قبل از نصب سانترال بایستی بدانید که این روزها از تلفن سانترال پاناسونیک در جهت رفع مشکل ارتباطی در کارخانه‌ها، شرکت‌ها و ارگان‌ها به عنوان یک نیاز اساسی محسوب می‌شود. اساسا این تلفن‌ها با قابلیت‌های بالا و مدل‌های متنوعی روانه بازار می‌شوند که با توجه به نیاز مجموعه یا ارگان مدل‌های مختلف تعریف شده و می‌توان از آن‌ها استفاده کرد. آن دسته از سیستم‌های ارتباطی که مجهز به تلفن سانترال پاناسونیک هستند وظیفه برقراری ارتباط داخل شبکه را بر عهده دارند و امکان مدیریت بین شعب را نیز فراهم می‌کنند.

تلفن سانترال پاناسونیک هسته اصلی یک مرکز تلفن است که به دو صورت ظرفیت بالا و کم ظرفیت تولید می‌شود. آن دسته از تلفن‌ها که به صورت کم ظرفیت هستند برای شرکت‌های متوسط یا کوچک طراحی شده‌اند. شرکت‌های بزرگ هم برای راه اندازی مرکز تلفن مجموعه بایستی تلفن سانترال را تهیه و خریداری کنند. تلفن سانترال این قابلیت را دارد که داخلی‌های متعددی را در برای بخش‌های مختلف و یا کارمندان فراهم کند. گفتنی است که دستگاه‌های TDE و TDA در این زیر مجموعه هستند. در حالت کلی با راه‌اندازی سانترال و تنظیم خطوط داخلی کارمندان برای بهره‌مندی از آن‌ها بایستی تلفن سانترال داشته باشند.

نحوه کابل کشی خطوط داخلی سانترال

نحوه کابل کشی خطوط داخلی سانترال

دستگاه‌های سانترال به سه صورت خطوط داخلی دیجیتال، هایبرید و آنالوگ موجود هستند.
برای کابل کشی خطوط دیجیتال بایستی دو زوج وجود داشته باشد یعنی برای راه اندازی هر خط به ۴ سیم احتیاج داریم. معمولا برای راه‌اندازی خطوط داخلی سانترال از خطوط دیجیتال استفاده می‌کنند.
خطوط آنالوگ هم ۲ سیم دارند که در سوراخ‌های مرکزی سوکت تلفن هستند. برای راه اندازی فکس و تلفن‌های معمولی از خطوط آنالوگ استفاده می‌شود.
خطوط هایبرید هم ۲ سیم دارند که در کنار سوراخ‌های سوکت تلفن واقع شدند. برای استفاده از آن‌ها به تلفن‌های هایبرید احتیاج است.

نکات مهم در نصب سانترال

اساسا در نصب سانترال لازم است که آموزش نصب تلفن سانترال را به خوبی یاد گرفته باشید و نکات مهم زیر را کاملا رعایت کنید:

انتخاب مکان برای نصب سانترال پاناسونیک

نکته اول این است که محل مناسبی برای قرارگیری دستگاه سانترال روی دیوار تعیین کنید. نقطه انتخاب شده برای دستگاه بایستی از کف زمین فاصله مناسبی داشته باشد. با فاصله مناسب گرد و خاک و رطوبت کمتری به دستگاه منتقل می‌شود.

نقشه مخابراتی مناسبی تهیه شود

حال از ورودی مخابرات تا کاربران و سانترال بایستی مسیر خطوط مخابراتی تعیین شود. حال که مسیر مشخص شد بایستی نقشه‌ای کامل از رنگ‌بندی کابل‌های داخلی، رنگ‌بندی خطوط مخابراتی، شماره خطوط تهیه شود. در نقطه‌های اتصالی از پست و ترمینال استفاده می‌شود که با تفکیک کردن رنگ باید زوج سیم‌های ورودی و خروجی و شماره هر پورت در نقشه ذکر شود. در نهایت این نقشه با تعیین زنگ خورها، برنامه ریزی مرکز و سطح دسترسی کاربران تکمیل می‌شود.

نصب سانترال و تجهیزات جانبی آن

سیم‌بندی داخلی‌ها و آرایش پست‌ها

بایستی به نحوه سیم‌بندی داخلی‌ها توجه شود در واقع این کار با در نظر گیری رنگ‌بندی کابل‌های مخابراتی، نوع داخلی، زوج سیم‌های مربوط به داخلی‌ها را از مرکز تلفن‌ها تا کابل‌های آنفولان و در نهایت تا پست‌ها و از پست‌ها تا پریز تلفن کاربر آرایش دهی می‌شوند. برای داخلی دیجیتال و آنالوگ از یک زوج سیم دو رشته‌ای و برای هایبریدها از دو زوج سیم که اولی برای بوق و دومی برای دیتا استفاده می‌شود. در نهایت کار سیم در پریز تلفن با توجه به نوع سانترال قرار می‌گیرد.

