علت وصل نشدن کابل اچ دی ام ای: مشکل از کار افتادن کابل HDMI تلویزیون رایج است و در تمام برندهای معروف مانند سامسونگ و فلیپس و سونی به‌وفور پیش می‌آید. علت به وجود آمدن این مشکلات شامل موارد زیر است:
» نوسانات برق منطقه
» متصل کردن دستگاه غیراستاندارد از طریق پورت اچ دی ام ای
» مشکل داشتن تلویزیون
در صورتیکه هر یک از موارد فوق به وجود آید؛ باعث به‌وجود آمدن مشکل در آی سی تلویزیون می‌شود. برای تعمیر این مشکل نیاز است IC تلویزیون به‌صورت کامل تعویض شود. اغلب تعمیرکاران در این زمینه تعمیرات لازم را انجام نمی‌دهند و سعی می‌کنند برد تلویزیون را تعویض کنند و برای یافتن علت وصل نشدن کابل hdmi بهتر است به کارشناسان متخصص مراجعه نمایید؛ همچنین اگر تعویض آی سی انجام شود، تأثیر به‌سزایی در کاهش هزینه دارد.

تست سلامت کابل اچ دی ام ای

روش‌هایی برای امتحان سلامت کابل اچ دی ام ای

روش‌های مختلفی برای سنجیدن سلامت کابل و یافتن علت وصل نشدن کابل اچ دی ام ای وجود دارد. می‌توانید از روش‌های مختلف استفاده کنید. این روش‌ها شامل موارد زیر است:

» شناسایی علت وصل نشدن کابل با نرم افزار

 با کمک نرم افزار‌های تست کابل هم می‌توان از صحت کابل اچ دی ام ای مطمئن شد. در صورتیکه تلویزیون دارای پورت display است، می‌توانید آن را جدا نمایید و سپس تلویزیون را خاموش نمایید و در نهایت به‌مدت یک ساعت از پریز برق بیرون بکشید، سپس مجدد تلویزیون را روشن نمایید. حالا یک کابل HDMI را به آن متصل نمایید. در 20 درصد مواقع مشکل بر طرف می‌شود.

» ریست فکتوری تلویزیون 

ریست فکتوری کردن تلویزیون باعث می‌شود تنظیمات تلویزیون به حالت اول باز گردد و سپس تنظیمات کارخانه‌ای اعمال شود. برای حل نمودن مشکل وصل نشدن کابل hdmi تلویزیون این روش مناسب است. در صورتیکه هنوز مشکل کابل اچ دی ام ای را متوجه نشدید؛ می‌توانید از این روش استفاده کنید. این روش شامل استفاده از کابل آنالوگ است. 

در اینصورت می‌توانید یک کابل سه سر آنالوگ را با رنگ‌های قرمز، زرد و سفید به درگاه متصل نمایید. این روش بسیار ساده و سریع است؛ لذا یک کابل برای صدا و یک کابل برای تصویر استفاده می‌شود. تنها عیب این روش، قدیمی‌بودن آن و منسوخ شدن آن است.

» استفاده از مبدل دیجیتال

در این روش مبدل‌های دیجیتال به آنالوگ استفاده می‌شود. یک سر آن به پورت hdmi متصل می‌شود و سر دیگر آن به پورت RGB متصل می‌شود. طرز کار این مبدل‌ها بسیار ساده است. می‌توانند سیگنال دیجیتال را دریافت و به سیگنال آنالوگ تبدیل نمایند. این مبدل‌ها قیمت مناسب و ارزانی دارند و برای موارد مختلف استفاده می‌شود. در صورتیکه هریک از روش‌های فوق؛ علت از کار افتادن کابل hdmi را مشخص نکرد، می‌توانید از طریق راه‌های ارتباطی مندرج در سایت کوشا الکتریک با ما در تماس باشید.

