سیم کشی تلفن سانترال دیجیتال

سیم کشی تلفن سانترال یک سبک مدیریت خط‌های تلفنی است. در این روش تماس‌های کاربران در خطوط شهری و یا به خطوط داخلی به آسانی امکان پذیر می‌باشد. در حقیقت دستگاه سانترال به منظور بهبود کیفیت ارتباط تلفنی در ارگان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در ساختمان‌هایی که به سیستم سانترال مجهز می‌باشند می‌توان به صورت وضوح اختلاف در کیفیت خطوط ارتباطی را مشاهده نمود. کلیه این خصوصیات به نوع سیم کشی تلفن سانترال در ساختمان بستگی دارد. بعضی از انواع دستگاه سانترال ظرفیت کمتری داشته و برای خروجی های کمتر و شرکت‌های کوچکتر مطلوب هستند. اکثر نهادها و شرکت‌های بزرگ از دستگاه‌های سانترال دارای ظرفیت بالا و دستگاه‌های متصل به شبکه استفاده می‌نمایند. روزمرگی امروز به خطوط ارتباطی وابسته بوده و این ارتباطات هستند که در کسب و کارهای بزرگ نقش مهمی را ایفا می‌کنند.

سیم کشی تلفن سانترال دیجیتال بر روی مراکز تلفن سانترال صورت می‌گیرد. زیرا روی خطوط مستقیم امکان نصب آن وجود ندارد. قابلیت برقراری ارتباط با خط داخلی در این سیستم تنها با یک دکمه امکان پذیر است. قابلیت‌های این سیستم به سیستم سانترال آنالوگ مشابه بوده اما کیفیت صوت بهتر است.

نکات کاربردی نصب تلفن سانترال

پیش از نصب و آغاز فعالیت دستگاه سانترال ضروری است تا کابل کشی به طور استاندارد و مطابق اصول کاربردی انجام شود. برنامه ریزی به منظور کابل کشی و نحوه سیم کشی تلفن سانترال با اهمیت‌ترین نکته است. در سیم کشی تلفن‌های داخلی و شبکه، نقشه سانترال راهنمای جامع تکنیسین‌ها می‌باشد. در کابل کشی‌هایی که در جهت ارتباطات مخابراتی صورت می‌گیرند، به طور معمول کابل‌های چند زوجی به کار گرفته می‌شوند.

در این گونه کابل‌ها سیم‌ها از طریق ۵ رنگ اصلی و ۵ رنگ فرعی دسته بندی شده‌اند. چنانچه سیم کشی سانترال را از نزدیک مشاهده کرده باشید، متوجه‌ی حضور انبوهی از سیم‌های رنگارنگ خواهید بود:

» رنگ‌های اصلی عبارتند از: سفید، قرمز، مشکی، بنفش،زرد

» رنگ‌های فرعی عبارتند از: آبی، نارنجی، سبز، قهوه‌ای، طوسی

سیم کشی تلفن سانترال دیجیتال
سیم کشی تلفن سانترال هایبرید

سیم کشی تلفن سانترال هایبرید

سانترال، دستگاهی می‌باشد که قادر است به مدیریت خطوط داخلی کمک نماید و از بی نظمی تماس‌ها ممانعت کند. هر کسب و کاری می‌تواند به وسیله‌ی دستگاه سانترال، با چند خط درون شهری، یک سیستم تلفن داخلی را ایجاد کند تا کلیه کارکنان به خطوط داخلی و تلفن شهری به سهولت دسترسی داشته باشند.

انواع گوناگونی از دستگاه سانترال در دسترس است که هر یک امکانات متنوعی را در اختیار افراد قرار می‌دهند. دستگاه‌های با ظرفیت کم برای شرکت‌های کوچک مناسب بوده و دستگاه‌های با ظرفیت بالا برای نهادها و شرکت‌های بزرگ مطلوب هستند. تلفن‌های هایبرید تلفیقی از هر دو گونه سیگنال آنالوگ و دیجیتال می‌باشد که از لحاظ ظاهری به تلفن‌های دیجیتال مشابه است.

به کارگیری این گونه سیستم‌ها در انواع استفاده‌های کم ظرفیت و پرظرفیت امکان پذیر می‌باشد. سیم کشی تلفن سانترال هایبرید بر حسب نقشه مخابراتی و مدل سیستم سانترال (آنالوگ یا دیجیتال) صورت می‌گیرد. از یک زوج سیم مختص داخلی‌های آنالوگ استفاده می‌گردد. در صورتی که از دو زوج سیم در داخلی‌های دیجیتال و آنالوگ استفاده می‌شود: یکی به منظور انتقال دیتا و دیگری نیز جهت انتقال صدا کاربرد دارد.

روی پریز تلفن سیم کشی سانترال آنالوگ انجام می‌شود. به گونه‌ای که می‌توان از طریق برقراری اتصال سیم تلفن منشعب از دستگاه سانترال یا خطوط مخابرات به دو رشته سیم میانی، پریز تلفن را به وجود آورد.

در انتها در پی اتصال دو پین میانی گوشی به پریز، موجب برقراری ارتباط می‌شود. در سیم کشی تلفن سانترال هایبرید فارغ از زوج سیمی که برای انتقال صدا وجود دارد، زوج سیم دیتا نیز جهت انتقال سیگنال اطلاعاتی همچون وضعیت نمایش خطوط داخلی به کار گرفته می‌شود.

سانترال دیجیتال نیز همچون سانترال هایبرید، سیم صدا و دیتا داشته، اما ماهیت این نوع سیستم، دیجیتال است. سیم کشی سانترال دیجیتال از طریق دو زوج سیم گرفته شده از دستگاه سانترال به تلفن انجام می‌شود.

