کابل‌های کواکسیال در انواع مختلفی طراحی و تولید می‌شوند که معمولا تفاوت آن‌ها در دو پارامتر اندازه و امپدانس است. اساساً اندازه کابل‌ها یعنی میزان کلفتی آنها، با عدد rg مشخص و سنجیده می‌شود. در واقع به اندازه‌ای که این عدد بیشتر باشد، هسته هادی مرکزی هم باریک‌تر خواهد بود و معمولاً برای انتقال داده‌ها در فاصله‌های بالاتر تا 500 متر مورد استفاده قرار می‌گیرند. لازم است بدانید که در کابل ماهواره، کابل تلویزیون، دوربین‌های مدار بسته، ستون مهره شبکه‌ها، همگی از انواع کابل کواکسیال هستند.

برای مثال می‌توان به انواع کابل کواکسیال با rg پایین اشاره کرد، معمولاً این کابل‌ها در دوربین مدار‌بسته و یا مصارف کنترل از راه دور گزینه مناسبی نیستند و بهتر است که از این کابل‌ها در شبکه‌های کامپیوتری و سیستم‌های رادیویی همچون بی سیم‌های نظامی استفاده شود. کابل‌های rg از نظر کاربرد انواع مختلفی دارند که در ادامه بررسی خواهیم کرد.

» کابل rg6: این کابل‌ها در ماهواره‌ها و تلویزیون‌ها کاربرد دارند.

» کابل rg11: معمولا در ساختمان‌هایی که ارتفاع زیادی دارند و یا فاصله‌های طولانی کاربرد دارند.

» کابل rg59: در سیستم دوربین‌های مدار بسته مورد استفاده قرار می‌گیرد.

» کابل rg60: در تلویزیون با کیفیت بالا استفاده می‌شود.

آمپدانس کابل کواکسیال

اساسا به میزان مقاومت یک کابل کواکسیال، آمپدانس کابل کواکسیال گفته می‌شود. به عبارت ساده تر در یک کابل کواکسیال زمانی که یک جریان سیگنالی از کابل عبور می‌کند شاهد اختلاف پتانسیل خواهیم شد و به میزان مقاومتی که کابل در برابر جریان الکتریکی از خود نشان می‌دهد آمپدانس گفته می‌شود

برای تمام کابل‌های کواکسیال، امپدانس کابل به عوامل مختلفی بستگی دارد و مسلماً مقدار آن یکسان نخواهد بود و تفاوت چشم‌گیری را مشاهده خواهیم کرد. لازم است بدانید که در صنعت کار، کابل‌های کواکسیال در انواع مختلف با امپدانس متفاوت تقسیم بندی می‌شوند. در حقیقت باید میزان امپدانس از قبل تعیین شود که در هنگام استفاده از کابل با مشکل رو به رو نشوید. اساساً میزان اندازه گیری امپدانس بر حسب جنس رسانای مورد استفاده در آن‌ها تعیین می‌شود.

این اندازه گیری باید بسیار دقیق و حرفه‌ای انجام شود. پس از اندازه گیری میزان مقاومت کابل‌ها در برابر اختلاف پتانسیل از آن‌ها استفاده شود. پس از اندازه گیری امپدانس کابل می‌توان از آن‌ها در مسافت‌های کوتاه و یا بلند استفاده نمود. امپدانس استاندارد برای کابل‌های rf 50 تا 75 اهم است، برای مثال: کابل تلویزیون‌ها و یا آنتن‌های دیجیتال خانگی دارای امپدانس 75 اهم هستند.  

کابل کواکسیال.۱

جهت دیدن محصولات و خرید انواع کابل کواکسیال کلیک کنید.

کانکتور کابل کواکسیال

به پوشش‌های فلزی‌ای که به منظور اتصال کابل‌های کواکسیال به سایر دستگاه استفاده می‌شود، کانکتور کواکسیال می‌گویند. به کانکتورها اتصال‌دهنده هم می‌گویند و معمولا به صورتی طراحی شده‌اند که از پوشش محافظ کابل محافظت کنند.

کانکتورها دارای دو مدل نر و ماده هستند که نوع کانکتور نر در مرکز خود از یک پین برآمده برخوردار است که به کانکتور ماده نصب می‌شود و پس از آن جریان الکتریکی را بین سیم و دستگاه برقرار می‌کند. ناگفته نماد که بسیاری از کانکتورها به صورت معمولی تولید می‌شوند و برای اتصال به جفت خاصی احتیاج ندارند. در واقع کانکتورها از نظر ظاهر بسیار ساده هستند، اما با توجه به نوع سیگنال و مکانی که مورد استفاده قرار می‌گیرد، در مدل‌های مختلفی طراحی و تولید می‌شوند. در ادامه آن‌ها را بررسی می‌کنیم:

»» کانکتور BNC: نوعی کانکتور مینیاتوری که به منظور اتصال انفصال سریع سیگنالهای رادیویی کاربرد دارند.

»» کانکتور TNC: در حقیقت نمونه‌ی رشته‌ای مدل BNC است، اما بسیار پر قدرت‌تر و ضد آب هم است.

»» کانکتور SAN‌: اتصال‌ دهنده کواکسیال نیمه دقیق امواج رادیویی هستند.

»» کانکتور SMB: نسخه کوچک شده مدل SAN هستند و نسبت به ورژن قدیمی‌تر دارای عملکرد الکتریکی بالاتری هستند.

کابل کواکسیال thinnet​

⚡⚡برای خرید کابل hdmi با کیفیت روی آن کلیک کنید.⚡⚡

کابل کواکسیال thinnet

در واقع به این کابل‌ها، کابل نازک هم گفته می‌شود. این کابل‌ها بسیار انعطاف پذیر هستند و معمولا دارای قطر تقریبا 0.25 اینچ هستند. کارکردن با این کابل‌ها بسیار راحت است، لذا بسیار نرم و انعطاف پذیر است و اغلب کاربرد این کابل در شبکه‌های کامپیوتری است. در واقع در شبکه‌هایی از این کابل استفاده می‌شود به صورت مستقیم، آن را به کارت شبکه متصل می‌کنند. اساساً این کابل می‌تواند که سیگنال‌ها را تا مسافت حدود 185 متر ارسال کند، بدون این که دچار تضعیف شوند.

این کابل در دسته rg58 قرار دارند و امپدانس آن برابر 50 اهم است، اما تفاوتی که بین این کابل و گروه rg58 دیده می‌شود این است که هسته مسی در مرکز آن‌ها قرار دارد. در واقع هسته موجود می‌تواند که به دو صورت چند تار بهم تابیده و یا یک مفتولی باشد. این کابل‌ها برای سیستم‌های رادیویی همچون انتقال بی سیم‌های نظامی و یا شبکه‌های کامپیوتری مورد استفاده قرار می‌گیرند و می‌توان گفت که گزینه بسیار مناسبی خواهند بود. ناگفته نماند که در انتقال دادن تصاویر دوربین مدار بسته و سیستم‌های کنترل از راه دور نمی‌توان آن را مورد استفاده قرار داد و توصیه می‌شود که از آن استفاده نکنید.   

جهت مطالعه بیشتر، کلیک کنید.

نوشته شده در تاریخ ۱۹ مرداد ۱۴۰۰

دیدگاهتان را بنویسید