کابل ابزار دقیق در سیستم‌های کنترلی و پردازش داده استفاده می‌شود. این کابل‌ها قابلیت استقامت بالا در مقابل نویز و تداخل دارند. این ویژگی سبب می‌شود، انتقال سیگنال‌ها در جهت کنترل سیستم‌های الکتریکی و فرآیند مربوط به آن‌ها سهل گردد. عملکردهای‌اندازه گیری و کنترل در کاربردهای ساخت و پردازش از اهمیت فوق العاده‌ای برخوردار است و انجام این امر با کمک کابل ابزار دقیق صورت می‌گیرد. کابل ابزار دقیق جریان‌هایی پایین یا سیگنال‌های در سطح ولتاژ پایین را منتقل می‌نماید. کابل‌های کنترل کابل‌های چندهادی هستند که در اتوماسیون و کاربردهای ابزار دقیق استفاده می‌شوند. کابل‌های کنترل می‌توانند انتقال فرآیندهای خودکار رااندازه گیری و تنظیم کنند. کابل‌های کنترل اغلب دارای درجه UL هستند. کابل‌های کنترل معمولاً با یک محافظ فویل، محافظ نواری یا ترکیبی از این دو محافظت می‌شوند و دارای قدرت و استحکام بالا هستند.

مشخصات فنی کابل ابزار دقیق

آنها برای اتصال ابزارها و تجهیزات الکتریکی به ویژه در کارخانه‌هایی که کنترل فرآیند مورد نیاز است، جایی که سیگنال‌های تولید شده توسط مبدل از طریق پانل‌ها، کنترل کننده‌ها و سایر دستگاه‌ها منتقل می‌شود، استفاده می‌شود. چرخش جفت‌ها میزان تداخل الکترومغناطیسی (EMI) از منابع خارجی یا مکالمه متقابل بین جفت‌های همسایه را کاهش می‌دهد. ساختار با جفت محافظ جداگانه معمولاً برای سیگنال‌های آنالوگ و ساختار با محافظ کامل فقط برای سیگنال‌های دیجیتال استفاده می‌شود. مشخصات کابل ابزار دقیق با توجه به مدل متفاوت است و به دسته های آرموردار، بدون آرمور، عایق دار و عایق دو لایه تقسیم می‌شود.

استاندارد کابل ابزار دقیق

انواع کابل ابزار دقیق

کابل ابزار دقیق دارای انواع مختلف است و از نظر ساختاری به دسته‌های شیلد دار و بدون شیلد تقسیم می‌شود. این کابل‌ها متناسب با استانداردهای ملی و بین المللی تهیه و تولید می‌شود که به صورت IEC ۶۰۰۹۲، BS ۵۳۰۸ و BSEN ۵۰۲۸۸ است.

برای مشاهده دنیایی از سیم و کابل سیمیا، روی دکمه کلیک کنید.

💠 کابل ابزار دقیق عایق پلی اتیلن

این کابل‌ها دارای عایق از جنس پلی اتیلن هستند و به صورت غیر مسطح با استانداردهای بی‌اس 5308، Part ۱، Type ۱ تهیه و تولید می‌شوند. این کابل‌ها به دو دسته آرموردار و بدون آرمور تقسیم می‌شوند. ساختار آن‌ها به صورت: هادی از جنس مس، عایق از جنس پلی اتیلن و لایه محافظ و لایه petp، نوار آلومینویمی‌و پلی استر و روکش بیرونی از جنس PVC می‌باشد.
کابل‌های ابزار دقیق معمولا برای نصب در محیط داخلی قابل استفاده است و برای پردازش‌های صنعتی و ارتباطات و انتقال دیتا و سیگنال صدا به کار می‌رود.

💠 کابل ابزار دقیق عایق پلی اتیلن زره دار

این کابل‌ها دارای عایق پلی اتیلن هستند و به صورت مسلح دارای آرمور هستند و می‌توان از آن برای محیط‌های مختلف دفنی در زیر زمین استفاده نمود. ساختار کابل به صورت:‌هادی از جنس مس، عایق پلی اتیلن، لایه محافظ برای جلوگیری از تاثیر امواج الکترومغناطیسی، لایه petp و نوار آلومینیومی، لایه روکش و آرمور سیم مفتول فولادی و گالوانیزه و روکش از جنس پی وی سی می‌باشد.

