انواع کابل شبکه: کابل‌های شبکه انواع متنوعی دارند که جهت اتصال و انتقال اطلاعات و داده بین کامپیوترها، سوییچ‌ها، روترها و شبکه‌های استورج SAN (تمام اجزاء شبکه) به کار می‌روند و نوع کابلی که برای شبکه انتخاب می‌شود، به عواملی مثل ساختار، معماری و توپولوژی شبکه‌ای که در آن به کار می‌بریم دارد، (مثلاً وسعت یا بزرگی شبکه، نوع توپولوژی، پروتکل استفاده شده است). اطلاع از ویژگی‌ها و کاربردهای گوناگون هر یک از کابل شبکه و تأثیری که بر شبکه می‌گذارند، برای پیاده‌ سازی موفق شبکه خیلی اهمیت دارد و با طراحی دقیق شبکه دیگر لازم نیست ساعت‌ها برای تعمیر سیستم وقت بگذارید. در شبکه محلی یا داخلی LAN، انواع کابل شبکه را از نظر جنس به دو دسته کابل شبکه مسی و کابل شبکه فیبر نوری تقسیم می‌شوند. در واقع انوع کابل LAN یا داخلی به عنوان رابط بین دستگاه و کامپیوتر عمل می‌کنند و داده‌ها و اطلاعات را در آن‌ها انتقال می‌دهند.

کابل شبکه

کابل شبکه مسی

کابل‌های مسی سیگنال‌ها را با بهره گیری از جریان الکتریکی و ولتاژ برای هدف‌های خاصی انتقال می‌دهند و این نوع کابل شبکه برای سیم کشی کوتاه (مثلاً داخل داکت)، بین کامپیوترها، کابل‌های پچ (Patch) و اتصالات اینترکانکت به کار می‌روند. کابل‌های مسی که برای انتقال از آن‌ها استفاده می‌شود، باید پهنای باند بالایی در فرکانس وسیع داشته باشند و هر چه مقدار مسی که در کابل استفاده شده بیشتر باشد، توان کابل با پهنای باند بیشتری است. کابل شبکه مسی در دو نوع زیر وجود دارند:

🔶 کابل کواکسیال یا کابل هم محور که به کابل آنتن نیز شناخته شده‌است، نوعی کابل مسی‎‌ است که انتقال فرکانس صوتی گیرنده، فرستنده، ارتباطات شبکه‌های تلویزیزیون، شبکه‌های رادیویی و شبکه‌های تلفنی در مسافت‌های طولانی را انجام می‌دهد. کابل کواکسیال کوتاه را برای اتصال میان وسایل تصویری، کامپیوتر و نوع کابل کواکسیال میکرو برای دستگاه‌های نظامی و دستگاه‌های ما فوق صوت به کار می‌رود. این نوع کابل کاربرد تجاری و خانگی دارد و در هواپیما، اتومبیل، وسایل پزشکی، نظامی و اتصال دیش ماهواره و آنتن به تلویزین استفاده می‌شود.

🔶 کابل زوج تابیده جفت سیم تابیده شده‌ای هستند که خود شامل دو نوع STP و UTP هستند که ویژگی‌های شبیه به هم (مشترکات) و متفاوتی دارند.

انواع کابل شبکه

کابل شبکه فیبر نوری

کابل فیبر نوری مجموعه‌ای از رشته‌های خیلی نازک از جنس شیشه هستند و هر یک، کمی از موی انسان باریکتر هستند که برای اتصالات شبکه فیبر نوری به کار می‌روند و یکی از جدیدترین محیط‌های انتقال داده و فایل در شبکه‌های کامپیوتری که در مخابرات بیشترین استفاده را دارد و سرعت انتقال در آن خیلی بیشتر از کابل شبکه مسی است. در این نوع کابل شبکه سیگنال ارتباطی را با استفاده از پالس نوری که توسط لیزرهای کوچک و یا ال‌ ای دی (برای تولید نور) تولید شده، جابجا می‌کنند که دو مدل از کابل فیبر نوری که بیشتر استفاده دارند، کابل فیبر نوری single mode برای فواصل طولانی و کابل فیبر نوری multi-mode با ظفیت زیاد هستند. از جمله مزایای این کابل:

🔴 پهنای باند بسیار بیشتر از کابل مسی با قطر یکسان است.

