منظور از سوکت زدن کابل شبکه به‌صورت کلی متصل کردن کابل‌های شبکه به هم تابیده به سوکت‌های شبکه است. برای نصب انواع شبکه می‌توان از کابل‌هایی با طول و اندازه مشخص شده استفاده کرد و در آخر به باید کابل شبکه سوکت شود. پچ کوردها اساساً نوعی از کابل‌ها بوده که دارای سوکت‌های مخصوص با طول و سایز مشخص هستند؛ البته این نوع از کابل‌ها از هزینه نسبتاً زیادی برخوردار هستند. پچ‌کوردها معمولاً از طول و اندازه‌ی از پیش مشخص‌شده‌ای برخوردارند و با طول و اندازه‌ی دلخواه افراد تفاوت خواهند داشت.

افراد همچنین می‌توانند به‌صورت دستی کابل‌ شبکه را با متراژهای مدنظر خود درست کنند؛ برای انجام این عمل افراد باید در ابتدا کابل شبکه را به شکل صحیح و مناسب به سوکت‌های RJ45 متصل کنند یا در اصطلاح دو سر آن را سوکت بزنند. شیوه‌ی سوکت زدن کابل شبکه یا وصل نمودن کانکتور به کابل شبکه اساساً کاری دقیق و حساس بوده و نیاز به افرادی ماهر و باسابقه است. افراد اگر سوکت زدن کابل شبکه را خودشان انجام دهند، ممکن است در طول فرایند راه‌اندازی سوکت زدن کابل شبکه دچار مشکلات جدی و جبران‌ ناپذیر شوند.

از پرفروش‌ترین و کاربردی‌ترین کابل شبکه در کشور می‌توان به کابل‌های شبکه Cat5e و Cat6 اشاره کرد. سوکت زدن کابل شبکه Cat5 و Cat6 به‌طورکلی هیچ تفاوتی با یکدیگر نداشته و نوع و مدل کابل اساساً به بودجه و نوع کاربری شبکه بستگی دارد.
توجه به این موضوع که کابل و سوکت حتماً باید از یک استاندارد باشد که بسیار مهم و حیاتی است؛ یعنی اگر کابل از نوع Cat6 بوده، سوکت هم باید از نوع Cat6 باشد.

ترتیب سیم ها در سوکت کابل شبکه

ابزارهای مورد نیاز سوکت زدن کابل شبکه

به‌صورت کلی برای سوکت زدن کابل شبکه افراد به یکسری از ابزارهای جانبی نیازمند هستند و در بخش زیر به این ابزارها اشاره خواهد شد:

۱- کابل شبکه: کابل شبکه از مهم‌ترین ابزارهای سوکت زدن کابل است و تعیین نوع کابل شبکه اساساً ارتباطی مستقیم با انتظار افراد از کابل و همچنین استفاده کاربری از آن دارد.

۲- کانکتور یا سوکت RJ-45: این نوع از سوکت معمولاً به دو سر کابل وصل خواهد شد و کابل به وسایل یا تجهیزاتی مانند سوئیچ، کیستون و روتر متصل می‌شود.

۳- آچار شبکه: آچار شبکه به‌طور کلی جزء تجهیزاتی است که کابل شبکه را به سوکت RJ-45 پانچ می‌کند.

۴- (Strippe) استریپر: استریپر اساساً ابزاری برای جدا نمودن یا لخت کردن روکش کابل شبکه است.

۵- تستر کابل شبکه: تستر کابل شبکه در اصل وسیله‌ای است که با کمک آن می‌توان از درست بودن یا سالم بودن اتصال سوکت شبکه به کابل شبکه اطمینان یافت.

۶- کاور سوکت شبکه: روکش‌ها یا کاورهای سوکت شبکه معمولاً از جا بجایی کابل یا سوکت جلوگیری می‌کنند و همچنین ظاهر بسیار زیبایی به کابل‌ها می‌دهند.

۷- سیم‌ چین مخصوص (استریپر): از سیم‌چین برای قطع کردن سیم‌های اضافی استفاده خواهد شد. افراد برای جدا نمودن روکش کابل‌های شبکه همچنین می‌توانند از سیم لخت کن‌ها یا تیغ‌های موکت بری استفاده کنند.

⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️

مشاهده انواع کابل شبکه سیمیا

⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️

ابزار های سوکت زدن کابل شبکه

استاندارد سوکت زدن کابل شبکه

به‌صورت کلی سوکت زدن کابل شبکه از دو استاندارد اصلی و جامع در ارتباط با رنگ‌ بندی کابل شبکه تشکیل می‌شود. این دو استاندارد تنها در رنگ‌ بندی کابل‌های شبکه دارای یکسری تفاوت‌ جزئی هستند و از نظر عملکرد بسیار به هم شبیه هستند.

1- استاندارد T-568A: در این نوع از استاندارد به‌صورت کلی ترتیب رنگ‌ در شیوه‌ی سوکت زدن کابل شبکه به‌صورت زیر است:

🔴 سفید و سبز

🔴 سبز

🔴 سفید و نارنجی

🔴 آبی

🔴 سفید و آبی

🔴 نارنجی

🔴 سفید قهوه‌ای

🔴 قهوه‌ای

2- استاندارد T-568B: در این نوع استاندارد ترتیب رنگ‌ بندی به شکل زیر خواهد بود:

🟡 سفید و نارنجی

🟡 نارنجی

🟡 سفید و سبز

🟡 سفید و آبی

🟡 آبی

🟡 سبز

🟡  سفید و قهوه‌ای

🟡 قهوه‌ای (از این رنگ برای سوکت زدن بیشتر استفاده می‌شود)

تفاوت اصلی استاندارد سوکت زدن کابل شبکه در اصل در جابجایی رنگ‌های نارنجی و سبز خواهد بود. برای سوکت زدن بهتر و سریع‌تر باید این دو نوع رنگ‌ بندی به‌صورت صحیح رعایت شود؛ به‌طور کلی در کابل‌های شبکه دو رنگ در پین‌های فرد سوکت و کابل‌های یک رنگ در پین‌های زوج سوکت قرار گرفته می‌شوند.

نحوه قرار گیری سیم ها داخل سوکت کابل شبکه

نحوه سوکت زدن کابل شبکه

نحوه سوکت زدن کابل شبکه به‌طورکلی شامل چند مرحله اصلی بوده و در قسمت زیر به مراحل آن اشاره خواهد شد:

🔶 در گام نخست باید روکش کابل جدا شود. افراد برای جدا کردن روکش یا کاور کابل‌ها باید از سیم‌ چین‌ها یا تیغ‌های موکت‌بری استفاده کنند. برای راحت جدا شدن روکش کابل همچنین می‌توان از ابزاری به اسم استریپر استفاده کرد.

🔶 در گام بعدی کابل را باید میان دهانه و تیغه‌ی استریپر قرار داد و دو الی سه بار استریپر را چرخاند. بعد از جدا شدن روکش از کابل شبکه، کابل باید در اندازه‌ی تعیین‌شده (۱.۵ الی ۲ سانتی‌متر) برای سوکت زدن جدا شود.

🔶 در مرحله بعدی باید سیم مربوطه در ۴ زوج، به هم پیچیده شود و این کار عملاً برای حذف نویز خواهد بود؛ سپس این سیم‌ها باید از هم جدا شده و مطابق با استانداردهای مورد نظر، سیم‌ها صاف و یکنواخت در کنار هم قرار گیرند.

🔶 در گام بعدی طول سیم باید یکسان شود و تا هنگام پانچ کردن سوکت، اساساً نباید مشکلی به وجود آید.

🔶 در این مرحله باید با استفاده از آچار شبکه سوکت متصل شود.

سخن نهایی

ممنون از این که در مقاله «سوکت زدن کابل شبکه» با کوشا الکتریک همراه بودید. درصورت داشتن هرگونه سوال، پرسش خود را کامنت کنید؛ کارشناسان ما در اسرع وقت پاسخگو شما خواهند بود.

نوشته شده در تاریخ ۱۸ دی ۱۴۰۰

دیدگاهتان را بنویسید