برای راه اندازی شبکه کاربردی و مناسب، به ابزار مخصوصی نیاز است. این ابزارها وظیفه دارند تا تمامی انتظارات کاربران را برآورده کنند و موجب افزایش کارایی شبکه شوند. یکی از ابزارهایی که در این زمینه بسیار کاربردی است، mdf مخابراتی یا قاب توزیع اصلی نام دارد. در ابتدای شروع کار نصب و انجام کارهای آماده‌سازی اولیه، این قاب خریداری شده و در محل مورد نظر نصب می‌شود. امروزه و در ایران اگرچه ما با این نام آن را یاد می‌کنیم اما در اصل مخفف واژه‌های main distribution frame است که به معنای بخش توزیع کننده اصلی می‌باشد.

قطعا برای راه اندازی یک شبکه کامل و کاربردی نکاتی مانند سیم‌کشی، خطوط ورودی و خروجی و… نیز وجود دارد اما باید به این نکته توجه داشت که این خطوط باید ساماندهی شوند تا از بروز اختلالات ممکن جلوگیری شود؛ به همین دلیل است که پای MDF مخابراتی به میان می‌آید. این ابزار در اندازه‌ها و سایزهای مختلف در بازار دیده می‌شود که می‌توانید باتوجه به بزرگی شبکه نوع مناسبی از این توزیع کننده را از کوشا الکتریک سفارش دهید. در کوشا الکتریک بیش ۱۳ سال تجربه حاضر است که صنعتگران در تلاش برای ارتقای دانش تخصصی و تولید کالای مورد نظر کاربران هستند تا با قیمتی مقرون به صرفه، کیفیتی مناسب را به آن‌ها ارائه دهند.

MDF مخابراتی

طراحی و ظاهر MDF مخابراتی

در شبکه‌های مخابراتی از انواع مختلفی از توزیع کننده‌ها می‌توان استفاده کرد اما متداول‌ترین نوع mdf مخابراتی که مورد استفاده قرار می‌گیرد، مدل قفسه‌ای استیل و بلند است که می‌توان در هردو قسمت از آن بهره برد. بلوک‌های انتهایی در این مدل به شکل افقی، در یک طرف و در جلوی قفسه‌ها قرار گرفته‌اند. در حقیقت می‌توان گفت که هر سالن‌ام دی اف از سه بخش طبقات افقی، طبقات عمودی یا ترمینال‌ها، ارتباط بین طبقات افقی و عمودی تشکیل شده است.

جایگاه جامپرها برروی قفسه است و بوسیله یک حلقه فولادی قابلیت جابجایی دارند. همین ویژگی باعث شده تا به آن‌ها اجازه دهد که از بلوک‌های انتهایی به شکل عمودی عبور کنند. جامپرها در حقیقت یک جفت از کابل‌های پیچ خورده‌ای هستند که هر یک با یک خط تلفن به صورت جداگانه مرتبط است. البته فراموش نکنی که جامپرها بر روی طبقات افقی قرار گرفته‌اند. یک mdf معمولی می‌توان صدها هزار جامپر را در خود قرار دهد، بدون اینکه اختلالی در سیستم ایجاد شود در چیدمان قرار بگیرند و کار خود را انجام دهند.

انواع MDF مخابراتی

انواع‌ ام دی اف موجود در شبکه‌های مخابراتی

Mdf مخابراتی به صورت دیواری و سالنی وجود دارد که هرکدام دارای ظرفیت‌های متفاوتی هستند. استفاده از mdf مخابراتی که در انواع مختلفی نظیر سه، پنج، شش و هشت بوخت وجود دارد، بستگی به کابل‌های خروجی سمت مشترکین و ظرفیت کلی مرکز تلفن دارد. برای آگاهی بیشتر می‌توان گفت که بوخت در حقیقت همان تعداد ستون‌های اصلی‌ام دی اف است.

ترمینال‌هایی نیز وجود دارند که در انواع مختلفی مانند زیمنس، کروز، N. O در بازار یافت می‌شوند به رنگ سفید و در بخش بالایی‌ام دی اف به شکل افقی نصب شده‌اند. البته نکته دیگر این است که ممکن است در شبکه‌های اصلی و بزرگ مخابراتی از چندین MDF استفاده شود؛ اما در شبکه‌های محلی و کوچک‌تر استفاده از‌ام دی اف بستگی به توسعه آن دارد و مسلما از شبکه‌های کوچکتری نسبت به شبکه‌های اصلی مخابراتی استفاده می‌شود.