سیم کشی خط تلفن ثابت

خطوط تلفن ثابت توسط سه نوع سیم به منزل‌ها می‌رسند. رایج‌ترین مدل سیم به کار رفته در تلفن ثابت خطوط مسی می‌باشند. در این نوع سیم کشی از مرکز مخابرات منطقه محل سکونت تا کافو محله یک زوج سیم کشیده می‌شود. پس از آن از همان جعبه‌های مخابراتی تا منزل نیز آن زوج سیم مسی ادامه پیدا می‌یابد.

با اهمیت‌ترین اقدامی که بایستی قبل از سیم کشی خط تلفن ثابت انجام داد، تهیه‌ی نقشه سیم کشی تلفن است. نقشه سیم کشی خط تلفن ثابت می‌تواند با نظر به مدل ساختمان دارای تفاوت باشد، به این صورت که در مجتمع‌های مسکونی بزرگ و یا ساختمان‌های ویلایی برای سیم کشی تلفن اندکی شرایط فرق می‌کند. سیم کشی خط تلفن به یک قسمت سیم کشی داخلی و و قسمت دیگر سیم کشی داخلی قابل دسته بندی است.

بخش سیم کشی خارجی تلفن ساختمان به کابل اصلی تلفن مربوط است که از نزدیک‌ترین کافو به ساختمان کشیده می‌شود. این سیم کشی‌های مورد نیاز از مجموعه وظایف شرکت مخابرات منطقه به حساب می‌اید. اما مالک سیم کشی داخلی ساختمان را بر عهده دارد که مطلوب است توسط برقکار متخصص صورت بگیرد.

مراحل سیم کشی خط تلفن ثابت

در مرحله ابتدایی نقشه سیم کشی خط تلفن ثابت بر اساس نوع ساختمان معین شده و در حال حاضر می‌توان به اجرای سیم کشی خط تلفن ثابت پرداخت. سیم کشی خط تلفن ثابت در مناطق ادارای و مسکونی، در آن ابتدای فعالیت انجام می‌شود. به همین دلیل، بعد از سکونت افراد در این ساختمان‌ها امکان دارد انشعابات جدیدی از سیم کشی مورد نیاز باشد.

علاوه بر این خراب شدن قسمت‌های گوناگون یا حذف و اضافه نمودن خطوط به فراوانی انجام می‌شود. بنابراین ضروری است تا یک اصل کلی و معین برای رنگ‌های کابل خط تلفن ثابت مشخص گردد. در این شرایط، کارکنانی که بر روی کابل‌ها و انشعابات تلفن مشغول فعالیت هستند، بر حسب این رنگ بندی، متوجه می‌شوند که هر کابلی به چه بخشی از انشعابات مربوط بوده و وظیفه‌ی دقیق آن چیست؟

تلفن سانترال

مراحل کابل کشی تلفن

در کابل کشی تلفن ساختمان‌های ویلایی یا خانه‌های تک واحدی در نخستین اقدام محل نصب هر کدام از پریزهای تلفن خانه مشخص می‌شود. مطلوب است در شیوه‌ی کابل کشی تلفن نقشه‌ای طراحی شده باشد که می‌بایست خود فرد آن را پیش از نصب طراحی نوده تا متوجه باشد که پریزها را در کدام محل باید نصب کند. در ساختمان‌های ویلایی بایستی در سه محل پریز تلفن نصب نمود. چنانچه ساختمان مورد نظر حال یا پذیرایی بزرگی داشته باشد، بایستی دو یا سه عدد پریز تلفن نصب نمود تا بتوان در هر موقعیتی از پذیرایی تلفن را به پریز وصل کرد. یک عدد پریز تلفن در هر اتاق خواب کفایت کرده و بایستی آن را در بخشی تعبیه کنید که در پشت شوفاژ، پشت تخت خواب و یا پشت در قرار نگرفته باشدتا به راحتی بتوان از آن در اتاق استفاده نمود.

چنانچه ساختمان مد نظر آشپزخانه‌ای اپن داشته باشد، توصیه می‌شود که یک عدد پریز تلفن روی اپن نصب گردد. در سیم کشی تلفن هنگامی که مکان‌های دقیق پریز تلفن معین شد، بایستی محل لوله‌ها را شیار زده و پس از آن جای شیارها تخلیه می‌گردند. در نهایت به نصب کلید‌ها اقدام نموده و لوله گذاری صورت می‌گیرد. عمل لوله گذاری پریز تلفن به راحتی انجام می‌شود چرا که بایستی تمامی پریزهای یک ساختمان ویلایی را از طریق لوله خرطومی به یکدیگر اتصال داد. به صورت کلی بایستی لوله گذاری به نحوی باشد که کمترین میزان ممکن لوله سیم به کار رود.

سخن نهایی

بایستی از نزدیک ترین پریز تلفن به سوی درب حیاط یک لوله تعبیه شود و یک جعبه تقسیم نیز پشت درب حیاط قرار گیرد.  در حال حاضر می‌توان سیم‌ها را از داخل لوله‌ها عبور داد که می‌بایست در تمامی لوله‌ها دو زوج سیم فویل‌دار عبور داده شود. چرا که احتمال دارد صاحب خانه زمانی در آینده بخواهد از دو خط تلفن بهره ببرد.

ممنون از این که در مقاله سیم کشی تلفن با کوشا الکتریک همراه بودید. در صورت داشتن هرگونه سوال، پرسش خود را کامنت کنید؛ کارشناسان ما در اسرع وقت پاسخگو شما خواهند بود.

نوشته شده در تاریخ ۱۴ شهریور ۱۴۰۰

دیدگاهتان را بنویسید