تفاوت کابل Hdmi و dvi و vga: در این مقاله انواع کابل‌های HDMI، DVI و VGA به تفکیک مورد بررسی قرار می‌گیرند و کاربرد و تفاوت هریک نیز بیان خواهد شد؛ با ما کوشا الکتریک همراه باشید.

کابل HDMI

اچ دی ام آی (HDMI) یا به‌ اختصار High-Definition Multimedia Interface به معنای رابط چندرسانه‌ای با کیفیت بالا است که نخستین بار حدود ۱۸ سال پیش وارد بازار شد. کاربرد اصلی کابل‌های HDMI جهت متصل نمودن تلویزیون و مانیتور به پلیر (پخش‌کننده) عادی یا بلوری، کنسول بازی، گیرنده دیجیتال، دوربین، ساندبار، تلفن همراه، رایانه شخصی و لپ‌تاپ است.

درحال حاضر گزینش کابل مناسب باتوجه به تنوع موجود در بازار این کابل‌ها، امری نسبتاً دشوار است؛ به‌عنوان نمونه نسل جدید این کابل‌ها که بانام HDMI ۲.۰ شناخته می‌شوند که دارای قابلیت منتقل نمودن محتوای k۴ و HDR هستند، برخلاف نسل‌های اولیه کابل‌ HDMI که چنین قابلیتی نداشتند. پارامترهایی مانند طول کابل، نوع کانکتور و جنس مواد سازنده کابل، در طول عمر و ماندگاری کابل و همچنین تجربه کاربری آن بسیار تأثیرگذار و پراهمیت هستند.

در حال حاضر HDMI ۲.۱ که به بازار عرضه می‌شود، آینده‌ی استاندارد صفحه‌ نمایش به‌حساب می‌آید. این استاندارد دارای پهنای باند ۴۸ گیگابایت بر ثانیه بوده که نسبت به HDMI ۲.۰ که دارای پهنای باند ۱۸ گیگایت بر ثانیه است که بسیار بالاتر بوده و همین امر سبب بهتر شدن امکان پشتیبانی از تصاویر باکیفیت‌تر، با نرخ فریم دهی بسیار بالاتر را فراهم می‌سازد؛ همچنین این استاندارد قابلیت پشتیبانی از وضوح تصویر k۱۰ با نرخ نوسازی تصویر ۱۲۰ هرتز را داشته که جهت اجرای روان بازی‌ها در این وضوح تصویر بالا بسیار مطلوب است؛ البته درصورتی‌که سیستم گیمینگ مورد استفاده چنین قدرت گرافیکی بالایی داشته باشد! در حال حاضر دسترسی به مانیتور با وضوح k۱۰ وجود ندارد، ولی پیش‌بینی می‌شود HDMI ۲.۱ توانایی داشته باشد تا برای سال‌های متعددی استاندارد نمایشگرها باقی بماند.

انواع سوکت تصویر در کیس

مزایا کابل HDMI

🔶 پشتیبانی از فیلم سه‌بعدی: توانایی منتقل کردن سیگنال ویدیویی سه‌بعدی از کامپوزیت‌هایی همانند پخش‌کننده بلوری سه‌بعدی به پروژکتور یا تلویزیون‌های سه‌بعدی از سایر مزایای کابل‌های HDMI به شمار می‌آید.

🔶 اتصال به اینترنت: درصورتی‌که پورت HDMI شما استاندارد و دارای ۱۹ پین باشد، افزون بر قابلیت انتقال داده‌های صوتی و تصویری، توانایی انتقال انرژی الکتریکی، اطلاعات شناسایی و کنترل دوطرفه را هم دارد. جالب است بدانید کابل‌های HDMI که برچسب ۱.۴ یا جدیدتر دارند، امکان اتصال اینترنتی بین دستگاه‌های سازگار را هم فراهم می‌نمایند.

🔶 انتقال هم‌زمان صدا و تصویر: از مهم‌ترین علت‌های محبوبیت HDMI قابلیت انتقال هم‌زمان تصویر و صدای چندکاناله توسط تمامی پورت‌ها و از مسیر یک کابل است.

