این روزها در دنیای شبکه از دو کلمه کابل شبکه و کابل اترنت استفاده زیادی می‌شود بنابراین لازم است با تفاوت کابل اترنت و کابل شبکه آشنا باشید. هر کاربر شبکه بایستی که آشنایی کافی راجع به آن‌ها داشته باشد و تفاوت بین دو واژه را به خوبی درک کند.

کابل شبکه

کابل شبکه

گفتی است که در شبکه‌های کامپیوتری از کابل شبکه به منظور برقراری ارتباط و انتقال داده‌ها (البته بین کامپیوترها و شبکه) استفاده می‌شود. بایستی بدانید کابل‌های شبکه‌ای که تولید می‌شوند انواع مختلفی دارند که تفاوت آن‌ها در مشخصات فنی و کاربرد و حتی برند و… است. که از جمله پرکاربردترین این کابل‌ها می‌توان به کواکسیال، زوج‌های تابیده شده به‌هم، فیبر نوری و مقاطع اترنت را نام برد. در حقیقت انتخاب نوع مناسب کابل به معماری سیستم و یا ساختار توپولوژی بستگی دارد یعنی برای انتخاب آن‌ها بایستی موارد زیادی را بررسی کنید از جمله آن‌ها بزرگی شبکه، پروتکل استفاده شده، توپولوژی که در شبکه استفاده شده و… هستند. زمانی که در رابطه با این موارد اطلاعات خوبی داشته باشید می‌توانید که شبکه خوبی را راه اندازی کنید و پیاده‌سازی اولیه شبکه شما درست و صحیح باشد.

این کارها باعث می‌شود که شما در سیستم به راحتی عملیات عیب‌یابی را انجام دهید و نیازی نباشد که ساعت وقت خود را صرف عیب‌یابی کنید. هادی یا رسانای کابل شبکه از فیبر نوری، مس و یا زوج تابیده است. که هر کدام در شرایط مختلف و ویژگی‌های متفاوتی که دارند، مورد استفاده قرار می‌گیرند. کابل‌های شبکه در رنگ‌های مختلفی هم تولید می‌شوند که هر رنگ نشان‌دهنده برند تولید کننده و Cat آن است. برای مثال برند لگراند کابل Cat6 را در رنگ آبی و یا Cat7 را در رنگ زرد طراحی و تولید می‌کند. کابل‌های شبکه تولید شده به رنگ مشکی هم مخصوص به فضای باز هستند و تمام شرکت‌ها این مورد را رعایت کرده‌اند. اساسا کابل‌های استفاده شده در فضای باز را کابل شبکه Out Door می‌گویند و معمولا در برابر گرد و غبار، آفتاب و جویده شدن (توسط موجودات موذی) و… مقاوم هستند. بنابراین با اطمینان خاطر این کابل شبکه را در محیط‌های بیرونی مورد استفاده قرار دهید.

کابل اترنت

کابل اترنت

این مدل کابل به طور اختصاصی در شبکه‌های محلی یا LAN، شبکه‌های شهری یا MAN، شبکه‌های گسترده یا جهانی WAN استفاده می‌شوند. در حقیقت از این مدل کابل به منظور اتصال دستگاه‌های مختلف به هم در اترنت استفاده می‌شود برای مثال اتصال دستگاه‌هایی همچون روتر، سوئیچ و رایانه‌های شخصی را می‌توان نام برد. علاوه بر کار اتصال می‌تواند که کار انتقال داده و یا تامین جریان برق را نیز به عهده بگیرد. ناگفته نماند که متداول‌ترین کاربرد این کابل اتصال مودم وای‌فای و روتر به درگاه ورودی اینترنت یا خط تلفن خواهد بود. گفتنی است که این کابل را برای سیم‌های سخت هم استفاده می‌کنند برای مثال رایانه‌ها یا تلویزیون‌هایی که برای عملکرد خود به اینترنت احتیاج دارند. برای راه اندازی کردن شبکه‌های wired استفاده از کابل اترنت عاملی حائز اهمیت است چرا که کابل کشی با کابل‌های نامرغوب یا کیفیت پایین منجر به پایین آمدن عملکرد شبکه می‌شود.

