سوکت زدن شبکه در واقع بستن کانکتور RJ-45 به کابل شبکه در CAT‌ های مختلف است. کابل شبکه بدون داشتن کانکتور قابل استفاده نیست و به پورت‌های مختلف متصل نمی‌شود. تهیه و خریداری کابل اترنت به خودی خود هزینه‌بر است و با اندازه‌های پیش فرض و آماده ارائه می‌شوند؛ لذا گاهی ممکن است نیاز به کابلی با طول بیشتر داشته باشید و در اندازه پیش‌فرض نباشد.

به‌همین دلیل نیاز است در محیط کار خودتان کابل اترنت بسازید. این امر با بستن کانکتور RJ-45 به کابل شبکه میسر می‌شود. کابل‌های شبکه دارای 8 زوج سیم به هم تابیده هستند که هر یک دارای رنگ‌بندی خاصی است. زمانیکه می‌خواهید به درستی و طبق استاندارد سوکت بزنید نیاز است رنگ‌بندی‌های به خاطر داشته باشید. مهم‌ترین بخش عملیات سوکت زدن در رعایت رنگ‌بندی درست و استاندارد خلاصه می‌شود. در صورتیکه رنگ‌بندی رعایت نشود کابل به درستی عمل نمی‌کند.

لوازم مورد نیاز سوکت زدن کابل شبکه

نحوه سوکت زدن کابل شبکه بسیار ساده و سریع است و نیاز به کمی‌دقت دارد. از جمله این لوازم می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:
»
کابل شبکه
»
کانکتور RJ-45
»
تستر کابل
»
آچار شبکه
»
قیچی
برای بستن سوکت کابل شبکه می‌توان به دو صورت کراس و استریت اقدام نمود. این دو روش از مهم‌ترین استاندارد‌های بستن سوکت هستند.
کابل‌های استریت به کابل‌های استاندارد گفته می‌شود که همه کاره هستند و برای همه اهداف قابل استفاده هستند. این کابل‌ها تحت عنوان patch cables خوانده می‌شود. در این کابل، ترتیب رنگ‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. رنگ‌بندی دو سر کابل باید به صورت استاندارد طبق شکل روبه‌رو باشد:

کابل کراس نمونه‌ای دیگر از کابل‌های شبکه است. این کابل باید به صورت مستقیم به تجهیزات دیگر متصل شود به‌همین دلیل با مدل قبلی صرفاً در جفت کابل سبز تفاوت دارند. رنگ‌بندی این کابل به صورت شکل روبه‌رو است:

در صورتیکه رنگ‌بندی غلط باشد، کابل عملکرد خوبی نخواهد داشت و اتصال برقرار نمی‌شود.

سر سوکت کابل شبکه

جهت دیدن محصولات و خرید انواع کابل شبکه سیمیا، کلیک کنید.

سوکت زدن کابل شبکه در 11 مرحله

» مرحله اول: تعیین طول کابل شبکه

طول کابل شبکه با توجه به میزان فاصله مفید میان دو دیوایس شبکه مشخص می‌شود؛ پس از انتخاب طول مورد نیاز خدود ۱۰ الی ۳۰ سانتی‌متر بیشتر در نظر بگیرید و در نهایت کابل را قطع کنید. دقت کنید کابل‌های شبکه بیش از ۱۰۰ متر طول ندارند. اگر بیش از ۱۰۰ متر در نظر بگیرید تضعیف سیگنال رخ می‌دهد.

» مرحله دوم: لخت کردن کابل (برداشتن روکش)

در این مرحله غلاف کابل را بردارید. این کار توسط ابزار سیم لخت‌کن هم انجام می‌شود. نکته مهم در خصوص این مرحله قطع نکردن سیسم‌های اصلی و داخلی است. با کمک کاتر و چاقو هم می‌توان غلاف کابل را برداشت. سپس 8 سیم جفت تاب خورده مشاهده خواهید کرد. هر جفت دارای رنگ خاص است که از اهمیت بسیاری برخوردار است.

» مرحله سوم: بررسی سلامت جفت سیم‌ها

زوج سیم‌ها باید کاملاً سالم و بدون نقص باشند؛ بنابراین از نظر بریدگی و هرگونه پارگی به‌دقت بررسی می‌شوند. اگر غلاف سیم‌ها برش خورده باشند، نیاز است کل سیم را قطع و مجدداً مراحل را طی کنید. سیم مسی اگر اسیب دیده باشد عملکردی ضعیف دارد و به خوبی اتصال برقرار نخواهد بود. در دراز مدت باعث خرابی و قطع اتصال می‌شود.