نصب سانترال و تجهیزات جانبی آن

بر طبق دستورالعمل‌های موجود در دفترچه راهنمای دستگاه تلفن بایستی پایه یا پیج‌های لازم را روی دیوار بگذارید و سپس مرکز تلفن را در جای خود قرار دهید. تجهیزات جانبی مختلفی همچون باتری بکاپ، موزیک پشت خط، دستگاه ضبط مکالمات و… را دارد و هر کدام را در جای خود نصب می‌کنیم.

انجام دادن تنظیمات سانترال

گفتنی است که برای انجام این کار معمولا دو روش برنامه ریزی کامپیوتری و تلفنی وجود دارد، که بر حسب دفترچه راهنما می‌توان فرآیند انجام تنظیمات را شروع کرد.

نکات مهم در نصب سانترال

نحوه نصب دستگاه سانترال

حال برای نصب سانترال بایستی اینگونه عمل کرد یعنی برای راه اندازی مرکز تلفن لازم است اتصال خطوط شهری به دستگاه سانترال پاناسونیک انجام شود. نحوه سوکت زنی خطوط شهری همچون خطوط آنالوگ خواهد بود یعنی سوکت تلفن در سوراخ‌های مرکزی قرار می‌گیرند. مکان نصب این خطوط در دستگاه سانترال با دو حرف CO به نمایش گذاشته شده است.
وهله بعدی راه اندازی کردن داخلی‌ها است. پس از تعیین نوع داخلی بایستی رشته سیم و کابل مورد نیاز بین تلفن سانترال و خروجی دستگاه انجام شود. ناگفته نماند که برای این کار به تخصص فنی و دانش احتیاج است بنابراین بهترین کار واگذار کردن آن به کارشناسان است.
زمانی که سوکت‌های داخلی به دستگاه سانترال نصب شدند می‌توانید دکمه پاور سانترال را فشار دهید. با روشن شدن چراغ دستگاه و کنترل داخلی می‌توانید دستگاه را با دو روش گفته شده در زیر، برنامه ریزی نمایید:
برنامه ریزی کردن دستگاه سانترال با استفاده از کامپیوتر
برنامه ریزی کردن دستگاه سانترال با استفاده از تلفن مدیریتی
برای برنامه ریزی دستگاه با کامپیوتر بایستی اطلاعات دقیق و جامعی نسبت به آن داشته باشید، اساسا دستگاه‌های پر ظرفیت پاناسونیک با کامپیوتر برنامه ریزی می‌شوند.
گاهی اوقات لازم است که با تلفن‌های مدیریتی این دستگاه‌ها را برنامه ریزی کرد. دستگاه‌های کم ظرفیت سانترال معمولا با تلفن مدیریتی به نام Kx-T7730 برنامه ریزی می‌شوند. در این روش بایستی تلفن مدیریتی را به دستگاه وصل کنید و سپس کد مربوط به هر عملیات را به آن وارد کنید.

سخن نهایی

می‌توانید برای تهیه و یا برنامه ریزی کردن و نصب سانترال پاناسونیک به صورت رایگان با مشاورین متخصص کوشا الکتریک تماس بگیرید. کوشا الکتریک از جمله معتبرترین فروشگاه‌های دستگاه سانترال پاناسونیک است که برای محصولات خود قیمتی مناسب و رقابتی در نظر گرفته است. تمام محصولات موجود در این فروشگاه از کیفیت فوق العاده‌ای برخوردار هستند بنابراین با اطمینان خاطربه این فروشگاه مراجعه کنید.
سوالات متداول
تلفن سانترال آنالوگ با کدام سانترال پاناسونیک کار می‌کند؟ سانترال کم‌ظرفیت پاناسونیک
تفاوت سانترال هایبرید و دیجیتال در چیست؟ در رشته سیم‌ها؛ دیجیتال از یک رشته سیم برای اتصال به دستگاه اما هایبرید از دو رشته سیم.

در رشته سیم‌ها؛ دیجیتال از یک رشته سیم برای اتصال به دستگاه اما هایبرید از دو رشته سیم.

تاریخ انتشار 1401/05/16

دیدگاهتان را بنویسید