سیستم سانترال چییست؟ PBX مخفف Private Branch Exchange است که یک شبکه تلفن خصوصی است که به کاربران امکان می‌دهد با یکدیگر صحبت کنند. اجزای سخت افزاری مختلف به صورت پشت سر هم کار می‌کنند تا اتصال به شبکه تلفن را فراهم کنند. یک PBX شبکه تلفن داخلی، یک شرکت را اداره می‌کند. یک سیستم PBX امکاناتی چون: مسیریابی و ضبط تماس پیشرفته را برای تماس‌های ورودی و خروجی مدیریت می‌کند.

با پیشرفت تکنولوژی استفاده از خطوط تلفن افزایش یافته است و این امر در شرکت‌های بزرگ و کارخانه‌های صنعتی ضروری تلقی می‌شود. پیش از این، سانترال‌ها اختصاصی بودند و نگهداری آن‌ها بسیار دشوار بود. دستگاه سانترال و تلفن سانترال به شما کمک می‌کند تا با راه اندازی و پیاده‌سازی بستری مناسب جهت مدیریت بهتر خطوط به آسانی برای هر بخش شماره داخلی تلفن قرار بدهید. در هر سازمان برای داشتن شبکه ارتباطی از سیستم سانترال استفاده می‌شود تا بتوانید به راحتی ارتباطات تلفنی میان بخش‌های مختلف برقرار کنید.

استفاده از خطوط تلفن محدود، اما با قابلیت پاسخگویی بالا، با کمترین هزینه و نیروی کار از الزامات ارتباطی میان شرکت‌ها و مجموعه‌های تجاری مختلف است. سیستم‌های سانترال از گذشته تا به امروز دچار تحول بسیاری شده است و امروزه نمونه‌های پیشرفته سیستم سانترال را با عنوان سانترال تحت شبکه می‌شناسیم. این محصولات، از جمله قوی‌ترین سانترال‌های دنیا هستند و دارای امکانات فوق العاده با کیفیت بوده و امکان مدیریت تماس هر چه بهتر و دقیق‌تر را فراهم می‌آورد. دستگاه‌های سانترال از برندهای مختلفی تهیه و تولید می‌شوند که از جمله می‌توان به پاناسونیک اشاره نمود. تلفن‌های سانترال به دسته‌های مختلف تقسیم می‌شود که از جمله می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

🔴 تلفن سانترال دیجیتال

🔴 تلفن سانترالهایبرید

🔴 تلفن سانترال تحت شبکه

🔴 تلفن سانترال تحت شبکه سری

سیستم سانترال

کاربرد سیستم سانترال

سیستم سانترال کاربردهای بسیاری دارد و مهمترین کاربرد آن در مدیریت خطوط تلفن است. سایر کاربردهای این سیستم شامل موارد زیر است:

🔶 فراهم کردن ارتباط داخلی رایگان و سریع

🔶 ارتباط سریع و راحت مشتریان

🔶 امکان ضبط و پیگیری تماس

🔶 ایجاد منشی تلفنی

🔶 قابلیت انتظار چندین نفر پشت خط

🔶 کنترل و نظارت خطوط

با استفاده از سیستم سانترال می‌توانید برای هر بخش خطوط داخلی مجزا تعریف کنید و تمامی کارمندان شرکت با هم ارتباط داشته باشند؛ همچنین سانترال به شما کمک می‌کند که به طور همزمان از چندین خط شهری استفاده کنید و هر کارمند به خطی که آزاد باشد متصل گردد؛ در نتیجه کارمند دارای یک شماره اختصاصی خواهد بود که با گرفتن شماره داخلی با آن ارتباط برقرار کند. تعداد خطوطی که توسط سانترال پشتیبانی می‌شود؛ از خطوط داخلی شما بیشتر است. یعنی در حالت عادی امکان استفاده از ۸ هط شهری را دارید، اما با کمک سانترال می‌توانید از ۲۴ خط داخلی استفاده کنید.

دستگاه سانترال از نظر ظرفیت به دو دسته‌ی کم ظرفیت و پر ظرفیت تقسیم می‌شود. سانترال‌های کم ظرفیت معمولاً برای شرکت‌های کوچک قابل استفاده است و می‌تواند امکان اتصال ۳ خط شهری و ۶ خط شهری را فراهم کند. لذا ۸ تا ۱۶ خط داخلی خواهید داشت. سانترال پر ظرفیت در شرکتهای بزرگ و اداره‌های دولتی کاربرد دارد و این تلفن‌ها دارای خطوط تلفنی ورودی به سانترال‌های پر ظرفیت ۹۶ و حداکثر ۶۴۰ است. برخی سانترال‌های پر ظرفیت قابلیت نصب کارت VOIP را دارد. برخی نمونه‌های سانترال به سیستم آنالوگ و تحت شبکه مشهور هستند و نحوه برنامه ریزی متفاوتی دارد به همین دلیل برای شرکت‌های بزرگ کاربرد دارند و از امکانات بیشتری برخوردار هستند.

