ترمینال مخابراتی چیست: در رابطه با ویژگی ترمینال مخابراتی باید بگوییم که این ترمینال‌ها دو پورت ورودی و خروجی دارند. این ترمینال مخابراتی باعث می‌شود که انتقال اطلاعات بین سیم‌های وارد شده از سیم رانژه و مخابرات را بر عهده دارد. در دستگاه سانترال با استفاده از این ابزار برای پست‌های تلفن سازمان‌ها و شرکت‌ها استفاده کرد. ترمینال کروز یا همان ترمینال مخابراتی توسط جک به کارت‌های مختلف متصل می‌شود و سپس برای خطوط داخلی استفاده شده که راه اندازی شوند. علاوه بر آن چه گفته شد این مدل ترمینال می‌تواند به زوج سیم‌های مخابراتی متصل شود و سپس خطوط مختلف شهری را راه اندازی کند. در واقع رنگ این ترمینال سفید است و مجهز به یک پایه است؛ البته که این پایه روی پست مخابراتی متصل می‌شود.

البته ترمینال‌ها به رنگ‌های مختلفی در بازار موجودند که روی هر کدام آن‌ها ۱۰ پورت وجود دارد. این ده پورت را با اعداد ۱ الی ۱۰ شماره‌گذاری کرده‌اند. این پورت‌های مختلف هم هر کدام در جهت اتصال یک زوج سیم استفاده می‌شوند. بنابراین هنگامی که یک زوج سیم به پورت x وصل می‌شود و می‌خواهید از آن خروجی بگیرید؛ بایستی که سیم رانژه به پورت خروجی یا همان پورت پایینی x ترمینال متصل شود.

باید اشاره کنیم که برای وصل کردن کابل‌های جک به وجود ترمینال کروز احتیاج است و سپس باید ترتیب رنگ‌بندی آن نیز حفظ شود. در نهایت بایسد اشاره کنیم که برای راه اندازی خطوط مختلف و استفاده از ترمینال‌ها بایستی از تجهیزات مختلفی استفاده شود. این تجهیزات شامل قیچی کروز، گوشی تست و آچار شبکه (آچار سوکت) هستند. لازم به ذکر است زمانی که از ترمینال مخابراتی استفاده شود هر زوج سیم به پورت مخصوصی که دارد متصل می‌شود و در هنگام وجود مشکل، به راحتی می‌توان ایراد را پیدا کرد و آن قسمت معیوب را رفع نقص نمود.

تجهیزات ترمینال مخابراتی

قطعا برای راه اندازی خطوط مختلف و استفاده از ترمینال کروز باید از تجهیزات مخصوصی استفاده شود. از جمله آن‌ها به مواردی همچون: قیچی کروز، آچار شبکه (آچار سوکت)، گوشی تست می‌توان اشاره کرد. 

» قیچی کروز: این قیچی یک ابزار مهم در اتصال زوج سیم‌ها به پورت‌های ترمینال است. کاربرد این قیچی در جا زدن درست سیم‌ها و لخت کردن آن‌ها است. در ابتدا سیم رانژه را روی پورت مخصوص قرار می‌دهند و سپس با قیچی کروز روی پورت قرار می‌گیرد و در نهایت فشار داده می‌شود تا سیم لخت شده داخل پورت قرار بگیرد.   

» آچار شبکه: در واقع از آچار شبکه در جهت اتصال انتهای کابل‌ها به کانکتورها استفاده می‌شود. این آچار در انواع مختلفی تولید می‌شود که نحوه کار با آن نیز بسیار راحت است. علاوه بر این ابزار برای راه اندازی دستگاه سانترال و سیم‌بندی پورت‌های ترمینال از فازمتر و سیم‌چین هم استفاده می‌شود.  

» گوشی تست: اساساً از این گوشی در مراحل مختلف نصب دستگاه سانترال و سیم‌بندی آن‌ها استفاده می‌شود. در واقع زمانی که در یک مجموعه ارتباط زیادی وجود داشته باشد از گوشی تست برای عیب‌یابی قسمت‌های مختلف که دچار مشکل شده‌اند، استفاده می‌شود.    

فروشگاه کوشا الکتریک، ارائه دهنده انواع ترمینال مخابراتی در تهران.

مزایای ترمینال مخابراتی

کاملا مشخص است که استفاده از ترمینال مخابراتی مزایای زیادی به همراه دارد که از جمله آن‌ها می‌توان موارد زیر را نام برد:

» یک نقطه ضعفی که در استفاده از ترمینال‌های پیچی وجود دارد، این است که در هنگام اتصال زوج سیم‌ها به پورت‌های ورودی و خروجی نظم مناسبی دیده نمی‌شود که این مورد چندان جالب نیست، یعنی این بی‌نظمی موجب می‌شود که محیط داخلی پست‌های تلفن بسیار شلوغ و نامرتب به نظر برسد.

» اما در ترمینال مخابراتی یا همان ترمینال کروز به این دلیل که هر زوج سیم به پورت مخصوص خود متصل می‌شود این چنین بی‌نظمی دیده نمی‌شود و این مسئله موجب می‌شود که زمان ایجاد مشکل به راحتی آن را پیدا کرد و درصدد رفع مشکل برآمد.

» مورد دیگری که می‌توان به آن اشاره کرد، این است که علاوه بر انجام سیم‌بندی بهتر که در این ترمینال انجام می‌شود، همین مورد باعث می‌شود که در مدت زمان طولانی از اختلالات مختلف در خطوط وصل شده به ترمینال جلوگیری می‌شود. در نهایت اگر تمام اتصالات به خوبی در ترمینال کروز برقرار شود، سیم‌بندی منظم و مرتبی را مشاهده خواهید کرد و در نهایت از مزیت‌های فراوان آن بهره‌‌مند می‌شوید.

مزایای ترمینال مخابراتی

مشخصات ترمینال مخابراتی

همان گونه که قبل‌تر اشاره کردیم، ترمینال کروز همانند ترمینال پیچی از دو پورت ورودی و خروجی برخوردار است که این پورت‌ها موجب انتقال اطلاعات در بین سیم‌های رانژه و سیم‌هایی که از طرف مخابرات وارد شده‌اند، می‌شود. معمولاً کاربرد این ترمینال‌ها در دستگاه‌های سانترال است، یعنی از این ابزار برای سازمان‌ها و یا پست‌های تلفن شرکت استفاده می‌شود. از آن‌جایی که ترینال‌های مخابراتی در انواع مختلفی طراحی و تولید می‌شوند، مسلماً هر کدام از آن‌ها دارای مشخصات و کاربردهای خاص خود هستند که برای مثال می‌توان به ترمینال 10 زوج مخابراتی کروز T11-10 اشاره کرد.

این محصول در ابعاد 120*35*25 میلی‌متری تولید می‌شود و دارای وزنی برابر 50 گرم است. ترمینال کروز آن 10 زوج سفید است. در واقع جنس این ماژول آن پلی کربنات و پین ماژول از جنس فسفر برنز به همراه آبکاری نقره است. این ترمینال مخابراتی از مشخصات دیگری همچون امکان نصب ایزوله مخابراتی به منظور قطع برقراری خطوط و یا ارتباط مستقیم خطوط تلفن به یکدیگر در ترمینال کروز نرمالی کلوز ورا نام برد. نمونه دیگری از ترمینال مخابراتی، ترمینال مخابراتی 20 زوج پیچی است که دارای ابعاد 18*5*2.5 سانتی‌متر و وزنی برابر 50 گرم است.

بروزرسانی در تاریخ 1401/08/07

دیدگاهتان را بنویسید