در مقاله پیش‌رو قصد داریم به آموزش تصویری اتصال لپ‌تاپ به تلویزیون از طریق کابل HDMI بپردازیم. کابل HDMI برای افرادی که ترجیح می‌دهند به‌جای نمایشگر لپ‌تاپ با ال‌سی‌دی تلویزیون به تماشای فیلم یا تصاویر موردعلاقه خود بپردازند، انتخاب بسیار مناسبی است. روش‌های متعددی برای اتصال لپ‌تاپ به تلویزیون وجود دارد از میان این روش‌ها می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

۱- اتصال لپ‌تاپ به تلویزیون از طریق کابل HDMI

۲- اتصال لپ‌تاپ به تلویزیون از طریق USB-C

۳- اتصال لپ‌تاپ به تلویزیون از طریق VGA

قصد ما در این مقاله این است که؛ فقط به معرفی و آموزش تصویری اتصال لپ‌تاپ به تلویزیون از طریق کابل HDMI بپردازیم. در واقع از آن‌جایی‌که اکثر لپ‌تاپ‌ها دارای پورت HDMI هستند؛ روش اتصال با تلویزیون از طریق این کابل؛ شاید یکی از بهترین و راحت‌ترین راه حل‌های ممکن در این زمینه باشد. این کابل‌ها بهترین نوع کابل برای مسافت‌های کوتاه با حفظ وضوح تصویر هستند.

نحوه اتصال با کابل HDMI

از طریق اتصال لپ‌تاپ و تلویزیون با کابل HDMI همه چیز عموما به صورت خودکار و بدون نیاز به تنظیمات خاصی صورت می‌پذیرد ولی در صورتی که تصاویر به درستی در لپ‌تاپ نمایش داده نشوند بایستی اتصال کابل HDMI را بررسی کرد. ممکن است اشکال از عدم اتصال این کابل باشد. در صورتی که با اتصال ناموفق مواجه بودید، بایستی مراحل ذیل را انجام دهید:

۱- فشردن کلید WINDOWS KEY + P به صورت همزمان با هم

۲- تنظیمات نوار ابزار ایجاد شده در کنار صفحه را بر روی DUPLICATE یا SECOND SCREEN ONLY قرار دهید.

نحوه اتصال با کابل HDMI

۳- انجام مراحل TV Display Settings > Display > Adjust Resolution به ترتیب در تنظیمات.

نحوه اتصال با کابل HDMI2
نحوه اتصال با کابل HDMI1

نحوه اتصال لپ تاپ به تلویزیون در ویندوز ۱۰

برای اتصال به تلویزیون با کابل HDMI در ویندوز ۱۰ لازم است مراحلی را ترتیب‌وار انجام دهید که در ذیل مقاله آموزش تصویری اتصال لپ‌تاپ به تلویزیون از طریق کابل HDMI به آن اشاره می‌کنیم:

۱- ابتدا از بخش تنظیمات لپ‌تاپ خود به بخش SYSTEM رفته و روی گزینهDISPLAY کلیک کنید.

۲- سپس در این مرحله در صفحه دو آیکن با شماره‌های ۱ و ۲ را می‌بینید.

۳- روی گزینه‌ی DETECT کلیک کنید؛ از این طریق تلویزیون یا هر دستگاه دیگری که می‌خواهید به آن متصل شوید را شناسایی می‌کند.

نحوه اتصال لپ تاپ به تلویزیون در ویندوز ۱۰
نحوه اتصال لپ تاپ به تلویزیون در ویندوز ۱۰-1

۴- در قسمت انتهایی همین صفحه، تنظیمات وضوح نمایشگر خود را به دلخواه خود می‌توانید تنظیم کنید.

۵- اگر از تلویزیون ۴K استفاده می‌کنید رزولوشن را بایستی روی ۳۸۴۰.۲۱۶۰ تنظیم کنید تا بتوانید با بالاترین وضوح ممکن تصاویر را مشاهده کنید.

۶- از طریق کلیدهای میانبر FN و F۸ از روی کیبورد خود؛ می‌توانید کابل HDMI خود را فعال کرده و سپس گزینه EXTEND را در سمت راست تصویر انتخاب کنید.

۷- برای نمایش تصویر هم در لپ تاپ و هم در تلویزیون بایستی گزینه DUPLICATE و برای نمایش انحصاری فقط در تلویزیون گزینه SECOND SCREEN ONLY را انتخاب کنید.

۸- بعد از انجام تمامی این مراحل به ترتیب؛ قادر خواهید بود که تصاویر ارسالی از لپ‌تاپ خود را از طریق تلویزیون مشاهده کنید.

آموزش اتصال لپ تاپ به تلویزیون با کابل HDMI در ویندوز 7

در ادامه مقاله آموزش تصویری اتصال لپ‌تاپ به تلویزیون از طریق کابل HDMI به بررسی مراحل اتصال بین لپ‌تاپ و تلویزیون از این طریق می‌پردازیم:

۱- برای اتصال لپ‌تاپ به تلویزیون با کابل HDMI ابتدا لازم است که هم لپ‌تاپ و هم تلویزیون خود را روشن کرده و یک کابل HDMI تهیه کنید.