بهرین تلفن‌های رومیزی را فقط از کوشا الکتریک بخواهید. ⬅️ ⬅️ ⬅️ ⬅️ ⬅️ ⬅️ ⬅️ ⬅️ 

سیستم سانترال ویپ (VOIP)

Voice over Internet Protocol (VoIP)، فناوری است که به شما امکان می‌دهد با استفاده از اتصال اینترنت به جای خط تلفن معمولی (یا آنالوگ) تماس صوتی برقرار کنید. برخی از خدمات VoIP ممکن است فقط به شما اجازه دهند، با استفاده از همان سرویس با افراد دیگر تماس بگیرید، اما برخی دیگر ممکن است به شما اجازه دهند با هر کسی که شماره تلفنی از جمله شماره‌های تلفن ثابت، تلفن همراه و بین المللی دارد؛ تماس بگیرید. برخی از خدمات VoIP فقط روی رایانه شما یا یک تلفن VoIP خاص کار می‌کنند و برخی خدمات به شما امکان می‌دهند تا از یک تلفن سنتی متصل به آداپتور VoIP استفاده کنید. از تجهیزات این سیستم می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:
اینترنت، با سرعت بالا مورد نیاز است. اینترنت پر سرعت از طریق یک مودم کابلی یا خدمات پرسرعت مانند ADSL یا یک شبکه تأمین می‌شود. از دیگر تجهیزات آن کامپیوتر، آداپتور یا تلفن سانترال است. برخی از خدمات VoIP فقط روی رایانه شما یا یک تلفن VoIP خاص کار می‌کنند، در حالی که سایر خدمات به شما امکان می‌دهند از یک تلفن سنتی متصل به آداپتور VoIP استفاده کنید. اگر از رایانه خود استفاده می‌کنید، به نرم‌افزار و یک میکرون نیز نیاز خواهید داشت. تلفن‌های VoIP ویژه مستقیماً به اتصال پهنای باند شما متصل می‌شوند و تا حد زیادی مانند یک تلفن سنتی کار می‌کنند. اگر از تلفنی با آداپتور VoIP استفاده می‌کنید، می‌توانید مانند همیشه شماره‌گیری کنید.

سیستم سانترال ویپ

مزایای سیستم سانترال چییست؟

1- تلفن گویا و منشی تلفنی: تلفن گویا و منشی تلفنی از مزایای سیستم سانترال است. با کمک تلفن گویا می‌توانید هر بخش را به صورت مجزا مدیریت کنید. در واقع کار تلفن گویا، پخش پیغام گویا است و با کمک کدهایی که در پیغام گویا اعلام می‌شود، می‌تواند با واحد ارتباطی مربوطه تماس بگیرد. در صورتی که شرکت دارای بخشهای گوناگون مانند بخش فروش، بخش خدمات پس از فروش و مدیریت داخلی باشد، می‌تواند با کمک منشی تلفنی شماره کدهایی برای هر بخش تعریف نماید.

منشی تلفنی می‌تواند چندین پیام را در زمانهای مجزا پخش نماید؛ به طور مثال در تایم شب و ارتباط با نگهبانی، زمان استراحت و روزهای تعطیل پیغام‌های متفاوت پخش نماید.

2- کنترل و نظارت بهتر خطوط: بخش زیادی از هزینه‌های خطوط تلفن شامل تماس غیر ضروری اعضای شرکت خواهد بود، لذا با کمک دستگاه سانترال می‌توانید تماس کارمندان را با بیرون از شرکت محدود کنید؛ در نتیجه به واسطه این قابلیت فراهم می‌شود که کارمندان تماسی با تلفن خارج از شرکت برقرار نکنند؛ همچنین این قابلیت برای شرکتی مناسب است که نیاز نیست کارمندان به خارج از شرکت تماس بگیرند و صرفاً نیاز است که به تلفن‌هایی که از خارج شرکت به داخل زده می‌شود، پاسخ دهند. تلفن‌های سانترال بیش از 400 کد ارائه می‌دهد که قابل تنظیم به صورت دلخواه است.

3- کم شدن هزینه خطوط مخابرات: کم شدن هزینه خطوط با کمک دستگاه سانترال امکان پذیر است. دستگاه سانترال امکان برقراری ارتباط میان کارمندان را از طریق خطوط داخلی فراهم می‌کند و دیگر نیازی به پرداخت‌های هزینه اضافی برای برقراری تماس بخش‌های مختلف نیستنید.

