اتصال لپ تاپ به تلویزیون: اگر شما هم نگران این هستید که در یک جلسه کاری یا کنفرانس چطور از روی مانیتور کوچک لپ تاپ، مسائل و تصاویر را برای بقیه به نمایش بگذارید، بهتر است تا انتهای این مطاب با ما همراه باشید. اتصال لپ تاپ به تلویزیون همواره یکی از خواسته‌های کاربران بوده است؛ از این رو روش‌های متعددی برای برآورده شدن این نیاز برای کاربران در نظر گرفته شده است.

زمان وصل شدن لپ تاپ به تلویزیون، هر آنچه که در نمایشگر لپ تاپ در حال پخش است، روی مانیتور یا تلویزیون قابل مشاهده می‌باشد. کابل‌های گوناگونی با طراحی‌های ویژه برای انتقال داده‌های صوتی و تصویری از لپ تاپ به نلویزیون ساخته و عرضه شده است. همچنین اتصال لپ تاپ به تلویزیون هوشمند بدون استفاده از سیم‌های اضافی مکان‌پذیر می‌باشد. البته هر روشی برای اتصال لپ تاپ به تلویزیون مزایا و معایب خود را دارد و انتخاب این روش به تجهیزات و نظر کابر وابسته است.

اتصال لپ تاپ به تلویزیون با سیم

اتصال لپ تاپ به تلویزیون با کابل برای مواقعی کاربردی است که فاصله لپ تاپ تا مانیتور کم بوده و کابل‌های رابط را در اختیار داشته باشید. البته هم لپ تاپ و هم تلویزیون باید درگاه لازم را برای اتصالات سیمی داشته باشند. به طور کلی ۳ نوع کابل برای این اتصال در بازار وجود دارد که هر کدامشان مشخصه‌های خاص خود را دارند.

کابل HDMI

برای اتصال لپ تاپ به تلویزیون راحت‌ترین و البته رایج‌ترین کار، استفاده از کابل HDMI است. این کابل ۱۹ عدد پین دارد که می‌تواند صدا و تصویر را با سرعت بالایی انتقال دهد. در اتصال با این کابل، تاخیر بسیار ناچیز است و به همین دلیل برای بازی‌های کامپیتری انتخاب خوبی به نظر می‌رسد. سرعت انتقال داده در کابل فوق حدود ۵ گیگ در ثانیه است. این کابل می‌تواند تصاویر و ویدئو را با کیفیت ۴k از لپ تاپ به تلویزیون منتقل کند. مشخصه دیگر این کابل این است که صدا را با ۱۹۲ کیلوهرتز منتقل می‌کند. کابل‌های اچ در دو نوع کوچک یا مینی و بزرگ ساخته شده‌اند که بسته به درگاه موجود در تلویزیون یا لپ تاپ از یکی از این دو مورد استفاده می‌شود.

وصل شدن لپ تاپ به تلویزیون با کابل HDMI
وصل شدن لپ تاپ به تلویزیون با VGAکابل ​

کابل VGA

اتصال لپ تاپ به تلویزیون با کابل VGA تقریبا کنار گذاشته شده است. با این حال عده‌ای با توجه به پورت ۱۵ پین این کابل و تطابق آن با درگاه تعبیه شده روی تلویزیون یا لپ تاپ‌شان از این سیم استفاده می‌کنند. استفاده از این کابل به دلیل سرعت پایین در انتقال تصویر، دارای تاخیر زمانی بوده و اغلب برای پخش تصاویر یا نهایتا ویدئو قابل استفاده است. کابل VGA قادر به انتقال صدا نیز نیست و صدا را باید با روش‌های دیگری در تلویزیون پخش کنید. در کابل‌های جدید VGA رزولوشن تصاویر نهایتا با ۱۲۰۰ در ۱۶۰۰ هرتز قابل انتقال هستند. این کابل‌ها نیز دارای پورت‌های مینی و بزرگ بوده که با توجه به پورت مبدا و مقصد انتخاب می‌شوند. اخیرا برای رفع مشکلاتی که کابل VGA ایجاد کرده است از رابطی استفاده می‌شود که کابل VGA را به HDMIتبدیل می‌کند.

کابل TYPE-C

کابل‌هایی که به عنوان TYPE-C در بازار شناخته می‌شوند با کابل شارژ با این اسم متفاوتند. گرچه این کابل‌ها علاوه بر انتقال و ارتباط دو دستگاه قابلیت شارژ کردن لپ تاپ را هم دارد. این کابل‌ها نوعی USB دو طرفه هستند که قابلیت اتصال لپ تاپ به تلویزیون را دارا می‌باشند. در برخی نمونه‌ها از کابل type-c سرعت انتقال رسانه از لپ تاپ به تلویزیون تا ۱۰ گیگ بر ثانیه است که نسبت به سایر کابل‌ها، سرعت بالایی به حساب می‌آید. این کابل‌ها در سه نوع A، B و C ساخته شده‌اند که هر سه برای انتقال تصاویر و صدا و همچنین بازی‌های سنگین رایانه‌ای کاربرد دارند. انتقال تصاویر با بالاترین کیفیت وعدم تاخیر زمانی، این کابل‌ها را برای کاربران محبوب کرده است.

