یکی از پر طرفدار‌ترین کابل‌های موجود در بازار کابل افشان است. این کابل بسیار انعطاف‌پذیر است و به همین دلیل این کابل را به راحتی خم می‌کنند و یا آن را به شکل‌های متفاوتی فرم می‌دهند. میزان ولتاژی که این کابل می‌تواند تحمل کند از 300 تا 500 ولت است و از این جهت با کابل‌های مفتولی شباهت دارند. کابل‌های افشان را در مکان‌های خشک و یا نمناک مورد استفاده قرار می‌دهند، البته این کابل در مکان‌هایی که به انعطاف پذیری بیشتر و یا قابلیت مکانیکی احتیاج است، استفاده می‌شوند. کابل‌های افشان دارای تعداد زیادی رشته‌های نازک سیم در هادی خود هستند و تعداد رشته‌های این سیم را بر اساس بیشترین حد مقاومت هادی در دمای 20 درجه سانتی‌گراد محاسبه می‌نمایند.

ساختار این کابل از دو یا چند سیم تک رشته افشان است و هادی آن مسی است. عایق به کار رفته در این کابل‌ها آمیزه پلیمر PVC از نوع پلیمر PVC/D است. اساساً این کابل‌ها را در ورودی و اتصال در لوازم برقی و ماشین آلاتی که دو شاخه آن‌ها به صورت ثابت به کابل متصل است، استفاده می‌کنند. کابل‌های افشان قدرت برای تامین انرژی الکتریکی داخل آب، فضاهای باز، زیر خاک و… استفاده می‌شوند.       

انواع کابل افشان

انواع کابل افشان

این کابل‌ها با توجه به پارامتر‌های مختلفی دسته‌بندی می‌شوند. برای مثال می‌توان به جنس هادی، سطح مقطع، کاربرد و … اشاره کرد. این کابل‌ها به دو صورت گرد و تخت در بازار دیده می‌شوند و برخی دیگر عبارت‌اند از:     

» کابل انعطاف پذیر سبک: این کابل دارای هادی با متریال مس آنیل شده است و بسیار انعطاف پذیر است. در واقع سطح مقطع کابل انعطاف‌پذیر سبک به اندازه 5 یا 75 میلی‌متر مربع وجود داد. کاربرد کابل انعطاف‌پذیر سبک در وسایل برقی و حتی ماشین آلات است.

» کابل افشان قدرت: این کابل متشکل شده از رشته‌های در هم تنیده و یا پیچیده درهم است. هادی این کابل هم مس آنیل شده است و معمولاً برای تامین انرژی مورد استفاده قرار می‌گیرد. عایق به کار رفته در این کابل آمیزه پلیمر PVC از نوع PVC/A است. کاربرد این کابل‌ها در مصارف خانگی، کانال‌های نیروگاه‌ها، مصارف صنعتی است.

» کابل افشان آلومینیوم: با توجه به قیمت بالاتری که فلز مس نسبت به آلومینیویم دارد، می‌توان گفت که آلومینیوم جایگزین مناسب‌تری برای فلز مس خواهد بود. معمولاً از این کابل برای توزیع و انتقال برق و یا سیم‌کشی برق استفاده می‌کنند.       

انواع کابل افشان

فروشگاه کوشا الکتریک ارائه دهنده بهترین سیم و کابل و تجهیزات مخابراتی با تنوع بالا در تهران است.

کاربرد کابل افشان

مهم‌ترین کاربرد و بیشترین مصرف این کابل در در سیم‌کشی ساختمان‌ها است، به همین دلیل این کابل را با عنوان‌هایی همچون سیم افشان ساختمانی یا سیم برق افشان هم می‌شناسند. با توجه به این که این کابل‌ها دارای انعطاف‌پذیری بالایی هستند و بسیار نرم‌اند، آن‌ها را در فاصله‌های کوتاه مورد استفاده قرار می‌دهند. این کابل دارای کاربرد خاصی همچون استفاده در پمپ‌های شناور چاه‌های عمیق است . اساساً از این کابل برای پمپ‌های آب حتما از این کابل‌ها استفاده می‌شود، اما فراموش نکنید که نمی‌توان از آن‌ها در در تولید موتورها استفاده کرد، لذا از عایقی مجزا برخوردارند و این مسئله موجب می‌شود که حجم موتور بیشتر شود.