4- ضبط و پیگیری کلیه تماس‌های دریافتی: سیستم سانترال امکان ضبط تماس تلفنی را فراهم می‌آورد. این قابلیت برای بسیاری از شرکت‌ها اهمیت دارد و برای مدیریت بخش‌های مختلف و پیگیری‌های بعد از مکالمات اهمیت بالا دارد، لذا بررسی شکایات و پیشنهادات را ساده‌تر و سریع‌تر فراهم می‌کند.

تنوع محصولات تلفن بی سیم، در فروشگاه کوشا الکتریک ⬅️ ⬅️ ⬅️ ⬅️ ⬅️ ⬅️ ⬅️ ⬅️ 

اجزای اصلی سیستم سانترال

اجزای اصلی سیستم سانترال چییست؟

سیستم سانترال از اجزای مختلفی تشکیل شده است. دستگاه سانترال از ارکان اصلی سیستم تماس هستند و به عنوان هسته مرکزی عمل می‌​کنند و تمامی​ تنظیمات روی آن پیاده سازی می‌​شود. آشنایی با اجزای اصلی این سستم باعث آشنایی با روش کار و خرید بهتر و مطمئن تر می​شود.

💠 سیستم شماره گیره: شماره گیر برای وارد کردن شماره‌های مورد نظر استفاده می‌شود و سیگنال​‌های تولید شده توسط شماره‌گیر سوئیچ مورد نظر را در بخش مورد نظر فعال کند تا مسیر انتقال تماس به بخش مورد نظر هدایت شود.

💠 زنگ: زنگ به کاربر هشدار می‌دهد. زنگ توسط جریان متناوب 20 هرتز و 75 هرتز توسط سوئیچینگ فعال می‌​شود. زنگ در پالس‌​های دو ثانیه‌ای فعال می​‌شود و هر پالس دارای مکث 4 ثانیه‌ای هستند.

💠 فرستنده: فرستنده در واقع یک میکروفون کوچک است در قسمت دهانی گوشی سانترال قرار می​گیرد و ارتعاشات صدای گوینده را به جریان برق تبدیل می‌کند.

💠 آداپتور: آداپتور تلفن آنالوگ تلفن​‌های فرد را به مودم یا روتر متصل می​‌کند.

💠 کارت سانترال: کارت سانترال دارای بخش​‌هایی چون کارت خطوط شهری، کارت خطوط داخلی سانترال پاناسونیک، کارت آپشنال است.

کارت خطوط شهری روی دستگاه سانترال مرکزی قرار می‌​گیرد و برای برقرار کردن ارتباط با خطوط شهری قابل استفاده است. کارت خطوط داخلی سانترال پاناسونیک به چهار دسته آنالوگ و​هایبرید و دیجیتال و تحت شبکه تقسیم می​‌شود. این کارت به باکس مرکزی سانترال پاناسونیک وصل می‌​شود و با توجه به گوشی سانترال انتخاب و خریداری می‌شود. کارت آپشنال شامل کارت دیزا، کارت کالرآیدی و کارت ویپ و کارت آپشن است که در سانترال قابلیت‌های متفاوتی دارند. از کارت کالر ایدی برای تمایش شماره تماس گیرنده به گوشی تلفن سانترال استفاد می​‌شود. کارت دیزا، دارای قابلیت​‌های تلفن گویا به تلفن سانترال است.

سخن نهایی

برای تهیه و خرید اجزای دستگاه سانترال می‌توانید با کارشناسان ما در فروشگاه کوشا الکتریک در تماس باشید. فروشگاه کوشا الکتریک از جمله نمایندگی‌های معتبر است که انواع دستگاه‌های سانترال با برندهای مختلف مانند پاناسونیک را ارائه می‌دهد. دستگاه و تلفن سانترال برند پاناسونیک از معتبرترین و پرفروش‌ترین سیستم‌های موجود در بازار است. برای خریداری این دستگاه سعی کنید به فروشگاه‌ها و مراکز معتبر مراجعه کنید و محصولات کاملاً اصل و اورجینال با گارانتی و خدمات پس از فروش دریافت کنید. متاسفانه نمونه‌های تقلبی و های کپی این دستگاه‌ها در بازار، به وفور یافت می‌شود و تا حد امکان سعی کنید از این محصولات استفاده نکنید. پاناسونیک برندی ژاپنی است که در سراسر جهان نامی آشنا است و انواع سیستم‌های تلفن سانترال را ارائه می‌دهد. ممنون از این که در مقاله «سیستم سانترال چییست؟» با کوشا الکتریک همراه بودید. در صورت داشتن هرگونه سوال، پرسش خود را کامنت کنید؛ کارشناسان ما در اسرع وقت پاسخگو شما خواهند بود.

نوشته شده در تاریخ ۳ آذر ۱۴۰۰

دیدگاهتان را بنویسید