🔶 انتقال محتوا با کیفیت بالا: دستگاه‌هایی که پورت HDMI ندارد، ابتدا داده‌های دیجیتال را دریافت و پس از تبدیل آن‌ها به آنالوگ، کار انتقال را انجام می‌دهند. مسئله این است که هنگام تبدیل این داده‌ها، افت کیفیت صدا و تصویر رخ می‌دهد؛ راه‌حل این افت کیفیت استفاده از کابل‌های HDMI است، در کانکتورهای این نوع کابل نیازی به تبدیل داده نبوده و سیگنال‌های صدا و تصویر به‌طور مستقیم و بدون نیاز به فشرده‌ سازی، در قالب بیت‌های ۰ و ۱ دریافت می‌گردند و به نمایشگر ارسال می‌شوند؛ نتیجه این نوع عملکرد عدم‌ تغییر در محتوا است. کابل‌های HDMI از ویدیوهای دارای کیفیت K ۴ و K ۸ پشتیبانی کرده و همچنین قابلیت انتقال کانال‌های صوتی با تعداد بالا را دارا هستند. کانال‌های صوتی قابل انتقال با این نوع کابل‌ها دارای کیفیت ۲۴ بیت و نرخ نمونه‌ برداری ۱۹۲ هزار هرتز هستند.

انواع سوکت تصویر و کابل های آن

کابل DVI

کابل دی وی آی (Digital Visual Interface) با هدف جایگزینی شدن با اتصالات آنالوگ تولید و عرضه شد و به‌ مرورزمان جانشین کابل‌های VGA شناخته شد. در حقیقت انواع نمایشگرهای دیجیتال نظیر پنل LCD به طرف افزایش کیفیت حرکت کردند و نیز توانستند مدت‌ زمان کمی به نمایشگرهای خانگی تبدیل شوند. جهت متصل نمودن کامپیوتر به این نمایشگرها نیاز است تا از کابل DVI بهره گرفت. این کابل دارای ۳ گروه بوده که به شرح زیر هستند:

◀️ DVI-A: قابلیت انتقال سیگنال‌های آنالوگ را داشته و این امکان را فراهم می‌کند تا این سیگنال‌ها با DVI سازگاری پیدا کنند. این نوع تبدیل جهت استفاده برای مانیتورهای CRT یا LCD قدیمی و دارای کیفیت پایین کاربردی است.

◀️ DVI-D: این نسل امکان انتقال داده سیگنال‌های دیجیتال جدیدتر را هم دارد.

◀️ DVI-I: قادر به انتقال هر دو سیگنال آنالوگ و دیجیتال است.

کاربرد و ویژگی‌های کابل DVI

کاربرد کابل‌های DVI زمانی است که دستگاهی که مد نظر شما است، نیاز داشته باشد یا VGA را به DVI تبدیل شود و یا DVI را به VGA تبدیل شود که در این صورت این کابل کارایی بسیار خوبی خواهد داشت. به دلیل نیاز به کابل‌های صوتی اضافی، کابل DVI بر روی تلویزیون‌های HD یا پلیرهای Blu-ray، استفاده نمی‌شود و DVI برای تلویزیون‌های فلت کارایی ندارد، ولی جهت استفاده برای مانیتورهای کامپیوتر که به‌طور معمول بدون بلندگو هستند، هنوز DVI گزینه محبوبی است؛ همچنین اتصالات DVI روی بعضی از ویدئو پروژکتورهای قدیمی‌تر وجود دارند که البته در اغلب موارد دیگر از آن‌ها استفاده نمی‌شود و گوشه انبار در حال خاک خوردن هستند! با این‌حال اگر خواستار رزولوشن ۴k هستید، باید از کابل‌های HDMI یا DisplayPort استفاده کنید.

بیشینه رزولوشن (Resolution) قابل پشتیبانی برای DVI و در حالت دابل لینک، ۲۵۶۰ * ۱۶۰۰ پیکسل است که به نسبت VGA دارای پیشرفت چشمگیری است. امروزه باوجوداینکه درگاه DVI جایگزین درگاه VGA شده است و می‌توان گفت پر استفاده‌ترین درگاه جهت ارتباط سیگنال‌های ویدئویی است، اما درگاه HDMI که یک پورت جدید محسوب می‌شود، دارای مزایا و قابلیت‌های بیشتری بوده و در قیاس با DVI تا حدی بسیار زیادی برتر است. کارایی درگاه HDMI منتقل کردن داده‌های تصویری به‌طور دیجیتال از یک منبع ویدیویی به دستگاه‌های پخش‌کننده تصویر مانند صفحه نمایش (Monitors)، ویدیو پروژکتور (Projectors)، بعضی از تلویزیون‌های خانگی و … است.