💠 کابل ابزار دقیق عایق پلی اتیلن سرب دار

 این کابل دارای سرب است و مطابق با استاندارد BS 5308،Part 1 ،Type 3 تهیه و تولید شده است. میزان حفاظت مکانیکی این کابل بسیار بالا است و در مواردی مانند تاسیسات نفتی و پالایشگاه‌ها استفاده می‌شود. از ساختار این کابل می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

این کابل‌ها برای استفاده به صورت زیر زمینی در صنعت به کار می‌رود. لذا می‌تواند در محیط‌های مرطوب کاملا دوام بیاورند.

💠 کابل ابزار دقیق با عایق پلی وینیل کلراید

این کابل‌ها بدون زره هستند و دارای عایق از جنس پی وی سی می‌باشند، بدون آرمور طراحی شده‌اند و در محیط‌های مختلف کاربرد دارند. ساختار آن به صورت زیر است:

ویژگی کابل ابزار دقیق

کابل ابزار دقیق PVC-OS-PVC غیر مسلح است و برای نصب در محیط داخلی استفاده می‌شود. این کابل‌ها در فرآیند پردازش صنعتی و ارتباطات استفاده می‌شود. از پرکاربردترین مدل‌های این کابل است و دارای‌هادی مسی است و عایق پی وی سی دارد. این کابل‌ها با اسکرین مجزا و کلی به شکل Cu/PVC/ISCR/OSCR/PVC است و برای‌اندازه گیری سیگنال‌های دیجیتالی و آنالوگ به عنوان انتقال دهنده استفاده می‌شوند.

💠 کابل ابزار دقیق عایق پی وی سی زره دار

کابل ابزاردقیق دارای عایق پلی وینیل کلراید است و دارای محافظ مکانیکی است و مطابق با استاندارد BS 5308، Part ۲، Type ۲ تهیه و تولید شده است. ساختار این کابل شامل لایه‌های زیر است:

این کابل‌ها از خطر آسیب مکانیکی محافظت می‌شوند و دارای زره سیم مفتول فولادی گالوانیزه می‌باشند. برای دفن مستقیم یا نصب در کانال و مناطق مرطوب مناسب است. این کابل در مدل‌های مختلف تهیه و تولید شده است و از ۱ زوج تا ۵۰ زوج در بازار وجود دارند. کابل ابزار دقیق می‌تواند تا ۷۰ درجه سانتی گراد دما را تحمل کند و در ساختار کابل با عایق پی وی سی از سرب استفاده نشده است. ساختار این کابل مانند سیم‌های مسی به صورت تک رشته و افشان و زوج به هم تابیده است و دارای‌هادی و عایق می‌باشد. به همین دلیل از ورود نویز به آن جلوگیری می‌شود و حفاظت مکانیکی بالا دارد و در فضای باز و دفن در زمین قابل استفاده است.

برندهای عرضه کننده کابل ابزار دقیق شامل موارد زیر است:

سخن نهایی

کاربرد اصلی کابل ابزار دقیق در سیستم‌های کنترلی و پردازش داده است که دارای استقامت بالا در مقابل نویز و تداخل است.انواع این کابل‌ها شامل کابل ابزار دقیق عایق پلی اتیلن، عایق پلی اتیلن زره‌دار، عایق پلی اتیلن سرب‌دار و عایق پلی وینیل کلراید است.

ممنون از این که در مقاله کابل ابزار دقیق با کوشا الکتریک همراه بودید. در صورت داشتن هرگونه سوال، پرسش خود را کامنت کنید؛ کارشناسان ما در اسرع وقت پاسخگو شما خواهند بود.

نوشته شده در تاریخ ۱۵ آبان ۱۴۰۰

دیدگاهتان را بنویسید