این کابل‌ها در مکان‌هایی که خطر ضربات مکانیکی وجود نداشته باشد، مورد استفاده قرار می‌گیرد و می‌توان آن را نصب نمود. در حالت کلی در هر مکانی که به کابل‌های انعطاف پذیر احتیاج است، می‌توان از این کابل استفاده نمود. گاهی اوقات برای اتصالات متحرک هم از این کابل استفاده می‌کنند. البته ناگفته نماند که از این کابل در تاسیسات صنعتی هم استفاده می‌شود و در نهایت کاربرد دیگر این کابل در ساختمان سازی است و اساساً این کابل انعطاف‌پذیر در اولویت است.     

⚡⚡برای خرید کابل hdmi با کیفیت روی آن کلیک کنید.⚡⚡

کاربرد کابل افشان

کابل افشان جوشکاری

این کابل‌ها در دستگاه‌های جوشکاری قوس الکتریکی به منظور تامین انرژی الکترود، طراحی و تولید شده است. این کابل‌ها از انعطاف پذیری خوبی برخوردار هستند. به دلیل انعطاف پذیری‌ای که دارند، گزینه مناسبی برای اتصالات متحرک جوشکاری هستند.

کاربرد این کابل منحصر به جوشکاری نمی‌شود، بلکه از آنها در صنایع مختلف مانند:‌ کشتی سازی، حمل و نقل نوار نقاله و… استفاده می‌شود. روکشی که برای کابل‌ جوشکاری در نظر گرفته شده است از نظر خواص فیزیکی، مکانیکی و الکتریکی کاملا تقویت شده است.

کابل جوشکاری افشان در برابر عواملی همچون: سایش، شوک و پارگی، تنش‌های مکانیکی و… مقاومت بسیار بالا و مثال زدنی‌ دارد. لازم است بدانید که این کابل در سایزهای متفاوتی طراحی و تولید می‌شوند و به همراه یک لایه عایق حرارتی نئوپرن ساخته شده‌اند. معمولا در برابر پاشیدگی جوش هم از تحمل بالایی بهره می‌برند و همه‌ی آن‌ها از ترموپلاستیکی و یا ترموست هستند. در ساخت این کابل‌ها استاندارد‌های ISO3834 باید رعایت شود و با توجه به این استانداردها باید تایید و بررسی شوند. در حالت کلی در رابطه با ساختار این کابل باید بگوییم که هادی آن‌ها با متریال مس و یا آلومینیویم است و برای عایق آن‌ها از پوشش‌های پلاستیکی استفاده می‌کنند.      

کابل افشان لاستیکی

با توجه به پیشرفت تکنولوژی و تنوع کابل‌ها به صورتی که در هر صنعت خاص معمولا کابل متناسب با آن صنعت طراحی و تولید می‌شود. می‌توان گفت که کابل افشان لاستیکی یکی از این کابل هاست که به نام کابل انعطاف‌پذیر هم می‌توان از آن‌ها یاد کرد. کابل‌های لاستیکی افشان بسیار انعطاف پذیر و نرم هستند و با سایر کابل‌ها متفاوت‌اند. از این کابل معمولا در صنایعی همچون صنایع آب و فاضلاب، صنایع حفاری، معادن، پمپ‌های شناور و کف کش‌ها، صنایع رباتیک، صنایع جوشکاری، صنایع در معرض رطوبت بالا، صنایع دریایی، صنایع سیمان و … کاربرد دارند.

اساساً عایق و یا همان روکش بیرونی این نوع کابل از جنس لاستیک است و برای هادی آن‌ها از هادی‌های افشان و یا سوپر افشان استفاده می‌کنند. در واقع می‌توان گفت که تحمل دمایی این کابل نسبت به سایر کابل‌ها بیشتر است یعنی در دمای بالاتر از 90 درجه سانتی‌گراد عملکرد خود را حفظ می‌کنند. طول عمر این کابل بسیار بالاتر است، لذا عایق به کار برده شده در آن‌ها شبیه به لاستیک تابر خودروها است و کاملا مشخص است که در برابر گرما و سرما، حتی سایش تحمل بسیار زیادی دارند و تعمیر آن‌ها ساده است.    

جهت مطالعه بیشتر، کلیک کنید.

یکی از پر کاربردترین کابل‌ها امروزه کابل کواکسیال است که از آن برای دوربین‌های مداربسته، تلویزیون، انتقال بی‌سیم نظامی، شبکه‌های کامپیوتری، ماهواره‌ها و…. استفده می‌شود. در همین زمینه میتوانید مقاله « انواع کابل کواکسیال » رو مطالعه نمایید و تمامی ابهامات خودتان  را بر طرف نمایید.

نظرات خود را برای ما ارسال نمایید.

نوشته شده در تاریخ ۱۹ مرداد ۱۴۰۰

دیدگاهتان را بنویسید