🔴 سرعت آن به ۱۰.۴۰ و حتی ۱۰۰ گیگ در ثانیه می‌رسد.

🔴 عدم اشتعال و انعطاف‌ پذیری زیاد دارد و نورمسافت‌های خیلی زیاد را بدون کم شدن از قدرتش می‌تواند بپیماید.

🔴 کابل فیبر نوری در دو نوع یک حالته که متشکل از هسته کوچک و لیزر گران قیمتی است که آن را برای ارسال پرتو نوری به کار می‌برند و نوع چند حالته که متشکل از هسته‌ای بزرگتر و ال‌ ای دی‌هایی برای انتقال پالس نور است که به دلیل کم هزینه بودن بیشتر مورد استفاده شبکه‌های محلی است.

🔴 کابل فیبر نوری برای اتصالاتی که به سرعت زیاد و پهنای باند بالا نیاز است؛ مثل فرودگاه‌ها، بیمارستان‌ها و بانک‌ها انتقال حجم زیادی داده را انجام می‌دهد.

کابل زوج به هم تابیده Twisted pair

معمول‌ترین نوع از کابل‌های شبکه، کابل زوج به هم تابیده است که از به هم پیچیدن جفت رشته سیم تشکیل شده که قطری حدود ۰.۴ الی ۰.۸ میلی‌متر دارند و از آن برای انتقال اطلاعات استفاده می‌گردد. جفت سیم به هم پیچیده یا تابیده که با یک غلاف پلاستیکی پوشیده شده‌اند، نسبت به زمین امپدانس یکسانی دارند؛ بنابراین میزان تاثیرپذیری این کابل‌ها از کابل‌های دیگر که در مجاورت آن‌ها قرار دارند و اشیاء خارجی خیلی کم می‌شود. کابل زوج به هم تابیده در دو نوع زوج تابیده روکش‌دار (Shielded) و بدون روکش (Unshielded) وجود دارد که در دفاتر، مغازه‌ها، فروشگاه‌ها و… از آن‌ها استفاده می‌گردد. کابل‌های به هم تابیده‌ای که در شبکه اترنت به کار می‌روند، دارای چهار جفت سیم هستند و در شبکه اترنت سریع حداکثر سرعت ۱۰۰ مگابایت در ثانیه را دارند؛ یک جفت از آن‌ها داده‌ها را انتقال می‌دهند، یک جفت داده‌ها را دریافت می‌کنند و دو جفت کار انتقال داده را انجام نمی‌دهند. در شبکه اترنت، گیگابیت و همچنین استانداردهای بالاتر حداقل سرعتی که دارند، ۱۰۰۰ مگابایت است که هر چهار جفت سیم برای ارسال و دریافت داده کاربرد دارند.

رنگبندی کابل شبکه

کابل Unshielded Twisted یا UTP

کابل UTP یا زوج به هم تابیده بدون روکش، متشکل از چند زوج سیم است که در شبکه‌های مختلف از جمله Fast Ethernet از آن استفاده می‌گردد و نام استاندارد آن U/UTP است. ۸ سیمی که در یک کابل UTP وجود دارد، پوشانده شده با یک ماده عایق پلاستیکی هستند که به صورت ۴ جفت سیم به هم تابیده شده‌اند. مناسب‌ترین قیمت کابل در بین همه کابل‌های شبکه نوع UTP به دلیل نداشتن شلید و محافظ به دور سیم‌های آن، در شبکه‌هایی که داده اهمیت ندارد، کاربرد دارد.