دلایل صدا نداشتن کابل اچ دی ام ای

دلایل صدا نداشتن کابل اچ دی ام ای

هنگامی‌که کنسول به تلویزیون متصل است، ممکن است صدا قطع شود. در این حالت کابل اچ دی ام ای با مشکل رو به رو شده است. هنگامی‌که لپ تاپ به تلویزیون متصل است و یا دستگاهی که دارای پورت اچ دی ام ای است؛ با اختلالاتی مواجه شود. در این حالت اختلالاتی مانند قطع صدا، به‌وجود می‌آید. برای بررسی این مشکل نیاز است؛ کابل اچ دی ام ای با روش‌های مختلف تست می‌شود و از صحت سا‌لم بودن آن اطمینان حاصل می‌شود. 

صدا نداشتن محتوای تلویزیون ممکن است به‌دلیل عدم اتصال مناسب کابل باشد؛ لذا دوسر کابل را به طور کامل بررسی کنید و مطمئن شوید به‌صورت محکم به دستگاه متصل شده است. اگر دستگاه دارای پورت دیگری باشد؛ کابل اچ دی ام ای را به آن متصل نمایید. در صورتیکه مشکل بر طرف نشد، می‌توانید اسپیکر تلویزیون و مانیتور را مورد بررسی قرار دهید؛ همچنین در صورتی که ویندوز یا سیستم عامل مشکل داشته باشد؛ می‌توانید هر دو دستگاه را خاموش و روشن نمایید.

آپدیت درایو

در صورتی که سیستم دارای مشکل نرم افزاری باشد؛ نیاز است درایورهای مربوطه را آپدیت و به‌روز رسانی نمایید؛ همچنین درصورت نیاز می‌توانید کابل hdmi را مجدد به کارت گرافیک و کارت صدا متصل نمایید. برای آپدیت درایوهای ویندوز می‌توانید از طریق صفحه device manager اقدام نمایید. برای اپدیت درایو ها نیاز دارید؛ دستگاه به اینترنت متصل باشد.

بدافزارهای علت قطع صدا در کابل hdmi

بدافزارهای مختلفی وجود دارند؛ در صورتیکه بدافزار در سیستم‌های شما وجود داشته باشد؛ عملکرد درایوها با اختلال مواجه می‌شود. این بدافزارها زمانی ایجاد می‌شوند که دستگاه به آنتی ویروس قدرتمند متصل نباشد؛ همچنین درصورت بروز اختلال برای برطرف نمودن آن می‌توانید از طریق اسکن قابل اقدام به پاک سازی بدافزارها کنید. بدافزارها عامل اصلی قطع صدا در کابل اچ دی ام ای است. در صورتیکه سیستم شما دارای نرم افزار مشکوک باشد، آن را پاک نمایید تا مشکلات قطعی صدا بر طرف شود.

روش cleanup در تشخیص علت وصل نشدن کابل اچ دی ام ای

کلین اپ روشی است که با آن می‌توانید کش موجود در سیستم را پاک کنید. یکی از علت‌های وصل نشدن کابل اچ دی ام ای، وجود کش‌های اضافی و غیرقابل استفاده در سیستم است. با کمک این روش می‌توانید فایل‌ها و پوشه‌های اضافی را پاک کنید. قطع تصویر و صدا از مهم‌ترین مشکلات سیستم‌های پخش محتوا هستند. با کمک حذف کش اضافی سیستم مشکلات خود را بر طرف نمایید.

سخن نهایی

کابل اچ دی ام ای بی‌کیفیت، می‌تواند علت وصل نشدن کابل اچ دی ام ای باشد؛ در این کابل‌ها مشکلات زیادی مانند قطع و وصلی صدا به‌وجود می‌آید؛ حتی ممکن است باعت رسیدن آسب به سایر تجهیزات و لوازم جانبی شود. به‌محض مشاهده قطعی صدا در کابل اچ دی ام ای بی‌کیفیت سعی کنید کابل‌ها را با نمونه‌های اصلی تعویض نمایید. تشکر از اینکه ما را تا پایان ایم مقاله همراهی کردید؛ نظرات و سؤالات خودتان را برای ما کامنت کنید.

نوشته شده در تاریخ ۱۸ مهر ۱۴۰۰

دیدگاهتان را بنویسید