در رابطه با تفاوت کابلcat6 ، cat5 و cat7 بایستی بگوییم که در ابتدا لازم است با شبکه کامپیوتری آشنا شوید. شبکه کامپیوتری مجموعه‌ای از کامپیوترهای بیشتر از دو عدد است که برای انتقال اطلاعات یا استفاده از نرم‌افزارها و سخت‌افزار به صورت مشترک راه اندازی می‌شود. برای این که بتوان کامپیوترها را به‌هم متصل کرد از کابل‌های مختلفی استفاده می‌کردند که در حال حاضر این کابل‌ها هم بسیار کاربردی هستند؛ در حقیقت پارامتر بسیار مهمی که برای مقایسه کابل شبکه وجود دارد سرعت انتقال داده است که نقش بسیار مهمی در شبکه دارد. این روزها شبکه‌هایی که بی‌سیم هستند به وفور دیده می‌شوند، اما هنوز که هنوزه انواع کابل شبکه به عنوان ستون فقرات یک شبکه مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ بنابراین بهتر است اطلاعاتی راجع به این کابل‌های شبکه داشته باشید.

کابل شبکه cat5

کابل شبکه cat5 را معمولاً با نام کابل کت ۵ هم می‌شناسند که در حال حاضر نوع پیشرفته‌تر آن یعنی کابل شبکه cat5e هم طراحی و تولید شده است. در شبکه‌های کامپیوتری از این کابل زوجی به‌هم تابیده استفاده می‌شود که می‌تواند عملکرد بسیار مناسبی به اندازه ۱۰۰ مگاهرتز را برای شبکه فراهم کند.

اصولاً از این کابل در بیشتر تکنولوژی‌های اترنت استفاده می‌شود و از مدل کابل زوجی به‌هم تابیده تا ۱ گیگابیت اترنت هم استفاده می‌شود؛ بنابراین باتوجه به آن چه که گفته شد می‌توان گفت که سرعت این کابل تا ۱ گیگ هم می‌رسد. این مدل کابل در ساختار خود شیلد ندارد، یعنی بیشترین استفاده آن‌ها بدون شیلد خواهد بود. این کابل را بر اساس استاندارد ANSI/TIA/EIA-568-A طراحی و تولید می‌کنند و قسمت هادی آن به صورت رشته‌ای و مفتولی (یعنی تک رشته‌ای) تولید می‌شود که در واقع نوع رشته‌ای منعطف است.

⭐️ ⭐️ ⭐️ ⭐️ ⭐️

مشاهده و خرید آنلاین انواع کابل شبکه سیمیا

⭐️ ⭐️ ⭐️ ⭐️ ⭐️

کابل شبکه cat6

یکی دیگر از کابل‌های شبکه‌ای که در حال حاضر ساخته می‌شود، کابل شبکه cat6 است؛ این کابل یک مدل کابل زوجی به‌هم تابیده شده است. در واقع برای تکنولوژی اترنت و بقیه لایه‌های فیزیکی شبکه کاربرد دارد و با چند نسل قبلی خود یعنی cat3 و cat5 و cat5e سازگاری دارد. اساساً در برابر نوع قبلی گزینه بسیار دقیق‌تری است و نویز کمتری را برای سیستم به همراه دارد.

اصولاً این کابل عملکردی تا ۲۵۰ مگاهرتز دارد و برای شبکه‌های 10gbse-t کاربرد دارد. گفتنی است که بیشترین طولی که می‌تواند پشتیبانی کند ۵۵ متر است. اساساً در این مدل کابل برای جلوگیری از گفت و گوی متقابل از یک هسته پلاستیکی بین زوج سیم‌ها استفاده می‌کند. در برابر آتش هم از یک روکش پلاستیکی بسیار مقاوم برخوردار است. در حقیقت سرعت و کیفیت این کابل بالاتر است؛ بنابراین برای تهیه آن بایستی هزینه بیشتری را پرداخت کنید.

کابل شبکه cat7

کابل شبکه cat7 هم یکی دیگر از کابل‌هایی است که در شبکه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. این مدل کابل می‌تواند که سرعت حدود ۱۰ گیگابیت را پشتیبانی کند. لازم است بدانید طول‌های کمتر از ۴۰ گیگابیت بر ثانیه را به خوبی پشتیبانی می‌کند. پهنای باندی که برای آن‌ها در نظر گرفته شده است حدود ۶۰۰ مگاهرتز است که این مقدار بیشتر از نسل‌های قبلی است. سرعتی که این کابل شبکه می‌تواند ارائه دهد در حداکثر طول ۱۰۰ متر حدود ۱۰ گیگابیت بر ثانیه است.

اساساً این مدل کابل را به صورت شیلددار می‌سازند؛ بنابراین در برابر نویز مقاومت بالاتری دارند و قدرت سیگنال بهتری را ارائه می‌دهد. برای اتصال کابل شبکه cat7 از پورت اترنت معمولاً از کانکتورهای مخصوص Gig agate ۴۵ استفاده می‌کنند. در ساختار آن چهار زوج سیم دیده می‌شود و به چهار رنگ آبی/سفید آبی، نارنجی/سفید نارنجی، سبز/ سفید سبز، قهوه‌ای/ سفید قهوه‌ای هستند.

تفاوت اصلی کابل cat7 ،cat6، cat5

حال که تمام کابل‌ها را به خوبی بررسی کردیم، بهتر است که بیان به تفاوت کابل cat6، cat5 و cat7 بپردازیم (cat5 vs cat6 vs cat7). اساساً این کابل‌ها از نظر بهنای باند و کاربرد و سرعتی که دارند با هم متفاوت هستند و نمی‌توان از آن‌ها به جای هم استفاده کنید. برای مثال پهنای باندی که کابل cat5 ارائه می‌دهد حدود ۱۰۰ مگا هرتز است در صورتی که کابل cat6 و cat7 به ترتیب ۲۵۰ مگا هرتز و ۶۰۰ مگا هرتز را به خوبی پشتیبانی می‌کنند.

در رابطه با نوع کاربردی که دارند بهتر است بگوییم که کابل cat5 در شبکه‌های محلی به وفور استفاده می‌شود و پایین‌ترین سرعت را دارد؛ اما کابل cat6 در کشور فلاند به وفور استفاده می‌شود و حداکثر طول آن ۵۵ متر است؛ اما کابل cat7 روکش دارد و سرعت بالاتری نسبت به کابل‌های نسل قبلی دارد و در شبکه‌های پیشرفته‌تر استفاده می‌شود.

سخن نهایی

در این مطلب راجع به تفاوت کابل cat5، cat6 و cat7 بحث کردیم و هر کدام از آن‌ها را به صورت جداگانه بررسی کردیم می‌توانید آن‌ها را از فروشگاه اینترنتی معتبر  کوشا الکتریک تهیه کنید؛ لذا کیفیت و قیمت مناسبی دارند. پیشنهاد می‌کنیم کابل شبکه سیمیا را تهیه کنید، چراکه بر اساس استانداردهای روز دنیا ساخته شده‌اند. در صورت داشتن هرگونه سوال، پرسش خود را کامنت کنید؛ کارشناسان ما در اسرع وقت پاسخگو شما خواهند بود.

نوشته شده در تاریخ ۱۷ فروردین ۱۴۰۱

دیدگاهتان را بنویسید