کابل اترنت از نظر ظاهر شبیه به کابل‌های تلفنی هستند اما قطر آن‌ها دو برابر کابل‌های تفلنی است و کانکتور استفاده شده برای آن بزرگ‌تر است. در ساختار داخلی کابل اترنت دو سیم پیچیده شده به‌هم مشاهده می‌شود که در حالت کلی بهترین نتیجه را برای حداکثر طول و افت سرعت ارائه می‌دهند. اما این کابل به نسبت فیبر نوری شکست می‌خورد چرا که برای فاصله‌های زیاد از فیبر نوری بهره می‌برند و افت سرعت عم مشاهده نمی‌شود. علت کیفیت خوب کابل اترنت این است که دو کابل داده‌ها را دو جهت حمل می‌کند و منجر به متعادل شدن میدان‌های الکتریکی می‌شود. این مسئله باعث می‌شود که نویزهای الکتریکی کمتر به داخل سیم نفوذ کنند و اطلاعات دستخوش تغییرات شوند. کابل‌های اترنت هم به نوبه خود دارای انواع مختلفی هستند که با توجه به استاندرادهای مختلف به رده‌های مختلفی تقسیم‌بندی می‌شوند؛ البته مانند هر کابل دیگری دارای محدودیت‌هایی است.

تفاوت کابل شبکه و اترنت

تفاوت کابل شبکه با اترنت

حال که این دو کابل را شناختید لازم است که تفاوت کابل اترنت و کابل شبکه را از جنبه‌های مختلف بررسی کنیم:

دامنه: گفتنی است که کابل اترنت در زیر مجموعه کابل شبکه قرار دارد و کاربرد آن در محیط‌های اترنت است. کابل اترنت به نوع مسی و یا آلومینیومی منحصر می‌شوند در صورتی که کابل‌های شبکه تمام کابل‌ها را در بر می‌گیرند برای مثال کابل بچ و فیبر نوری را می‌توان نام برد. در واقع کابل‌های شبکه در رده‌های مختلفی هم دسته‌بندی می‌شوند یعنی از Cat1 تا Cat8 طراحی و تولید شده‌اند. هر کدام از این کابل‌ها به نوبه خود مشخصات فنی متفاوتی دارند به همین دلیل برای کابردهای مختلف استفاده می‌شوند.

کاربردها: در واقع اترنت یک تکنولوژی است که دسترسی و اتصال به LAN کابل کشی شده را امکان‌پذیر می‌کند و کابل‌هایی که به این شبکه متصل شوند کابل اترنت یا کابل شبکه نام دارند. در حقیقت یکی از محبوب‌ترین تکنولوژی‌هایی که در حال حاضر وجود دارد وای‌فای است که به صورت بی‌سیم می‌توان از اینترنت استفاده کرد. استفاده از کابل‌های شبکه بی‌سیم به جای بسیاری از کابل‌های استاندارد در آینده به هیچ عنوان امکان‌پذیر نخواهد بود. چرا که برای برقراری اتصال سرورها به وب حتما به سیم‌ها احتیاج می‌شود اما می‌توان که در عملکرد و ساختار کابل شبکه تغییراتی ایجاد کرد.

دسته بندی: رایج‌ترین مدل کابل‌های اترنت که استفاده می‌شود کابل‌های UTP هستند که برای آن‌ها محافظی در نظر گرفته نشده است. رده‌بندی کابل‌های اترنت استاندارد است و در دسته Cat6, Cat5e, Cat7a, Cat6a هستند. که دو نمونه ۷a و ۶a از نظر عملکرد گزینه‌های مطلوب‌تری هستند. تمام این موارد ذکر شده در دسته کابل‌های شبکه هستند و با استفاده از تکنولوژی‌های جدید امکان استفاده و پیاده‌سازی اترنت روی فیبر نوری و کواکسیال هم فراهم شده است.

سخن نهایی

پس از شناخت دو کابل شبکه و اترنت سعی کردیم که تفاوت کابل اترنت با کابل شبکه را به خوبی از جنبه‌های مختلف مورد بررسی قرار دهیم امیدوارم که مفید واقع شده باشد. می‌توانید برای تهیه کابل‌های شبکه و یا اترنت به فروشگاه اینترنتی کوشا الکتریک مراجعه کنید.

تاریخ انتشار 1401/04/12

دیدگاهتان را بنویسید