وصل شدن لپ تاپ به تلویزیون با TYPE-C کابل

بعد از اتصال لپ تاپ به تلویزیون، باید در قسمت input تلویزیون ورودی را روی پورت HDMI تنظیم کنید. در لپ تاپ نیز برای اینکه تصاویر جداگانه یا همزمان را انتخاب کنید باید تنظیمات خاصی را انجام دهید. در ویندوز ۷ تا ۱۰ با کلیدهای win + p لیست ۴ گزینه‌ای برای شما نشان داده می‌شود. با توجه به کاربرد مدنظرتان یکی را انتخاب کنید.

🟨 Pc screen only: با انتخاب این مورد پس از اتصال لپ تاپ به تلویزیون با کابل، تصویر فقط روی لپ تاپ قابل پخش است.

🟨Duplicate: متداول‌ترین استفاده از این اتصال زمانی است که شما یک تصویر یا ویدیو را در هر دو سیستم اجرا و پخش کنید. با انتخاب مورد فوق هرانچه که در لپ تاپ پخش یا اجرا می‌شود، در تلویزیون نیز به نمایش گذاشته می‌شود.

🟨Extend: این گزینه برای مواقعی کاربرد دارد که شما می‌خواهید دو تصویر مجزا را در لپ تاپ و کامپیوتر پخش کنید. یعنی هرآنچه در لپ تاپ پخش می‌شود، لزوما در تلویزیون قابل اجرا نیست. این امکان برای زمانی مفید است که شما می‌خواهید یک کار مجزایی در لپ تاپ انجام دهید، در عین حال که ویدئو یا یک بازی در تلویزیون اجرا می‌شود.

🟨Second screen only: انتخاب این گزینه بدین معناست که شما می‌خواهید تصویر و صدا را فقط از نمایشگر تلویزیون پخش می‌کنید.
این عبارات لاتین ممکن است در ویندوزهای مختلف متفاوت باشند اما کاربردشان به همین شکل است.

اتصال بدون سیم لپ تاپ به تلویزیون

گاهی اوقات شرایط ایجاب می‌کند که برای وصل شدن لپ تاپ به تلویزیون از روش‌هایی غیر از موارد فوق استفاده شود. اتصال لپ تاپ به تلویزیون به صورت بی‌سیم چیزی است که امروزه برای کاربران زیادی خوشایند می‌باشد. در ادامه با آموزش وصل کردن لپ تاپ به تلویزیون هوشمند و معمولی به صورت وایرلس بیشتر آشنا خواهید شد.

اتصال از طریق wi-fi

اتصال لپ تاپ به تلویزیون هوشمند عموما از طریق وایفای انجام می‌شود. در این روش هم لپ تاپ و هم تلویزیون باید به اینترنت متصل شوند. در تلویزیون هوشمند باید وایفای را روشن کنید. در لپ تاپ با ویندوز ۷ تا ۱۰ نیز بعد از اتصال به وایفای، مورد Device را از بخش تنظیمات پیدا کرده و روی Bluetooth & other device بزنید. Add Bluetooth & other device را پیدا کرده و بعد از کلیک روی آن، مورد Wireless display or dock را انتخاب و روی نام وایفای تلویزیون کلیک کنید. در تلویزیون نیز باید درخواست اتصال لپ تاپ را قبول کنید.

اتصال بدون سیم لپ تاپ به تلویزیون
اتصال کامپیوتر به تلویزیون از طریق wifi
اتصال لپ تاپ به تلویزیون از طریق wifi (بی سیم)(

اتصال به وسیله Chromecast

در ادامه اموزش وصل کردن لپ تاپ به تلویزیون بهتر است با قطعه دیجیتال Chromecast آشنا شوید. در آموزش وصل کردن لپ تاپ به تلویزیون هوشمند متوحه شدید که به قطعات جانبی نیاز نبود. اما در تلویزیون‌های معمولی برای وصل شدن لپ تاپ به تلویزیون به یک گجت کوچک احتیاج است. Cromecast در درگاه HDMI تلویزیون وصل می‌شود و به دلیل سرعت کم در انتقال دیتا، برای بازی مناسب نیست. در ویندوز ۷ یا ۱۰ بعد از وصل شدن Chromecast به پورت مد نظر در تلویزیون، برنامه گوگل کروم را اجرا کنید. در منوی بالا گزینه Cast را پیدا کرده و روی آن کلیک کنید. مدل کروم کاست وصل شده به تلویزیون را پیدا کرده و انتخاب کنید.

اتصال به وسیله Chromecast

اتصال با Miracast

Miracast نیز مانند گجت فوق، یک قطعه کوچک است که در شرکت اینتل ساخته شده است و برای اتصال لپ تاپ به تلویزیون کاربرد دارد. ابعاد این گجت تقریبا مانند فلش و شاید کمی بزرگ‌تر باشد. Miracast برتری خاصی نسبت به Chromecast ندارد و انتخاب آن به کاربر بستگی دارد. تنطیمات لازم برای اتصال لپ تاپ به تلویزیون با این قطعه مانند تنظیمات وایفای است. به این صورت که نام این قطعه را بعد از اتصال به وایفای لپ تاپ پیدا کرده و متصل شوید.

اتصال لپ تاپ به تلویزیون هوشمند از طریق Miracast

دیدگاهتان را بنویسید