تفاوت سیم و کابل به ظاهر خیلی ساده است اما ذهن افراد زیادی را به خود مشغول کرده است. در عمل سیم و کابل‌ها عبور دهنده جریان الکتریکی از خود هستند و در شبکه‌های برق‌رسانی و سایر صنایع نقش مهمی دارند. در واقع این دو اصلاح به کرات در زمینه برق و ارتباطات استفاده می‌شوند و مردم هم در رابطه با آن‌ها گیج می‌شوند. لذا در نظر مشابه هم اما در حقیقت از هم دور و متفاوت تولید می‌شوند. تعاریف و باورهای غلطی در رابطه با تفاوت سیم و کابل وجود دارد که در ادامه آن‌ها را بیان می‌کنیم:

تفاوت سیم و کابل

🔷 🔷 🔷 🔷 🔷 

مشاهده و خرید انواع سیم و کابل سیمیا در فروشگاه کوشا الکتریک


باور غلط شماره ۱: سیم یک رشته است و کابل چند رشته

اولین تعبیر و تعریف اشتباه همین مورد است یعنی اغلب فکر می‌کنند که سیم به صورت یک رشته و کابل چند رشته تولید می‌شود. این تعریف کاملا غلط است و اساس و پایه تفاوت سیم و کابل نخواهد بود. درست است که کابل از مجموعه‌ای رشته سیم‌ها تشکیل شده است و به صورت یک رشته هادی در آمده است. اما باید بگوییم هر هادی که به صورت تک رشته است سیم نیست!

کابل‌های تک رشته زیادی ساخته می‌شوند که این تعریف غلط را نقض می‌کنند. برای مثال کابل فشار قوی تک رشته، کابل فشار ضعیف آرموردار، کابل هوایی تک رشته را می‌توان نام برد. سیم و کابل‌ها از جنبه‌های مختلفی کاربرد باهم متفاوت هستند. مثلا سیم‌های مفتولی مسی بدون روکش در سیم پیچی موتور و تجهیزات صنعتی کاربرد دارند و نوع روکش‌دار آن در ساختمان‌سازی استفاده می‌شود.

⚡⚡برای خرید کابل HDMI با کیفیت روی آن کلیک کنید.⚡⚡

باور غلط شماره ۲: هر هادی سایز پایین سیم و سایزهای بالاتر کابل هستند

دومین اشتباهی که افراد مرتکب آن می‌شوند در رابطه با سایز سیم و کابل‌ها است. یعنی فکر می‌کنند هر هادی سایز پایین سیم خواهد بود و آن دسته از هادی‌هایی که سایز بیشتری دارند، کابل هستند. شاید این تعریف برای برخی موارد درست باشد اما مثال نقض‌های زیادی هم برای آن دیده می‌شود. برای مثال سیم ارتی که سایز ۱*۱۵۰ دارد و معمولا روکش آن زرد یا سبز است. یا مثال دیگری که می‌توانیم به آن اشاره کنیم سیم نیمه افشان است؛ یعنی سیم نمیه افشان دارای سایز ۱*۷۰ است که روکش در نظر گرفته شده برای آن از جنس پی وی سی است. پس اگر به دنبال فهمیدن تفاوت سیم و کابل‌ها هستید بهتر است که تعاریف درست و دقیق آن‌ها را یاد بگیرید، ئو این باورهای غلط را حتی‌الامکان از ذهن خود دور کنید.

موارد تفاوت سیم و کابل

🔷 🔷 🔷 خرید کابل شبکه سیمیا از کوشا الکتریک 🔷🔷🔷 

موارد تفاوت سیم و کابل

موارد زیادی را شامل می شود که برخی از آن ها را برای شما بیان می کنیم:

کابل ها و سیم ها از نظر تعداد رشته با یک دیگر تفاوت دارند. سیم ها یک رشته ای هستند اما کابل ها از چندین رشته ساخته شده اند. اما باید در نظر داشته باشید که هر هادی که یک رشته ای باشد حتما و لزوما سیم نیست ممکن است کابل ها نیز تک رشته ای باشند. به طور مثال کابل های هوایی، کابل های فشار قوی ممکن است تک رشته ای باشند. در نتیجه هر سیم، هادی تک رشته ای می باشد اما هر هادی تک رشته ای سیم نیست. دامنه‌ی کاربرد و استفاده ی این دو مورد نیز می تواند بیانگر تفاوت بین این دو باشد.

سیم ها دامنه ی کاربرد بسیار وسیع تری نسبت به کابل ها دارند و می توان در موارد بیشتری از آن ها استفاده کرد. فرق بین سیم و کابل در قدرت آن ها و وظایف شان نیز می باشد. کابل ها نسبت به سیم ها قدرت بالاتری دارند. به همین سبب وظایف سنگین تری بر عهده ی آن ها می باشد. کابل ها همچنین عایق بندی شده اند و محافظت شده می باشند. به همین سبب سیم ها به وضوح قابل دیدن هستند. اما کابل ها به راحتی قابل مشاهده نیستند و عایق می باشند.

تاریخ انتشار 1401/08/07

دیدگاهتان را بنویسید