مشاهده انواع پست مخابراتی در فروشگاه کوشا الکتریک

مزایای استفاده از MDF در سیستم توزیع شبکه

ام دی اف‌ها مزایای متنوعی دارند و به ساماندهی خطوط درون شبکه می‌پردازند. این ابزار پرکاربرد در سایزهای مختلفی تولید می‌شود و در مواردی ماننند شبکه‌های مخابراتی، شبکه‌های محلی در ادارات، دفاتر کاری و… مورد استفاده قرار می‌گیرند. در ادامه نیز برخی از ویژگی‌ها و مزایای کاربردی mdf مخابراتی را مورد بررسی قرار خواهیم داد تا سبب آشنایی بیشتر شما شود.

قابلیت خودکارسازی MDF

ام دی اف‌هایی که در شبکه‌های مخابراتی از آن‌ها استفاده می‌شود، دارای قابلیت تغییر هستند؛ یعنی تکنسین‌های مربوطه می‌توانند آن‌ها دستکاری کنند و آن‌ها را نصب، حذف یا تغییر دهند. با وجود این ویژگی اما در حال حاضر فریم‌های توزیع اصلی در قابلیتی جدید می‌توانن به شکل خودکار عمل کنند و کنترل آن‌ها از طریق سیستم رایانه‌ای صورت می‌گیرد؛ این سیستم‌ها وظیفه کنترل عملیات mdf را برعهده دارند. همچنین می‌توان ترمینال‌های نزدیک به یکدیگر را توسط این سیستم‌ها به یکدیگر متصل کرد و این کار سبب کاهش نیاز به جامپرها و قفسه‌ها به همراه سیم‌های متراکم می‌شود.

MDF در سیستم توزیع شبکه

ساماندهی شبکه و دسترسی راحت به دیتا

همانطور که پیش‌تر گفتیم، ام دی اف وظیفه ساماندهی بهتر و اجرای منظم داده‌های موجود در شبکه را برعهده دارد. هر یک از خطوط تلفن یک آدرس عمودی و یک آدرس افقی دارد که وظیفه مشخص کردن مکان دقیق این خط را دارند؛ این امر موجب راحتی دسترسی به داده‌های شبکه و خطوط انشعابی است. همین دلیل موجب شده تا در صورت بروز مشکل یا اختلال انشعابات، می‌توان مکان دقیق این اختلال یا انشعاب را پیدا کرده و سریعاً آن را مورد بررسی قرار داد تا مشکل ایجاد شده رفع شود.

قابل استفاده در شبکه‌های محلی

در دنیای امروز هر شرکت یا هر کسب و کاری که به صورت اختصاصی کار می‌کند برای خود یک شبکه مخابراتی در نظر می‌گیرد. اگرچه این شبکه‌های مخابراتی به شبکه مخابرات اصلی اتصال دارد، اما می‌توان بخش بزرگی از آن را خصوصی‌سازی کرد و در خود شبکه محلی از آن بهره برد. MDFها در حوزه مبادلات شبکه‌های محلی و خصوصی نیز در واقع عملکرد مشابه با دفاتر مرکزی مخابرات را انجام می‌دهند؛ تفاوت این دو بخش هم این است که در این حوزه مقیاس کوچک‌تر است.

عملکرد MDF

در اکثر مواقع سیستم‌های کامپیوتری وجود دارند که وظیفه کنترل عملیات MDF را برعهده دارند. این سیستم‌ها با اتصال پایانه‌ها به یکدیگر باعث این می‌شوند که کابل‌ها طولانی نباشند و قفسه‌ها پر از سیم نشوند. mdfها در حوزه مبادلات کابل‌های شعبه خصوصی دارای عملکرد مشابهی با دفاتر مرکزی دارند اما با این تفاوت که اینجا با مقیاس کوچکتری انجام می‌شود. در این روش معمولاً درون یک قاب توزیع اصلی یک طرف آن را به سوئیچ دفتر مرکزی متصل می‌کنند و طرف دیگر هم به خطوط و تنه متصل می‌شوند.

این خطوط در حقیقت همان سیم‌هایی هستند که به خانه‌ها و آپارتمان‌ها در مکان‌های مختلف متصل می‌شوند و در انت‌ها نیز به تلفن‌های ثابت می‌رسند؛ ترانک‌ها نیز مدارهایی نام دارند که وظیفه اتصال سوئیچ‌ها به یکدیگر را برعهده دارند؛ به طور مثال می‌توان گفت وقتی یک تماس از سوئیچی روی تلفن به سوئیچ یک تلفن دیگر می‌رود، از ترانک‌ها استفاده می‌شود.

تاریخ انتشار 1401/09/02

دیدگاهتان را بنویسید