروف به صورت اختصاری جهت نامگذاری انواع کابل اترنت به کار می‌رود تا بتوانیم از روی آن‌ها نوع کابل را تشخیص دهیم. بنا بر تقسیم‌بندی کابل شبکه در کل در نوع UTP و STP هستند. حرف U مخفف کلمه Unshielded (بدون شیلد) و حرف S مخفف کلمه shielded (شیلددار) است. لایه‌های اضافه‌ای که در کابل شبکه استفاده می‌شود، داده‌ها را از اثرات القایی خارجی، نویزها یا EMI محافظت می‌کنند.

نحوه نام‌گذاری کابل‌های شبکه

مشاهده انواع کابل شبکه از جمله کابل شبکه سیمیا در فروشگاه کوشا الکتریک

کابل شبکه SFTP یا روکش‌دار چیست؟

کابل شبکه SFTP یا روکش‌دار چیست؟

در کابل شبکه SFTP جفت سیم‌های تابیده شده هستند که هر جفت سیم روکشی دارد و هر کابل از ۴ جفت سیم فویل‌دار تشکیل شده که داخل یکی پوشش فلزی فویل یا پوشش بافته شده انعطاف‌پذیر به صورت یک دسته شده و محافظت می‌شود. این کابل در واقع به صورت ترکیب دو محافظ STP و SFTP است. سیم‌های به هم پیچیده‌ای که محافظت و بسته‌بندی آن با یک شیلد یا پوشش فویلی انجام شده، کابل FSTP گفته می‌شود. پوشش موجود در این کابل‌ها سطح محافظت از کابل را در مقابل تداخل الکترومغناطیسی کابل‌های جانبی را افزایش می‌دهد. حرف S به کار رفته در کابل SFTP شیلد موجود در ساختار کابل را نشان می‌دهد که این شیلد قابلیت انعطاف کابل را افزایش می‌دهد و همچنین آن را در مقابل نویز و تداخل محافظت می‌کند و آن را به یک کابل با مقاومت مکانیکی بالا تبدیل کرده است.

کابل شبکه بدون روکش (UTP)

کابل شبکه UTP از زوج سیم‌هایی تشکیل شده که دو به دو به هم تابیده شده و تعداد آن‌ها ۸ عدد است و همگی به صورت جداگانه دارای پوشش عایق هستند. به علت نبود شیلد در ساختار کابل UTP پارازیت و نویز بیشتر روی آن‌ها اثر می‌کند ولی اطلاعات در این کابل به صورت متعادل‌تری انتقال پیدا می‌کنند. سیم‌ها در این کابل به صورت متقارن به هم پیچیده می‌شوند تا داده‌ها به طور متعادل‌تری انتقال پیدا کنند و باعث تداخل مغناطیسی کمتری می‌شود.

میدان‌های مغناطیسی ایجاد شده توسط جریان‌های عبوری جفت کابل مجاور، روی هم اثر می‌کنند و به این ترتیب باعث اختلال یکدیگر خواهند شد. در مکان‌هایی مثل خانه یا ادارات کوچک که نویز کمتری وجود دارد، بیشتر از کابل UTP استفاده می‌شود. همچنین مجهز نبودن آن‌ها به شیلد باعث ارزانی و به صرفه بودن این نوع کابل شبکه شده است. ویژگی بدون شیلد بودن کابل UTP، موجب شده تا به منعطف‌ترین و باریک‌ترین کابل شبکه تبدیل شود.

مزایا کابل شبکه UTP

از مزایای کابل شبکه UTP می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
کابل utp ارزان قیمت است و برای هر متر نسبت به انواع دیگر هزینه پایین‌تری دارد.
در فواصل کوتاه جهت برقراری ارتباط در خانه‌ها و محیط‌های کسب و کار کوچک بسیار کارامد هستند.
قطر خارجی کابل utp در حدود ۰.۴۳ سانتی‌متر است و در هنگام نصب سایز کوچک آن عملکرد خوبی دارد.
این کابل‌ها کوچک و کم وزن بوده و از انعطاف‌پذیری زیادی برخوردار هستند. به راحتی نصب می‌شوند و به تعمیر و نگه‌داری کمتری نیاز پیدا می‌کنند.
برای اینکه تداخلات کمتری در آن‌ها اتفاق بیفتد، پس اتصال به زمین صورت نمی‌گیرد.
در ساختار شبکه‌های بسیار زیادی کابل UTP به کار گرفته می‌شود، به همین خاطر محبوبیت زیادی داشته و به طور پیوسته در حال توسعه است.
این کابل به دلیل باریک بودن مانند سایر کابل‌ها داکت سیم‌کشی را زود پر نمی‌کنند. این ویژگی به خصوص برای نصب شبکه در ساختمان‌های قدیمی خیلی کاربردی و با اهمیت است.

معایب کابل UTP

از معایب کابل UTP موارد زیر را می‌توان نام برد:
این کابل‌ها سر و صدای زیادی ایجاد می‌کنند.
پوشش‌دهی آن‌ها برای فواصل کوتاه است و معمولا پوشش‌دهی بیشتر از ۱۰۰ متر نخواهند داشت.
نسبت به سایر رسانه‌های شبکه تداخلات الکترومغناطیسی یا نویز زیادی دارند.
برای انتقال داده در شبکه اتصال امنی را ایجاد نمی‌کند.
پهنای باند محدودی برای انتقال داده را شامل می‌شود.

تفاوت کابل شبکه UTP و SFTP

با توجه به آنچه گفته شد، تفاوت کابل‌های مختلف شبکه از نظر شیلد دار یا بدون شیلد بودن آن‌ها است. دو نوع کابل در ایران بیشتر خرید و فروش می‌شود که شامل کابل شبکه UTP یا بدون شیلد و کابل شبکه SFTP یا شیلد دار با فویل می‌شوند، ولی تنوع کابل شبکه در حقیقت خیلی زیاد است. انواع متنوعی از کابل utp طراحی و تولید می‌شود که برخی یک یا چند لایه محافظی کلی دارند ولی برای زوج سیم‌های داخل کابل به صورت مستقیم و جداگانه لایه محافظتی یا شیلد در نظر گرفته نشده است.

برخلاف آن‌ها کابل SFTP علاوه بر لایه محافظتی کلی کابل، زوج سیم‌ها نیز هر کدام به طور جداگانه در زیر محافظ کلی به وسیله یک لایه از فویل محافظت می‌شوند. تفاوت اصلی میان کابل‌های utp و sftp در مقدار تداخل و نویزهای الکترومغناطیسی است. تداخل موجود در کابل sftp به دلیل وجود شیلد محافظ در مقایسه با کابل utp خیلی کمتر است، ولی تولید کابل‌های utp با هزینه کمتری صورت گرفته، در نتیجه با قیمت کم‌تری به بازار عرضه می‌شوند.

تفاوت کابل شبکه UTP و SFTP
سخن نهایی

تفاوت کابل شبکه UTP و SFTP را بررسی کردیم امیدوارم که به اطلاعات کامل و جامعی رسیده باشید و بهترین انتخاب را داشته باشید. حتما برای خرید این محصولات به فروشگاه‌های معتبر مراجعه کنید تا از اصل بودن آن‌ها مطمئن شوید. فروشگاه اینترنتی کوشا الکتریک ارائه دهنده بهترین کابل‌های شبکه است و رضایت مشتری را در اولویت کارهای خود قرار داده است.

تاریخ انتشار 1401/06/29

دیدگاهتان را بنویسید