۲- یک طرف کابل را به پورت HDMI تلویزیون و طرف دیگر را به لپ‌تاپ خود وصل کنید.

۳- اکنون ممکن است تلویزیون خود را با صفحه آبی مشاهده کنید؛ که این به این معنی است که پیام سیگنال وجود ندارد؛ در صورت مواجه با این پیام دکمه INPUT یا SOURCE را روی کنترل تلویزیون خود فشار دهید. سپس از دکمه فلش برای انتخاب HDMI ۱ در صفحه تلویزیون استفاده کنید.

۴- اکنون صفحه لپ‌تاپ را روی نمایشگر تلویزیون خود مشاهده خواهید کرد؛ در غیر این‌صورت مراحل زیر را دنبال کنید.

۵- روی صفحه کلید لپ‌تاپ، کلید WINDOWS + R را با هم فشار دهید تا RUN باز شود.

۶- کنترل را در کادر تایپ کنید و ENTER را بزنید تا CONTROL PANEL باز شود.

۷- روی تنظیم وضوح کلیک کنید.

۸- از لیست کشویی گزینه DISPLAY تلویزیون را انتخاب کنید.

۹- با انجام تنظیمات دقیق، بهترین زاویه دید برای صفحه تلویزیون خود پیدا کنید. سپس روی گزینه OK کلیک کنید تا تنظیمات ذخیره شود.

اتصال مک بوک به تلویزیون

در آموزش تصویری اتصال لپ‌تاپ به تلویزیون از طریق کابل HDMI بایستی به این نکته اشاره کرد که اتصال مک بوک پرو و مک بوک ایر، به تلویزیون به راحتی از طریق اتصال یک سر کابل HDMI به مک بوک پرو یا مک بوک ایر و سر دیگر به تلویزیون انجام می‌شود. جهت اتصال به تلویزیون با کابل HDMI در مک بوک لازم است ابتدا ورودی تلویزیون را روی HDMI بایستی قرار داد؛ پورت‌های HDMI تلویزیون شامل HDMI1، HDMI2 و HDMI ARC است.

در صورتی که تنظیمات درست انجام شده باشد با انجام این اقدامات تصاویر لپ‌تاپ اپل بر روی تلویزیون دیده خواهد شد. در صورت استفاده از کابل HDMI هم صدا و هم تصویر به صورت همزمان انتقال داده می‌شوند. برای اتصال مک بوک به تلویزیون در بعضی از مدل‌ها مثل مک بوک ۲۰۱۵ نیاز به یک تبدیل USB-C به HDMI است. به این دلیل که این مک بوک فقط دارای یک پورت USB TYPE-C و یک پورت هدفون یا جک ۳.۵ میلی متری دارد. بر این اساس تبدیل USB-C به HDMI باعث ایجاد دو پورت دیگر یعنی USB-C و USB ۳.۰ می‌شود که در صورت لزوم قابل استفاده هستند. بر این اساس باید مطابق مراحل ذیل عمل کرد:

۱- اتصال کابل USB-C را به پورت USB-C مک بوک

۲- اتصال یک سر کابل HDMI به پورت تبدیل و سر دیگر به پورت HDMI تلویزیون

۳- مشاهده تصاویر مک بوک بر روی تلویزیون

اتصال مک بوک به تلویزیون

تنظیم رزولوشن مک بوک موقع اتصال به تلویزیون

در ادامه آموزش تصویری اتصال لپ‌تاپ به تلویزیون از طریق کابل HDMI بایستی در نظر داشت که در صورتی که پس از اتصال مک بوک به تلویزیون تصویر دارای مشکل باشد و کامل باز نشده باشد باید رزولوشن مک بوک را روی تلویزیون قرار داد.

۱- انتخاب گزینه DISPLAY در تنظیمات مک بوک

۲- قرار دادن گزینه OPTIMIZE FOR بر روی مدل تلویزیون

۳- کامل دیده شدن تصویر مک بوک بر روی تلویزیون

ضمنا به خاطر داشته باشید که امکان انتخاب گزینه رزولوشن از طریق گزینه SCALED هم امکان‌پذیر است در این صورت امکان مشاهده رزولوشن‌های مختلف امکان‌پذیر می‌گردد. در صورتی که با انجام تمام مراحل فوق باز هم در تلویزیون تصویری دیده نشد بایستی در تنظیمات نمایشگر گزینه ARRANGEMENT را کلیک کرده و سپس گزینه MIRROR DISPLAYES را انتخاب نمایید.

تنظیم رزولوشن مک بوک موقع اتصال به تلویزیون

سخن نهایی

در این مقاله سعی شد تا حد امکان نحوه انتقال تصاویر از کامپیوتر بر روی تلویزیون از طریق آموزش تصویری اتصال لپ‌تاپ به تلویزیون از طریق کابل HDMI شرح داده شود. امید که این توضیحات هر چند مختصر بتواند به عنوان آموزش و راهنمایی در این زمینه برای شما راهگشا باشد.

تاریخ انتشار 1401/11/19

دیدگاهتان را بنویسید