» مرحله چهارم: باز نمودن سیم‌های به هم تابیده

در این مرحله زوج سیم‌های به هم تابیده را از یکدیگر باز نمایید و به صورت صاف نگهدارید. جهت سوکت زنی آن‌ها را به گونه‌ای برش بزنید که کاملاً یکسان باشند و در یک راستا قرار بگیرند.

» مرحله پنجم: مرتب‌سازی سیم بر اساس استاندارد

سیم‌ها را بر اساس مشخصات نوع کابل مرتب نمایید. دو روش در این خصوص وجود دارد: این دو روش شامل 568A، 568B است. انتخاب هر استاندارد به نظر شما بستگی دارد. از کابل استریت برای دستگاه‌هایی متفاوت مانند‌ هاب و کلاینت استفاده می‌شود. کابل کراس برای اتصال میان دو دستگاه مشابه استفاده می‌شود. کابل استریت در هر دو انتها از استاندارد 568B استفاده می‌کند و کابل کراس در یک انتها 568A و در انتهای دیگر 568B خواهد بود.
استاندارد 568B از چپ به راست به صورت زیر است:

روش سوکت زنی کابل شبکه

» نارنجی – سفید
» نارجی
» سبز- سفید
» آبی
» آبی – سفید
» سبز
» قهوه‌ای – سفید
» قهوه‌ای
خواهد بود.
استاندارد 568A از چپ به راست به‌صورت زیر خواهد بود:
» سبز – سفید
» سبز
» نارنجی – سفید
» آبی
» آبی – سفید
» نارنجی
» قهوه‌ای – سفید
» قهوه‌ای

» مرحله ششم: روش مناسب بخاطر سپاری مرتب‌سازی سیم‌ها

برای بخاطر سپاری مرتب‌سازی سیم‌ها از روش 1-2-3-6/3-6-1-2 استفاده کنید که به شکل مقابل است:

عرضه انواع کابل شبکه

به پوشش‌های فلزی‌ای که به‌منظور اتصال کابل‌های کواکسیال به سایر دستگاه استفاده می‌شود.

» مرحله هفتم: برش سیم‌های مرتب شده

در این مرحله تمامی‌سیم‌ها به صورت صاف قرار می‌گیرند و کاملاً موازی میان انگشتان شست و اشاره خود فشار دهید، در نهایت با طول پایه 12.5 میلی‌متر ان‌ها را برش بزنید. در صورتیکه مقدار زیادی از کابل باقی بماند، ممکن است اتصال و کیفیت را به خطر بیاندازد.

» مرحله هشتم: قرار دادن سیم‌ها در کانکتور

سیم‌ها را همانطور که صاف و مرتب هستند، داخل سوکت RJ-45 قرار بدهید. دقت کنید هر سیم وارد پین کانکتور مربوطه شود. در نهایت از رو به رو به سوکت نگاه کنید تا مطمئن شوید سیم‌ها به انتهای جک رسیده باشند.

» مرحله نهم: استفاده از آچار شبکه

در این مرحله از آچار شبکه برای پلپ کردن سیم استفاده می‌شود. جک را داخل آچار قرار داده و فشار محکمی‌ به آن وارد کنید تا صدای تق بدهد؛ در نهایت پس از شنیدن این صدا دستگیره‌ها را ر‌ها کنید.

» مرحله دهم: تکرار مراحل بالا برای انتهای دیگر کابل

مراحل بالا را برای انتهای دیگر کابل پیاده‌سازی کنید.

» مرحله یازدهم: تستر کابل شبکه

در این مرحله می‌توانید کابل شبکه را تست نمایید تا از عملکرد صحیح آن مطلع شوید؛ در صورتیکه کابل شبکه به درستی سوکت نخورده باشد، دردسر‌هایی به‌وجود می‌آید؛ بنابراین قبل از بروز خسارت و آسیب فیزیکی به تجهیزات آن را مورد بررسی قرار دهید. تستر کابل شبکه تأیید می‌کند که سوکت زنی شما موفقیت آمیز بوده است یا خیر.

ممنون از این که ما رو در این مقاله همراهی کردید، هر سوالی درباره سوکت زدن شبکه برایتان پیش آمد، در برای ما کامنت کنید.

فروشگاه اینترنتی کوشا الکتریک، ارائه دهنده انواع سیم و کابل برق، تلفن و شبکه 

نوشته شده در تاریخ  ۱۷ شهریور ۱۴۰۰

دیدگاهتان را بنویسید