دستگاه‌های سانترال در واقع به عنوان مرکز و هسته اصلی در تلفن‌ها محسوب می‌شوند که پس از پیشرفت علم و گذر زمان و همچنین با ورود خطوط شهری و اتصال افراد به این خطوط، سانترال در دستگاه تلفن‌ تعبیه شده و کمک به ارتباط در خطوط داخلی و بین کارمندان کرده است. دستگاه‌های سانترال نیز در بازار به چندین دسته تقسیم می‌شوند و در دسته‌های کم ظرفیت و همچنین پر ظرفیت قرار می‌گیرند که هر کدام از آن‌ها دارای ویژگی‌های مخصوص به خود می‌باشند.

دستگاه‌های سانترال کم ظرفیت: به علت دارا بودن هزینه کم و همچنین تنظیم و نصب آسان این دستگاه بیشتر مناسب شرکت‌هایی با جمعیت کم و مجموعه‌های کوچک می‌باشد.

دستگاه‌های سانترال پر ظرفیت: از آن جهت که این دستگاه‌ها توانایی پوشش و پشتیبانی خطوط بیشتری را دارا می‌باشند، در نتیجه مناسب شرکت‌هایی با جمعیت بالا هستند. همچنین دستگاه‌های سانترال از نظر عملکردی به دو دسته آنالوگ و تحت شبکه نیز دسته‌بندی می‌شوند.

از زمانی که این دستگاه‌ها وارد بازار شده‌اند، مدیریت تماس‌ها در شرکت‌های مختلف بسیار آسان‌تر و راحت‌تر شده است، چرا که با این دستگاه می‌توانید در زمان دلخواه، تماس‌های خارج از محدوده را مسدود کنید و از طرفی با استفاده از تلفن‌های سانترال می‌توانید اقدام به ایجاد یک سیستم اپراتور گویا کنید تا دیگر هیچ تماسی را از دست ندهید.
با استفاده و راه‌اندازی سیستم اپراتور گویا نیز تماس‌ها در یک صف مشخص قرار گرفته و به نوبت به آن‌ها پاسخ داده می‌شود. در تلفن‌های سانترال امکان ضبط پیام‌های مختلفی مانند پیام خوش‌آمدگویی نیز وجود دارد؛ با وجود تمام این ویژگی‌ها در برخی شرایط، ممکن است قصد تبدیل تلفن سانترال به معمولی را داشته باشید که در ادامه بیشتر به آن می‌پردازیم.

آسان ترین روش تبدیل تلفن سانترال به معمولی

چگونه باید خط تلفن شهری را به سانترال متصل نمود؟

از آن جهت که به توضیح و شرح مشخصات دستگاه‌های سانترال پرداختیم در ادامه شما را برای نحوه متصل کردن خطوط شهری به دستگاه سانترال، راهنمایی خواهیم کرد. همان‌طور که بالاتر نیز مطرح شد، دستگاه‌های سانترال از جهت مدل به دو دسته کم ظرفیت (پوشش‌دهی حداکثری ۸ خطوط شهری به همراه ۲۴ خطوط داخلی) و همچنین پر ظرفیت تقسیم می‌شدند که نحوه اتصال آن‌ها نیز با یکدیگر کمی متفاوت می‌باشد.

نحوه اتصال در دستگاه‌های سانترال کم ظرفیت: استفاده و بهره‌گیری از تلفن‌های مدیریتی.
نحوه اتصال در دستگاه‌های سانترال پر ظرفیت: استفاده و بهره‌گیری از نرم‌افزار و همچنین کامپیوترهای برنامه‌ریزی و راه‌اندازی.

به طور کلی اتصال تمامیه خطوط شهری به دستگاه‌های سانترال با استفاده از دو مرحله سخت‌افزاری، به همراه نرم‌افزاری انجام می‌شود، در مراحل سخت‌افزاری ابتدا خط‌های تلفن وارد باکس سانترال شده و در نهایت وارد مرحله نرم‌افزاری شده و در این مرحله خط‌های شهری برای خطوط داخلی آزاد می‌شوند.

توجه: با استفاده از هر روش اتصال تلفن‌ها به دستگاه سانترال شما در صورت نیاز، توانایی تبدیل تلفن سانترال به معمولی را دارا می‌باشید.

اتصال خط شهری به باکس سانترال پاناسونیک

با توجه به مدل‌های مختلف سانترال پاناسونیک، هر کدام از این باکس‌ها ظرفیت مشخصی برای دریافت ورود خطوط شهری می‌باشند؛ پس از آنکه خطوط شهری به صورت سخت‌افزاری وارد باکس سانترال شدند، می‌توانید با استفاده از کدهای موجود در تلفن‌های سانترال پاناسونیک برنامه‌ریزی آن‌ها را طراحی و تغییر دهید.

اتصال خط شهری به باکس سانترال پاناسونیک
خط شهری در سانترال کم ظرفیت پاناسونیک

تعریف خط شهری در سانترال کم ظرفیت پاناسونیک

برای مشخص کردن ورود خط‌های شهری به باکس سانترال، باید از قسمت برنامه‌ریزی دستگاه اقدام کرده و توجه داشته باشید که برای انتقال خطوط به سانترال‌های کم ظرفیت لازم است از تلفن‌های مدیریتی این برنامه‌ریزی و تنظیمات انجام شوند. دانستن این موارد به شما کمک می‌کند تا از این تکنولوژی بتوانید بیشترین بهره را ببرید.