کابل Hdmi و dvi و vga

کابل تبدیل HDMI به DVI

جهت انتقال صوت و تصویر از دستگاه‌های پخش‌کننده به نمایشگرها نیاز است تا از کابل‌های انتقال صدا و تصویر نظیر HDMI یا DVI بهره برد. باوجود اینکه که امروزه امکان منتقل نمودن داده‌ها با استفاده از شبکه و بر بستر wifi فراهم است، اما با این‌وجود کیفیت آن از اتصال به‌وسیله کابل بسیار کمتر است.
درصورتی‌که دستگاه مورد نظر شما دارای پورت DVI است و قصد دارید محتواهای تصویری موجود در آن را در یک نمایشگر بزرگ‌تر که پورت HDMI دارد مشاهده کنید، نیازمند استفاده از مبدل HDMI به DVI هستید. با تهیه‌ی کابل تبدیل HDMI به DVI این امکان را خواهید داشت تا یک پورت خروجی DVI را به یک پورت ورودی HDMI یا بلعکس، متصل نمایید.

این فرایند ارتباط تصویری بین دستگاه ویدیویی و نمایشگر شما را برقرار می‌سازد؛ همچنین این کابل مبدل می‌تواند تصاویر را از پخش‌کننده‌هایی مثل کنسول PS4 و دیگر کنسول‌های بازی که دارای پورت HDMI هستند، به انواع مانیتورها و تلویزیون‌هایی که پورت DVI دارند منتقل کند. افزون بر این، این امکان وجود دارد تا با استفاده از این مبدل هر نوع مانیتور یا لپ‌تاپ دارای پورت DVI را به تلویزیون‌های مختلفی که دارای پورت HDMI هستند، متصل نمایید تا تصاویر یا ویدیوهای دلخواهتان را در نمایشگر بزرگ‌تر تماشا نمایید.

سوکت ویدیو و کابل های آن

کابل VGA

اتصال VGA، زمانی یک استاندارد صنعتی به‌حساب می‌آمد، اما در دنیای امروز کابل انتقال تصویر قدیمی و با یک پله عقب‌تر به شمار می‌آید؛ VGA که نام کامل آن Video Graphics Array است، اتصالی محدود به تصویر آنالوگ بوده و درحال حاضر به‌ندرت تلویزیون‌ها وجود دارد؛ البته در کامپیوترهای شخصی و پروژکتورهای قدیمی هنوز هم نشانه‌هایی از این نوع کابل وجود دارد.

کابل VGA قادر به پشتیبانی تصاویر و ویدیوها با رزولوشن ۶۴۰ * ۴۸۰ پیکسل و با ۱۶ رنگ است که البته در صورت تغییر و کم کردن رزولوشن به ۳۲۰ * ۲۰۰ پیکسل، امکان افزایش تعداد رنگ‌ها تا ۲۵۶ رنگ وجود دارد. این حالت با عنوان «Mode ۱۳h» شناخته می‌شود که به‌طور معمول هنگامی دارای استفاده است که کامپیوتر خود را به حالت «Safe Mode» بوت کنید؛ همچنین جالب است بدانید این قابلیت در اواخر دهه‌ی ۱۹۸۰ و اوایل دهه‌ی ۱۹۹۰ میلادی، برای گیمینگ کاربرد داشت.

کابل VGA قادر است تا سیگنال‌های ویدئویی «RGBHV» را منتقل کند. این کدها به ترتیب برابر با «Red»، «Green»، «Blue»، «Horizontal Sync» و «Vertical Sync» هستند. سوکت VGA شامل ۱۵ پین است که در ۳ ردیف پنج‌تایی قرارگرفته‌اند؛ به‌طور معمول و در اغلب موارد رنگ این کابل‌ها آبی است و سوکت آن‌ها به‌واسطه دو پیچی که در دو سمت آن وجود دارند، به دستگاه موردنظر متصل و محکم می‌شود.

سخن نهایی

ممنون از این که در مقاله «تفاوت کابل Hdmi و dvi و vga» با کوشا الکتریک همراه بودید. در صورت داشتن هرگونه سوال، پرسش خود را کامنت کنید؛ کارشناسان ما در اسرع وقت پاسخگو شما خواهند بود.

نوشته شده در تاریخ ۱۸ دی ۱۴۰۰

دیدگاهتان را بنویسید