این کابل میزان تخریب سیگنال که از تداخل الکترومغناطیسی و تداخل فرکانس رادیویی صورت می‌گیرد را کم می‌کند که این کار با پیچیدن سیم‌ها ممکن است و خاصیت خنثی‌ سازی انجام می‌شود و برای بیشتر کم کردن تداخل بین زوج سیم‌ها، تعداد پیچیدن دو سیم به دور با هم تفاوت دارد. اتصال این کابل‌ها با استفاده از کانتورهای ریجستر جک (RJ) صورت می‌گیرد؛ به طور مثال کانتور RJ-11 برای تلفن و کانتور RJ-45 را برای کابل شبکه کاربرد دارد. زوج سیم نوع UTP، ۲۲ یا ۲۴ گیج سیم و ۱۰۰ اهم آمپدانس دارد که در شبکه به کار می‌رود و علت تفاوت به دلیل متنوع بودن زوج سیم‌ها است؛ مثلاً برای سیم تلفن از کابلی که آمپدانس۶۰۰ اهم دارد استفاده می‌شود. این نوع خود انواع مختلفی و کاربردهای مختلفی دارند در اختیار مصرف کننده قرار می‌گیرد. نصب و کار با آن‌ها و همینطور عیب‌یابی آن‌ها به راحتی قابل انجام است که در ادامه به دو نوع از آن‌ها می‌پردازیم:

انواع کت کابل شبکه

کابل شبکه Cat1 UTP

در کابل کشی تلفن ساختمان‌های ویلایی یا خانه‌های تک واحدی در نخستین اقدام محل نصب هر کدام از پریزهای تلفن خانه مشخص می‌شود. مطلوب است در شیوه‌ی کابل کشی تلفن نقشه‌ای طراحی شده باشد که می‌بایست خود فرد آن را پیش از نصب طراحی نوده تا متوجه باشد که پریزها را در کدام محل باید نصب کند. در ساختمان‌های ویلایی بایستی در سه محل پریز تلفن نصب نمود؛ چنانچه ساختمان مورد نظر حال یا پذیرایی بزرگی داشته باشد، بایستی دو یا سه عدد پریز تلفن نصب نمود تا بتوان در هر موقعیتی از پذیرایی تلفن را به پریز وصل کرد.

یک عدد پریز تلفن در هر اتاق خواب کفایت کرده و بایستی آن را در بخشی تعبیه کنید که در پشت شوفاژ، پشت تخت خواب و یا پشت در قرار نگرفته باشدتا به راحتی بتوان از آن در اتاق استفاده نمود؛ چنانچه ساختمان مد نظر آشپزخانه‌ای اپن داشته باشد، توصیه می‌شود که یک عدد پریز تلفن روی اپن نصب گردد. در سیم کشی تلفن هنگامی که مکان‌های دقیق پریز تلفن معین شد، بایستی محل لوله‌ها را شیار زده و پس از آن جای شیارها تخلیه می‌گردند؛ در نهایت به نصب کلید‌ها اقدام نموده و لوله گذاری صورت می‌گیرد. عمل لوله گذاری پریز تلفن به راحتی انجام می‌شود، چرا که بایستی تمامی پریزهای یک ساختمان ویلایی را از طریق لوله خرطومی به یکدیگر اتصال داد. به صورت کلی بایستی لوله گذاری به نحوی باشد که کمترین میزان ممکن لوله سیم به کار رود.

کابل شبکه Cat2 UTP

کابل UTP نوع Category ۲ برای انتقال داده سرعت حداکثر تا ۴ Mbps استفاده دارد و فرکانس ۱۰ MHz دارد و بیشتر در شبکه‌های توکن رینگ به کار می‌رود که اخیراً استفاده از آن رایج نیست و ممکن است سیستم تلفن قدیمی از آن‌ها مشاهده کنید؛ چون استاندارد TIA/EIA-568 را پشتیبانی نمی‌کند.

سخن نهایی

ممنون از این که در مقاله «انواع کابل شبکه» با کوشا الکتریک همراه بودید. در صورت داشتن هرگونه سوال، پرسش خود را کامنت کنید؛ کارشناسان ما در اسرع وقت پاسخگو شما خواهند بود.

نوشته شده در تاریخ ۱۶ دی ۱۴۰۰

دیدگاهتان را بنویسید