تعریف خط شهری در سانترال پرظرفیت پاناسونیک

پس از اتصال به دستگاه و اجرای نرم‌افزارهای مخصوص برای اتصال سانترال خود، لازم است مراحل زیر را برای تعریف خطوط شهری، انجام دهید:

در منوی نواری تعبیه شده در سمت چپ، گزینهSlot را انتخاب کنید.
با استفاده از ماوس کارت خط شهری مورد نظر را انتخاب کرده و سپس Port Property را انتخاب کنید.
صفحه‌ای که برای شما نمایش داده می‌شود، خطوط شهری که تعریف نشده‌اند را انتخاب کنید.
در مرحله آخر، در قسمت Connection گزینه INS را به OUS تغییر دهید. (لازم است این اقدام را برای تمامیه خطوطی که تعریف نشده‌اند، تکرار کنید.)

نحوه اتصال خط شهری به تلفن سانترال به صورت مرحله به مرحله

1. از طریق کلید PROGRAM به همراه #* و کد پیش‌فرض رمز تلفن خود که #*۱۲۳۴ می‌باشد، وارد بخش برنامه‌ریزی تلفن شوید. اگر قبلا رمز تلفن و دستگاه خود را تغییر داده‌اید، رمزی که برای دستگاه مشخص کرده‌اید را وارد کنید.

2. با ورود به بخش برنامه‌ریزی دستگاه و همچنین با استفاده از کد ۴۰۰ برای اتصال و یا حتی قطع خطوط تلفن شهری اقدام کنید.

3. با استفاده از کد ۴۰۰ شما پیغامی با مضمون CO CONNECTION بر روی دستگاه و تلفن دریافت خواهید کرد. پس از نمایش این پیغام لازم است شما با استفاده از دکمه SP-PHONE وارد منوی انتخاب گزینه‌ها بشوید، سپس در صفحه نمایش خطوط و شماره تلفنی که مدنظر دارید را انتخاب کرده و برای اعمال هرگونه تغییر کافی است شماره تلفنی که قصد تغییر آن را دارید، وارد کنید. در اینجا اطلاعات خطی که انتخاب کرده‌اید نمایش داده می‌شود که این اطلاعات شامل Connect به معنای اتصال و not connect به این معنای متصل نبودن خط شهری به سیستم سانترال می‌باشد.

4. برای اعمال تمامی تغییرات اعم از اتصال به تلفن سانترال و یا قطع آن لازم است از دکمه Auto DNS استفاده کنید و سپس برای نهایی کردن مراحل و تغییرات از store کمک گرفته و با فشردن دکمه HOLD از بخش برنامه‌ریزی دستگاه خارج شوید.
هنگامی که تنظیمات و تغییرات را بر روی تلفن خود اعمال کردید، خطوطی که تعریف نشده‌اند، از دسترسی داخلی‌ها خارج شده و کارمندان و افراد حاضر در این خطوط تنها امکان دسترسی به خط‌هایی را دارند که فعال بوده و به سیستم سانترال نیز متصل می‌باشند، همچنین برای این کاربران از لحاظ نرم‌افزاری تنظیمات اعمال شده و در دستگاه سانترال فعال شده‌اند.

وصل کردن تلفن سانترال به تلفن معمولی

آیا می‌توان تلفن سانترال را به تلفن معمولی متصل کرد؟

اگر به یاد داشته باشید در ابتدای متن به نحوه عملکرد سیستم‎‌های سانترال پرداختیم و از آنالوگ و تحت شبکه گفتیم؛ بنابراین امکان تبدیل تلفن سانترال به تلفن معمولی زمانی برای شما فراهم می‌گردد که دستگاه شما از تلفن‌های آنالوگ نیز پشتیبانی کند. از طرفی تلفن‌های سانترال امکان اتصال به صورت مستقیم به خطوط شهری را دارا نمی‌باشند، همچنین نمی‌توان آن‌ها را به طور مستقیم به تلفن‌های معمولی تبدیل کرد. برای اتصال به خطوط شهری، لازم است وارد بخش مدیریتی شده و خطوط را طبق مراحلی که بالاتر به آن‌ها اشاره کردیم، متصل کنید.

سخن نهایی

از آنجایی که تمامی شرکت‌ها به دنبال تسریع بخشیدن به امور خود می‌باشند با خرید تلفن‌های رومیزی کوشا الکترونیک البرز و اتصال آن‌ها به باکس سانترال، به هدف خود می‌رسند و تمامی امورات تلفنی مدیریت می‌شوند.
توجه داشته باشید که با نصب و راه‌اندازی تلفن سانترال رومیزی امکانات و مزیت‌های بسیاری را در اختیار کارمندان خود قرار می‌دهید. فروشگاه اینترنتی کوشا الکتریک ارائه دهنده بهترین تلفن های رومیزی، سانترال و بی سیم است و رضایت مشتری را در اولویت کارهای خود قرار داده است؛ بنابراین با اطمینان خاطر مراجعه کنید.

تاریخ انتشار 1401/10/14

دیدگاهتان را بنویسید